R Radhägare skrev:
Ett arbete som snart är klart och som blir bra har dock tagit alltför lång tid. Arbetet är tyvärr på löpande räkning med normal timpeng för snickare. Min bedömning är att nedlagd tid är dubbel mot normal för arbetet. Det handlar om rivning av parkettgolv o liten klinkeryta. Sedan läggande av ny klickparkett och gjutning av underlag för nytt litet klinkergolv ca 5 kvm ( större än det rivna). Kan säga att underlag för parkett var bra och kunde behållas.
Kan jag bestrida ? Vilka möjligheter har man som konsument när hantverkare jobbar långsamt?
Alla fakturor kan bestridas!
Kan ni inte komma överens återstår i sista hand en rättslig prövning. Hamnar ni där gäller det att ha på fötterna.
Med detta sagt - vad är för lång tid och vad är rimlig tid? Vem gör förövrigt bedömningen avseende tidsåtgång och kvalitet?
De frågor du ställer har lite av karaktären "hur långt är ett snöre". Jag måste säga att jag beundrar alla kommentarer med åsikter som att jobbet tar lång tid, görs på en fikarast och allt däremellan.
Spontant fastnar jag på TS uppfattning att hantverkaren arbetat för långsamt. För att göra den bedömningen kan man tycka att det krävs vissa egna kunskaper. Är det så eller baseras det på känsla?
 
N Nils Fermentation skrev:
Alla fakturor kan bestridas!
Kan ni inte komma överens återstår i sista hand en rättslig prövning. Hamnar ni där gäller det att ha på fötterna.
Med detta sagt - vad är för lång tid och vad är rimlig tid? Vem gör förövrigt bedömningen avseende tidsåtgång och kvalitet?
De frågor du ställer har lite av karaktären "hur långt är ett snöre". Jag måste säga att jag beundrar alla kommentarer med åsikter som att jobbet tar lång tid, görs på en fikarast och allt däremellan.
Spontant fastnar jag på TS uppfattning att hantverkaren arbetat för långsamt. För att göra den bedömningen kan man tycka att det krävs vissa egna kunskaper. Är det så eller baseras det på känsla?
I första hand skall en specificerad faktura begäras enligt hantverkarens dagbok .Redan här brukar
många hantverkare fallera och vilja förlikas.
Betalning behöver ej ske innan en förståelig specad faktura erhållits.
Inget bestridande behövs före den specade fakturan har granskats.
Vid juridisk prövning skall den som påstår något( käranden) styrka detta genom en ej jävig bevisning.
Hantverkaren har genom sin faktura påstått att tjänsten är skälig avseende omfattning , utförande,
fackmässighet , prissättning och skall därför styrka detta . Konsumenttjänstlagen §36 §40 § 41 .
TS ( svaranden) skall med egen expert granska och svara samt bestrida fel i tjänst eller acceptera.
Den största uppförsbacken har käranden och slutar oftast i förlikning till konsumentens fördel.
De flesta vettiga hantverkare tar omgående en skälig förlikning , rättslig process kan bli dyrbar .
 
R Radhägare skrev:
Min tanke här var inte att forumet skulle bedöma om tid o pris var skäligt utan att få tips hur jag skulle ta det vidare. Därför har jag inte gett alla fakta kring arbetet. Jag har pratat m hallå konsument som sagt att det bästa är att ta dit en annan firma som kan bedöma tidsåtgången för arbetet . Ja jag kommunicerade under arbetet med snickare o även chefen. Chefen är tyvärr inte yrkesman själv dock.Fick vissa förklaringar men tycker inte de räcker. Mitt i jobbet fick jag uppgift om återstående tid som dock överskreds med ca 40 h. Då så många engagerat sig vill jag säga att parkettytan var strax under 40 kvm o tidsåtgången kommer landa på 175-180 timmar.
Eftersom vi nyligen varit i ett liknande läge så har jag fått lära mig den hårda vägen att gången är så här:

- Du tycker att fakturan är oskälig. Du meddelar firman detta och talar om att du är beredd att betala en lägre summa. Då händer en av två saker: 1. de säger "OK, vi gör så", alternativt ger ett motbud som du kan acceptera eller också 2. säger de "nej, vi ska ha fullt betalt". Alternativt är det bara en del av jobbet som är (enligt dig) oskäligt, då är det det beloppet ni tvistar om. Då kan du betala den delen ni är överens om och så håller du inne resten.

- Företaget insisterar på att du ska betala och skickar fakturan till inkasso. Då kan du bestrida den men bör också där erbjuda dig att betala en del av fakturan (t ex den del ni inte tvistar om). Antingen säger då företaget "OK" och då regleras skulden och saken är ur världen, eller också inte.

- Skulden går då till kronofogden som kontaktar dig om skulden. Då bör du även då erbjuda dig att betala det belopp du anser är skäligt/det belopp ni inte tvistar om. Företaget kommer då att säga ja eller nej till detta, om nej så går det vidare.

- Saken hamnar nu i tingsrätten och avgörs då juridiskt. Rent praktiskt är det företaget som ska hävda att arbetstiden är skälig, inte du som ska visa att den är oskälig. Där kan man t ex gå på praxis men man kan också ta in en opartisk besiktningsperson som kan estimera kostnaden. Det kan fortfarande bli en uppgörelse (tingsrätten vill helst att parterna kan komma överens sinsemellan) men det kan också gå till tingsförhandling. Vinner du där, dvs företaget kan inte visa att arbetstiden är skälig, då får du betala den del som du anser är skälig men företaget får stå för rättegångskostnaden och t ex kostnaden för besiktningsperson. Förlorar du får du betala hela beloppet samt stå för rättegångskostnader etc (går normalt på hemförsäkringen men du får ju betala självrisken).

Man kan också göra så, om man kommer fram till att man har en tvist, att man kommer överens med företaget att pröva saken i ARN. Deras utslag är dock inte bindande och där måste du också tydligt visa (igen via t ex besiktningsperson) att din bedömning är skälig, samtidigt som företaget lägger fram sin sida.

Det framkommer inte om de gjort några utfästelser om tidsåtgång innan jobbet skulle börja, dvs ett estimat. Ett sådant får enligt praxis inte överskridas med mer än 20%.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.