Pris och tid , annars får du inga vettiga svar .
Då är det bara att betala och se glad ut.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
R
Min tanke här var inte att forumet skulle bedöma om tid o pris var skäligt utan att få tips hur jag skulle ta det vidare. Därför har jag inte gett alla fakta kring arbetet. Jag har pratat m hallå konsument som sagt att det bästa är att ta dit en annan firma som kan bedöma tidsåtgången för arbetet . Ja jag kommunicerade under arbetet med snickare o även chefen. Chefen är tyvärr inte yrkesman själv dock.Fick vissa förklaringar men tycker inte de räcker. Mitt i jobbet fick jag uppgift om återstående tid som dock överskreds med ca 40 h. Då så många engagerat sig vill jag säga att parkettytan var strax under 40 kvm o tidsåtgången kommer landa på 175-180 timmar.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
krzysgro och 4 till
  • Laddar…
En månad för detta jobb, då förstår jag att Ts är en aning missnöjd med fakturan.
 
  • Gilla
Smörblomman1994 och 9 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det skulle du tänkt på innan du valde löpande räkning. Otroligt festligt med folk som tror man kan ändra avtal i efterhand för att magkänslan säger att det gått långsamt. Tillbaka till tangentbordet och betala nu din fjant.
berätta mer. Så alla jobb på löpande betalar du o ler?
 
  • Gilla
  • Haha
andreascarlsson och 4 till
  • Laddar…
Jag minns när en parkettläggare lade parkett i vår hyreslägenhet. Ett rum på 20 kvm, ett rum på 12 kvm och en hall i vinkel c. 10 kvm. Han var klar vid tre-tiden inkl listning och fikarast.
 
  • Gilla
  • Haha
krzysgro och 4 till
  • Laddar…
P
Det svåra med att bevisa vad som är skäligt beror ju också på restid dit och hem , många snickare och hantverkare så räknas tiden från man åker från firman. det kan man alltid ha åsikter om men det kan göra att det skiljer mycket mellan kunds tid på plats och hur mycket tid hantverkaren lagt på objektet..
Driver man det vidare så kan också tiden bedömmas som skälig man vet aldrig riktigt, behövs mycket mer fakta och kött på benen. kan hantverkaren redovisa tids sättning och vad han gjort den tid som används och det inte låter helt osannolikt så kan det bedömmas skäligt. bara så man har det klart för sig att det är inte bara kundens åsikt här som vägs in. även tid för redovisning i olika kontrollprogram städning rengöring hämta och lämna grejer och alla lagstadgade raster och pauser och saknas det toalett som hantverkaren får använda på plats så kan det vara skäligt att åka iväg för toalettbesök också.
Jag säger inte att hantverkaren har gjort rätt och har rätt men man lär tänka även på andra sidan av problemet för att komma nånstans.

Det är lätt att såna här trådar bara blir ryggdunkar och klapp på axeln och alla tycker det är lång tid men ingen vet omständigheterna kanske inte ens trådskaparen innan man har bett om förklaring av hantverkaren.
Tråkigt att dra det vidare och det visar sig att hantverkaren är byns ärligaste och allt är rätt och riktigt.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi hade samma besvär med en snickare för ngt år sedan som skulle sätta kök. Alla stommar,lådor, satte vi ihop. Rivning av kök gjorde vi, han tog en evighet på sig. Till slut sa vi ifrån och avslutade samarbetet. Då hade han bara hunnit sätta bänkskåp(5 st) och väggskåp( 5 st) samt 1.5 högskåo på två veckor. Kontaktade annan firma som gav tidsförslag. Han fakturerade ca 90 000 för arbetet.. vi betalade skälig summa för två veckors srbete ,bestred fakturan. Och Han drog det till kronofogden, vi bestredd där med. Hotfull på sina fakturor och sms med att det kommer bli dyrt för er om ni inte betalar. Vi gav oss inte, det slutade med att han nöjde sig med det vi betalat.
Så ge inte upp
 
