51 256 läst · 167 svar
51k läst
167 svar
Långsiktig renovering av 1850tals torp!
Glömde tillägga att jag har troligtvis fått lite oinbjudna gäster också, nämligen fjärilar av denna sort.
Vad jag kan se så är detta samma som på bilden som visas här ( https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/fjarilar/ )
Eventuellt att det är en Vihuvad Skräpmal, beskrivning enl. http://www.rentokil.se/mott/arter/
De är som tur nog endast beträffade i duschutrymmet som ej används, men ibland smiter någon ut och lyckas irritera en när man kollar film eller liknande.
Är det skadedjursbekämpning man ringer eller kan man få bukt på dessa avskum på egen hand?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag kan se så är detta samma som på bilden som visas här ( https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/fjarilar/ )
Eventuellt att det är en Vihuvad Skräpmal, beskrivning enl. http://www.rentokil.se/mott/arter/
- Fjärilen är 6 – 10 mm lång. Huvudet och mellankroppen är kritvita, framvingarna är spräckliga.
- Larven är upp till 12 mm lång. Benvit med rödbrunt huvud.
- Förpuppar sig i en silkkokong.
- Förekommer ofta i ouppvärmda byggnader och spannmålssilos.
De är som tur nog endast beträffade i duschutrymmet som ej används, men ibland smiter någon ut och lyckas irritera en när man kollar film eller liknande.
Är det skadedjursbekämpning man ringer eller kan man få bukt på dessa avskum på egen hand?
Redigerat:
Renoverare
· Västragötaland
· 869 inlägg
Dina elinstalationer bör ju hamna i:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/
Det där elcentralen ger ju bara betraktaren ett ångestpåslag utan dess like. Att vara ägare till elcentralen måste vara ännu värre.
Med en sån usel anläggning hade jag nog börjat om från början. Få dit en elektriker som sätter ny central och mätartavla och börja dra el därifrån och framåt.
Med en sån usel anläggning hade jag nog börjat om från början. Få dit en elektriker som sätter ny central och mätartavla och börja dra el därifrån och framåt.
Haha är det så illa alltså? Får lägga upp en bild i tråden där då!mattetvilling skrev:
Jag har dock fixat byglingarna, det var lite läskigt! De var eltejpade ett varv!
Än så länge har jag inte lidit utav det, annat än att centralen sitter jävligt dåligt i ett våtrumL Location skrev:
Det kommer nog bli "gör om gör rätt" till sist!
Fast det kommer troligtvis bli lite senare när man gör det mesta annat invändigt!
Produkter som diskuteras: "eltejpade"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag är ingen elexpert, men: att avloppet från duschen bara är instucket i det grå avloppsröret, och att den kopplingen i sin tur sitter ovanför den hemmapulade lösningen med el till VVB via sockerbit ser lite farlig ut. Om det blir för mycket vatten från duschen, eller stopp i det grå avloppsröret finns risk för överspolning av elen till VVB med elektrifiering av den duschande?
Avloppsröret sitter inte såpass över VVB att den skulle orsaka sån skada, men sätter jag en ny VVB kommer den inte att sitta där kan jag ju sägaK kalle55 skrev:Jag är ingen elexpert, men: att avloppet från duschen bara är instucket i det grå avloppsröret, och att den kopplingen i sin tur sitter ovanför den hemmapulade lösningen med el till VVB via sockerbit ser lite farlig ut. Om det blir för mycket vatten från duschen, eller stopp i det grå avloppsröret finns risk för överspolning av elen till VVB med elektrifiering av den duschande?
Har fått svar från Anticimex gällande mina oinbjudna fjärilar, och arten kallas för Humlemott ( https://www.google.se/search?q=humlemott )
Larverna livnär sig tydligen på föregående års humlebo och kryper därefter iväg för att bli fjärilar, och vad hittade jag i min källare? Jo ett humlebo!
De gör i alla fall inga skador på trä eller annat vilket känns väldigt skönt.
Har idag börjat riva ur det befintliga golvet/innertaket i ladugården.
Jag kommer att sätta ett nytt bjälklag som går där de befintliga bjälkarna sitter (nya sätts upp, gamla tas ned och bevaras för att sedan sättas upp "för syns skull" igen!
