B
Väcker denna. Frågan är om det är lättare sälja som småhus med uthus (som kommer kosta att underhålla) , eller lantbruksfastighet?
I min värld är det bara drömmare som köper en gård som småhus, att underhålla en ladugård är inte billigt….

B Boan skrev:
Väcker denna. Frågan är om det är lättare sälja som småhus med uthus (som kommer kosta att underhålla) , eller lantbruksfastighet?
….
Det beror ju på vad fastigheten är taxerad som. Du han ju inte sälja en jordbruksfastighet som en villa

Jag tror inte att det är en avgörande fråga vad den är taxerad som. Det påverkar ju inte vad underhållet kostar. Men jag har uppfattat det dom att det kan vara svårare att få lån om den är taxerad som lantbruk. Men det betor nog på vilken bank man frågar.

A
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att det är en avgörande fråga vad den är taxerad som. Det påverkar ju inte vad underhållet kostar. Men jag har uppfattat det dom att det kan vara svårare att få lån om den är taxerad som lantbruk. Men det betor nog på vilken bank man frågar.
Nja.. de bankerna som vill ha med bönder att göra har med alla andra att göra..
Däremot så är vissa hypotek ivrigare än andra... landshypotek tex..

Vad har det med hur det är taxerat?
Står där en ladugård eller annat uthus så får man underhålla eller riva oavsett om det är villa eller lantbruk.

(Jag har lantbruk och då är det lite enklare att bygga lite förråd efter behov)

Protte

A
prototypen prototypen skrev:
Står där en ladugård eller annat uthus så får man underhålla eller riva oavsett om det är villa eller lantbruk.

Protte
ekonomibyggnader.. (y)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Räntorna på lantbruksfastigheter är normalt lite högre än för småhusfastigheter. Jag betalar ungefär en kvarts procentenhet högre ränta på gården än på lägenheten i stan. Och då skulle jag nog kunna få ner räntan på lägenheten lite till om jag iddes.

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Räntorna på lantbruksfastigheter är normalt lite högre än för småhusfastigheter. Jag betalar ungefär en kvarts procentenhet högre ränta på gården än på lägenheten i stan. Och då skullejag någ kunna få ner räntan på lägenheten lite till om jag iddes.
runt 1.5-2.2% är fullt normalt..
Jag har 1.8% och är nöjd...
Inte helt nöjd med kvartals amortering.. Men inget som är något större problem..

Ja, jag ligger på 1,3 på lägenheten och 1,55 på gården. Båda på typ 50–60 % belåning. Men då är det en liten närmast förlustbringande gård, så återbetalningsförmågan baseras där på annat än gårdens produktionskraft.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag ligger på 1,3 på lägenheten och 1,55 på gården. Båda på typ 50–60 % belåning. Men då är det en liten närmast förlustbringande gård, så återbetalningsförmågan baseras där på annat än gårdens produktionskraft.
Jag har ca 40% belåning.
Men står inför lite kommande projekt som kommer kräva att det går upp till ca 55%..
Kanske mindre.. om jag gör mycket själv..
hänger en del på vad som sker med virkespriserna..

B
prototypen prototypen skrev:

Protte
Styckar man av mark så det är mindre än 2ha åkermark kvar blir det småhus.. vilket gör att reparationer och underhåll på ekonomibyggnader inte är avdragsgilla…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.