  • Gilla
  • Haha
krzysgro och 4 till
  • Laddar…
T tegneby skrev:
Jag minns när en parkettläggare lade parkett i vår hyreslägenhet. Ett rum på 20 kvm, ett rum på 12 kvm och en hall i vinkel c. 10 kvm. Han var klar vid tre-tiden inkl listning och fikarast.
Hehe.. seriöst. Undrar har många där han jobbar innan han går in i väggen..
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
R
B Bodarn skrev:
Vi hade samma besvär med en snickare för ngt år sedan som skulle sätta kök. Alla stommar,lådor, satte vi ihop. Rivning av kök gjorde vi, han tog en evighet på sig. Till slut sa vi ifrån och avslutade samarbetet. Då hade han bara hunnit sätta bänkskåp(5 st) och väggskåp( 5 st) samt 1.5 högskåo på två veckor. Kontaktade annan firma som gav tidsförslag. Han fakturerade ca 90 000 för arbetet.. vi betalade skälig summa för två veckors srbete ,bestred fakturan. Och Han drog det till kronofogden, vi bestredd där med. Hotfull på sina fakturor och sms med att det kommer bli dyrt för er om ni inte betalar. Vi gav oss inte, det slutade med att han nöjde sig med det vi betalat.
Så ge inte upp
B Bodarn skrev:
Vi hade samma besvär med en snickare för ngt år sedan som skulle sätta kök. Alla stommar,lådor, satte vi ihop. Rivning av kök gjorde vi, han tog en evighet på sig. Till slut sa vi ifrån och avslutade samarbetet. Då hade han bara hunnit sätta bänkskåp(5 st) och väggskåp( 5 st) samt 1.5 högskåo på två veckor. Kontaktade annan firma som gav tidsförslag. Han fakturerade ca 90 000 för arbetet.. vi betalade skälig summa för två veckors srbete ,bestred fakturan. Och Han drog det till kronofogden, vi bestredd där med. Hotfull på sina fakturor och sms med att det kommer bli dyrt för er om ni inte betalar. Vi gav oss inte, det slutade med att han nöjde sig med det vi betalat.
Så ge inte upp
P polaris78 skrev:
Det svåra med att bevisa vad som är skäligt beror ju också på restid dit och hem , många snickare och hantverkare så räknas tiden från man åker från firman. det kan man alltid ha åsikter om men det kan göra att det skiljer mycket mellan kunds tid på plats och hur mycket tid hantverkaren lagt på objektet..
Driver man det vidare så kan också tiden bedömmas som skälig man vet aldrig riktigt, behövs mycket mer fakta och kött på benen. kan hantverkaren redovisa tids sättning och vad han gjort den tid som används och det inte låter helt osannolikt så kan det bedömmas skäligt. bara så man har det klart för sig att det är inte bara kundens åsikt här som vägs in. även tid för redovisning i olika kontrollprogram städning rengöring hämta och lämna grejer och alla lagstadgade raster och pauser och saknas det toalett som hantverkaren får använda på plats så kan det vara skäligt att åka iväg för toalettbesök också.
Jag säger inte att hantverkaren har gjort rätt och har rätt men man lär tänka även på andra sidan av problemet för att komma nånstans.

Det är lätt att såna här trådar bara blir ryggdunkar och klapp på axeln och alla tycker det är lång tid men ingen vet omständigheterna kanske inte ens trådskaparen innan man har bett om förklaring av hantverkaren.
Tråkigt att dra det vidare och det visar sig att hantverkaren är byns ärligaste och allt är rätt och riktigt.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
TRJBerg
P polaris78 skrev:
Det svåra med att bevisa vad som är skäligt beror ju också på restid dit och hem , många snickare och hantverkare så räknas tiden från man åker från firman. det kan man alltid ha åsikter om men det kan göra att det skiljer mycket mellan kunds tid på plats och hur mycket tid hantverkaren lagt på objektet..
Driver man det vidare så kan också tiden bedömmas som skälig man vet aldrig riktigt, behövs mycket mer fakta och kött på benen. kan hantverkaren redovisa tids sättning och vad han gjort den tid som används och det inte låter helt osannolikt så kan det bedömmas skäligt. bara så man har det klart för sig att det är inte bara kundens åsikt här som vägs in. även tid för redovisning i olika kontrollprogram städning rengöring hämta och lämna grejer och alla lagstadgade raster och pauser och saknas det toalett som hantverkaren får använda på plats så kan det vara skäligt att åka iväg för toalettbesök också.
Jag säger inte att hantverkaren har gjort rätt och har rätt men man lär tänka även på andra sidan av problemet för att komma nånstans.