De nya kommer dock fästas i hammarbanden(?) Som sitter kanske 40cm högre!
Detta görs för att få en bra takhöjd samt för att kunna komma in med en minigrävare!
Golvet före rivningen.
Större delen borta - det dammar rätt friskt, märks när man snyter sig om inte annat!
Hållfasthet, om man kör c/c 60 samt 45×220 som bjälklag, tror ni detta blir bra eller ska man överdimensionera lite?
Spannet är ju 4.2m och själva stumheten i golvet ska ju vara "Ok" tänker jag!
Jag kommer att sätta ett nytt bjälklag som går där de befintliga bjälkarna sitter (nya sätts upp, gamla tas ned och bevaras för att sedan sättas upp "för syns skull" igen!
De nya kommer dock fästas i hammarbanden(?) Som sitter kanske 40cm högre!
Detta görs för att få en bra takhöjd samt för att kunna komma in med en minigrävare!
Logga in
Skapa konto
Golvet före rivningen.
Logga in
Skapa konto
Större delen borta - det dammar rätt friskt, märks när man snyter sig om inte annat!
Hållfasthet, om man kör c/c 60 samt 45×220 som bjälklag, tror ni detta blir bra eller ska man överdimensionera lite?
Spannet är ju 4.2m och själva stumheten i golvet ska ju vara "Ok" tänker jag!
Oj, det är kanske OK med golvbjälkar 40 cm under infästningen för takstolarna, och det har ju uppenbart hållt länge, men det känns riskabelt? Oavsett så kommer det att bli en stor förbättring, med både höjt tak och bättre hållfasthet, med de nya tak/golvbjälkarna du lägger in.
Kör du med mask? Om det dammar mycket är en halvmask med bra filter en god investering, det kan ju finns både det ena och det andra i dammet.
Kör du med mask? Om det dammar mycket är en halvmask med bra filter en god investering, det kan ju finns både det ena och det andra i dammet.
Precis, stockarna som ligger är ju dock bra dimensionerade men det är inte optimalt med cc 120 ändå tror jag
Jag har inte mask ännu, men har varit så jäkla täppt i näsan efter att jag varit och rotat så det blir nog att investera i ett andningsskydd tror jag, jag har "vanliga vita" som hjälper lite dock tror jag men nåt bättre är ju att föredra.
Har bara rensat ut lite under gårdagen så det får bli ett släp till tippen, funderar dock på att köpa en storsäck att slänga skräp/jord/sten i som man kan få upphämtning av återvinningsföretag istället. Typ någonting i denna stilen https://www.ragnsells.se/tjanster/storsack/storsack/
Jag har inte mask ännu, men har varit så jäkla täppt i näsan efter att jag varit och rotat så det blir nog att investera i ett andningsskydd tror jag, jag har "vanliga vita" som hjälper lite dock tror jag men nåt bättre är ju att föredra.
Har bara rensat ut lite under gårdagen så det får bli ett släp till tippen, funderar dock på att köpa en storsäck att slänga skräp/jord/sten i som man kan få upphämtning av återvinningsföretag istället. Typ någonting i denna stilen https://www.ragnsells.se/tjanster/storsack/storsack/
Var tvungen att testa att få dit en regel idag, och se om det går att göra det själv!
Konstaterandet är att det går, men det är jävligt bökigt!
5m 45×220 regel.
Lite hjälpmedel.
Regeln på plats.
Ej fastskruvad (ligger löst i balkskorna)
Det blir totalt 7st á 200kr så det är ju ett OK pris, kommer nog att försöka få lite hjälp med resten dock, inte aslätt att vända med plankan i det utrymmet när man sågat fel
Konstaterandet är att det går, men det är jävligt bökigt!
Logga in
Skapa konto
5m 45×220 regel.
Logga in
Skapa konto
Lite hjälpmedel.
Logga in
Skapa konto
Regeln på plats.
Ej fastskruvad (ligger löst i balkskorna)
Det blir totalt 7st á 200kr så det är ju ett OK pris, kommer nog att försöka få lite hjälp med resten dock, inte aslätt att vända med plankan i det utrymmet när man sågat fel
Har idag fått hjälp utav kollegan att plocka hem resterande bjälkar i 45x220, denna gången körde jag direkt på 4.5m vilket är hela spännvidden så jag hoppas att de klarar sig och att det inte diffar allt för mycket från ena änden till den andra!
