Hej,

Försöker lite mer exakt hitta min gränser på fritidshuset vi köpte i våras och har en fundering på den södra gränsen.

Nedan finns skissen som gjordes vid avstyckning (1968) och överblicken med flygbild som finns att se på Lantmäteriets Mina sidor. På flygbilden har jag markerat med en vit streckad linje där det går en äldre stenmur. På själva skissen har jag markerat ut med röd pil det jag gissar är denna stenmur.

Hur hade ni tolkat det?
Någon som har koll om en sådan "dubbelritad linje" på själva skissen symboliserar en stenmur?
(isåfall ligger fastighetsgränserna ca 6m fel på flygfotot)

Tyvärr har jag än så länge inte hittat några rör i marken för att bekräfta detta, kanske jag skall tilllägga.

Gammal avstyckningsskiss med röd pil som markerar en dubbelritad linje. Bredvid: flygbild med vit streckad linje vid gammal stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det ingen teckenförklaring i avstyckningsakten?
Har du mätt gränserna på "Min karta" https://minkarta.lantmateriet.se/ första steget är ju att se om längden på gränserna stämmer med de i avstyckningsakten. Jag tycker man kan ana att formen/placeringen på fastigheten inte matchar helt mellan de två bilderna.
Det positiva är att det borde vara enkelt att göra en gränsvisning, känns inte sannolikt att alla rör i mark ska blivit bortgrävda.

• Gilla
nikno
  • Laddar…
Det är alltid gränserna och gränspunkterna i verkligheten som är de giltiga gränserna. Det som du kan se på Min karta på lantmäteriet, på Hitta.se eller andra sidor är gränser från originalhandligar som någon gång i tiden blivit digitaliserade med okänd noggrannhet. Tänk alla fastigheter, ofta med lokala koordinatsystem som funnits på mängder med olika kartor i fysiskt pappersformat. Alla dessa har passats in så gott som det går till digitala kartor. Ett fel på 5-10 meter är inte ovanligt i digitala kartor likt där du tittat och på många ställen där gränserna går nära hus ligger ibland halva huset på grannens tomt, trots att det i verkligheten inte är så.

Med stor sannolikhet går gränsen i stenmuren, men vill man va helt säker eller om man är i konflikt med grannar om var gränsen går kan man be Lantmäteriet göra en gränsutsättning och markera gränspunkterna med nya rör. Det är dock allt annat än billigt

• Gilla
nikno
  • Laddar…
Om det nu hamnat fel med 6 m åt ena hållet har du med största säkerhet samma fel åt andra hållet, dvs 6 m mindre.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Finns det ingen teckenförklaring i avstyckningsakten?
Har du mätt gränserna på "Min karta" [länk] första steget är ju att se om
@VLJ
Nix - finns inga teckenförklaringar, tyvärr.
Längden på gränsen i väster stämmer bra. Gränsen i söder ser ut att slå på 2m, 68m i flygbilden gentemot nästan 70m på skissen. Den norra gränsen som är strax under 40m på skissen, men är 48m (!!) om man skall gå efter flygbilden.

Får kanske leta rör lite bättre...en anledning till att skaffa en metalldetektor kanske :)

@Karl-Ove Qvarfordt
Precis så tror jag att det är, man ser ju att gränsen i norr på flygbilden går mitt på "en äng", medan man kan se att gräset är klippt lite annorlunda närmare huset.

Claes Sörmland
Den digitala kartan för gamla fastigheter ute på landet ska tas med en nypa salt. När Lantmäteriet digitaliserade fastighetsgränserna så tog man in extrapersonal som fick titta på handlingarna och knappa in det i databasen utan större kvalitetskontrollen. Hellre än bra var idén, hade man haft höga kvalitetskrav på gränserna så hade det krävts helt andra resurser. Och i stort ger den ju en bra överblick även om detaljerna ofta är fel.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
N nikno skrev:
@VLJ
Nix - finns inga teckenförklaringar, tyvärr.
Längden på gränsen i väster stämmer bra. Gränsen i söder ser ut att slå på 2m, 68m i flygbilden gentemot nästan 70m på skissen. Den norra gränsen som är strax under 40m på skissen, men är 48m (!!) om man skall gå efter flygbilden.

Får kanske leta rör lite bättre...en anledning till att skaffa en metalldetektor kanske :)

@Karl-Ove Qvarfordt
Precis så tror jag att det är, man ser ju att gränsen i norr på flygbilden går mitt på "en äng", medan man kan se att gräset är klippt lite annorlunda närmare huset.
En gränsvisning brukar inte kosta så mycket, kolla med kommunen eller privata mätföretag. Då gör dom en bedömning om dom tror att det är lönt att komma ut och leta/mäta, men eftersom det ska finnas så många rör i mark borde de göra det. Har kommunen avtal så skickar de dessutom in till Lantmäteriet om de hittar något.

Det står "rm" vid gränspunkterna. Det betyder rör i mark, har jag fått lära mig. Så det bör finnas rör som kan hittas med metallsökare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fast en gränsvisning handla väl om att visa var gränspunkterna finns i de fall det finns moderna koordinatangivelser?

H hempularen skrev:
Fast en gränsvisning handla väl om att visa var gränspunkterna finns i de fall det finns moderna koordinatangivelser?
Nja, i det fall där man inte hittar några gränser i fält så markerar man ut de digitala som finns tillgängliga om man bedömer de ha tillräckligt god kvalitet, men i det här fallet när det ska finnas rör i mark enligt avstyckningen kommer man i första hand leta efter dem med sökare.

Den dubbeldragna linjen är definitivt stenmuren. Man ritar aldrig en gräns med flera linjer och en smart lantmätare styckar en tomt i naturliga avgränsningar som murar/diken osv

Jag skulle tro att den dubbla linjen inte betyder stenmur, utan by/socken/ev kommun-gräns. Den är markerad på ett annat sätt även på flygbildskartan, vilket tyder på att det är en mer betydelsefull gräns än mellan två fastigheter i samma by.

Ta en spade och gräv 30cm djupt enligt skissens, så tror jag du hittar dina gränsrör.
Edit: Och det är de som visar din fastighetsgräns som gäller.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag skulle tro att den dubbla linjen inte betyder stenmur, utan by/socken/ev kommun-gräns. Den är markerad på ett annat sätt även på flygbildskartan, vilket tyder på att det är en mer betydelsefull gräns än mellan två fastigheter i samma by.
Det är jag som har ritat ut den vita streckade linjen på "flygbildskartan", för att visualisera var stenmuren finns. I övrigt så anges alla gränser på flygbilden på samma sätt, med en heldragen gul linje.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.