Det är lätt att såna här trådar bara blir ryggdunkar och klapp på axeln och alla tycker det är lång tid men ingen vet omständigheterna kanske inte ens trådskaparen innan man har bett om förklaring av hantverkaren.
Tråkigt att dra det vidare och det visar sig att hantverkaren är byns ärligaste och allt är rätt och riktigt.
175 timmar??
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
R
Men så jobbigt med en sån snickare och att behöva bestrida fakturan. Verkligen en saltad räkning i ert fall! I mitt fall är timpengen skälig men det har gått långsamt. Riva knappt 40 kvm parkett o ca 2,5 kvm klinket. Lägga ny parkett o ca 4-5 kvm ny klinker . Klinker krävde gjutning o reglar o viss flytspackling. I övrigt användes gammalt underlag endast ny fuktskyddande duk under. Möbler fick flyttas i rum så läggning gjordes i två omgångar. På ett ställe byttes mot ett angränsande rum en bräda som ruttnat men ingen fukt nu.i övrigt var allt tort o oskadat under.Parkettytorna är ett rum och angränsande större och mindre hall. Lister har självklart satts dit o metallist mellan parkett o klinket o mot trappa.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
175 timmar??
TRJBerg TRJBerg skrev:
175 timmar??
 
R
Ja landar där.
 
R Radhägare skrev:
Men så jobbigt med en sån snickare och att behöva bestrida fakturan. Verkligen en saltad räkning i ert fall! I mitt fall är timpengen skälig men det har gått långsamt. Riva knappt 40 kvm parkett o ca 2,5 kvm klinket. Lägga ny parkett o ca 4-5 kvm ny klinker . Klinker krävde gjutning o reglar o viss flytspackling. I övrigt användes gammalt underlag endast ny fuktskyddande duk under. Möbler fick flyttas i rum så läggning gjordes i två omgångar. På ett ställe byttes mot ett angränsande rum en bräda som ruttnat men ingen fukt nu.i övrigt var allt tort o oskadat under.Parkettytorna är ett rum och angränsande större och mindre hall. Lister har självklart satts dit o metallist mellan parkett o klinket o mot trappa.
175 timmar låter mycket. Men detta var å andra sidan väldigt mycket mer än att riva ut lite parkett och kakel, och ersätta med nytt. Alla dessa moment är typiska tidsslukare. Mycket plockning, flyttning, väntning på torktider, nyupptäckta fel som spräcker alla tidsplaneringar. Alla dessa saker skapar även fler turer till bygghandeln och soptippen.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
B
▪️Ja, inte lätt att bedöma andras arbete. För kunden och en del som svarat här, ser det ut som om allt kunnat göras på någon dag eller två. Utgår ni då från att det är parkett som lagts eller ett klickgolv? Det är väl ganska stor skillnad om det är ett riktigt parkettgolv som lagts stav för stav eller ett simpelt klickgolv av långa brädor.
▪️Tycker att det låter som det blivit många timmar, men man måste ju också lägga på restider, tider att hämta material, torrtider osv. Utgår från att kunden inte hade allt material hemma.
▪️Varför har du inte INNAN arbetet startade bett om en ungefärlig timangivelse? Det kan man alltid få och med denna siffra notera när tiden drar iväg. Då kontakta chefen och påtala detta.
▪️En annan sak som är bra, är att föra dagbok med tider och ta bilder på förändringar, dag för dag. Har du varit hemma när jobbet gjorts, eller har hantverkaren kunnat komma och gå utan kontroll av tider när hen är på plats?
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.