Har även idag "öppnat" upp en utav mina dörrar för att se vad det fanns bakom träskivan, och visst var det en fin spegeldörr!
Ska försöka få upp ytterligare bjälklag idag efter att jag slängt i mig lite födoämnen
Har även idag "öppnat" upp en utav mina dörrar för att se vad det fanns bakom träskivan, och visst var det en fin spegeldörr!
Ska försöka få upp ytterligare bjälklag idag efter att jag slängt i mig lite födoämnen
Logga in
Skapa konto
Fick upp 3st till bjälkar innan jag kände att det var nog för ikväll
Var ungefär 2-3cm ifrån att kunna använda hellängds, men fick bli att kapa en skvätt på dom.
Nytt vattenpass införskaffades, HardHead 1,8m från Jula, har än så länge visat rätt tror jag
Har satt balkskorna på samma höjd från toppen av hammarbandet istället för att loda in det 100%, tror ladan i sig är lite sned och kommer få palla upp den senare, vill inte då riskera att få göra om detta momentet, vet inte om det är rätt eller fel dock
Logga in
Skapa konto
Var ungefär 2-3cm ifrån att kunna använda hellängds, men fick bli att kapa en skvätt på dom.
Logga in
Skapa konto
Nytt vattenpass införskaffades, HardHead 1,8m från Jula, har än så länge visat rätt tror jag
Logga in
Skapa konto
Har satt balkskorna på samma höjd från toppen av hammarbandet istället för att loda in det 100%, tror ladan i sig är lite sned och kommer få palla upp den senare, vill inte då riskera att få göra om detta momentet, vet inte om det är rätt eller fel dock
Intressant tråd, den kommer jag att följa absolut! Du har ett renoveringstempo som är så snabbt att jag med största sannolikhet kommer läsa hur du har gjort innan jag själv har kommit så långt med mitt torp. Tack för att jag få inblick i hur det kan tänkas se ut bakom bjälkar och golv!
Kul att du finner det givande!
Jag tycker själv att allting går så långsamt, men har börjat inse att saker tar dubbelt så lång tid som man först tänkt sig från början
Jag har ju lite motivering dock att kunna tvätta och duscha varmt, därav kanske jag lägger lite mer energi än man annars skulle gjort!
Har införskaffat mig en GoPro kamera så jag tänkte att jag ska göra lite shyssta videos med renoveringen också, älskar själv att kolla såna videos så
Jag tycker själv att allting går så långsamt, men har börjat inse att saker tar dubbelt så lång tid som man först tänkt sig från början
Jag har ju lite motivering dock att kunna tvätta och duscha varmt, därav kanske jag lägger lite mer energi än man annars skulle gjort!
Har införskaffat mig en GoPro kamera så jag tänkte att jag ska göra lite shyssta videos med renoveringen också, älskar själv att kolla såna videos så
Har även bestämt mig (för säkert 10e gången) för hur jag kommer göra grunden.
Och efter mycket eftertanke och efter att ha läst/kollat/snackat med kollegor och andra så kommer jag att göra en krypgrund (Riskkonstruktion jag vet)
Men jag kan inte riktigt motivera kostnaden att gjuta platta på mark jmf. med att dra en grundbalk med LECA och lägga ett golvbjälklag - konstruktionen är ju ändå beprövad och man får väl helt enkelt hålla ett litet öga på det hela
Åsikter kring detta?
Det jag ej ännu bestämt är huruvida den kommer att agera utom/inomhusventilerad.
Och efter mycket eftertanke och efter att ha läst/kollat/snackat med kollegor och andra så kommer jag att göra en krypgrund (Riskkonstruktion jag vet)
Men jag kan inte riktigt motivera kostnaden att gjuta platta på mark jmf. med att dra en grundbalk med LECA och lägga ett golvbjälklag - konstruktionen är ju ändå beprövad och man får väl helt enkelt hålla ett litet öga på det hela
Logga in
Skapa konto
Åsikter kring detta?
Det jag ej ännu bestämt är huruvida den kommer att agera utom/inomhusventilerad.