Inte meningen att strö salt i såren men beställer man ett jobb på löpande räkning så måste man se till att få en skriftlig uppskattning på totalt antal timmar från entreprenören. Det ligger även i deras intresse för att slippa tjafs vid faktureringen.
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
G wojda skrev:
Lägga 40 kvadrat klickgolv tar ca 5 h max 10 (för mig som gjort det 4-5 ggr) om det ska sågas och fjantas mycket , 4 kvm flyt 1 h sen torktid över natten sen plattsättning 1 till max 4 h också beroende på plattval och kapning , sen torktid över natten och sen 1-2 h fogning torktiderna kan kortas om man använder snabbfix så även om det tar 1 dag att riva ut och bila 2 dagar att lägga golv 1 dag att klinka samt säg max 1 dag totalt på att åka o handla och annan logistik och flytta runt möbler så hade jag max betalt för 5 dagar och resten hade dom fått ta på sitt blåskonto för någon månad har detta inte tagit.
På de fem timmarna har du alltså först sökt reda på vart man kan köpa parketten. Därefter har du åkt och köpt den. Sen har du åkt hem och tagit fram underlagsfoam, samt börjat leta reda på en kniv. Sen kom du på att du nog behövde en tejprulle också, samt en sopborste och sopskyffel. När foamen var lagt, och skräp var undanplockat, gick du ut i bilen för att bära in alla paket med golv. Därefter gällde det att leta reda på sticksåg, fogsvans, samt ett par arbetsbockar. Sen satte du igång att räkna ut fallande längder. Sen kunde arbetet med att lägga varje bit börja. Sen sopade du allt sågspån och småskräp och lade i säckar. Detta lades i bilen och du åkte slängde på tippen. Därefter var det bara att bära in verktygen i garaget igen.

Ärligt talat så tror jag att du ljuger som en häst galopperar.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
V Villaägarenr1 skrev:
Troligen är de normal tidsåtgång. De tar bars längre tid än vad ts tror o hoppats. Nu vill ts bombas med förslag att pruta på fakturan.
Tänkte samma sak, älskar bergsäkra kommentarer typ att parketten tar 2 timmar för rivning och läggning mm :rofl:
Och hur kan alla tidsoptimister här vara så säkra på tiden utan att ha en detaljerad kunskap på hur det såg ut på platsen, hur rummen såg ut och alla andra jokrar som kan uppstå :sweat:

Är man osäker väljer man fast pris av hantverkaren, vill man chansa lite så tar man rörligt. Efter det får man stå sitt kast (om jobbet är korrekt utfört). Punkt Slut!
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Mats-S Mats-S skrev:
Och hur kan alla tidsoptimister här vara så säkra på tiden utan att ha en detaljerad kunskap på hur det såg ut på platsen, hur rummen såg ut och alla andra jokrar som kan uppstå :sweat:
Nu bad ju TS hantverkaren om en tidsuppskattning vid ett tillfälle ungefär mitt i jobbet och den tiden överskreds med 40 timmar. #32

Sen ligger frågan i Juridik och TS har några gånger förklarat att det just gäller den juridiska aspekten.
 
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
På de fem timmarna har du alltså först sökt reda på vart man kan köpa parketten. Därefter har du åkt och köpt den.
I TS fall i tråden var ju golvet inköpt, och placerat på plats. Så det där är irrelevant.,
 
  • Gilla
mojjen och 4 till
  • Laddar…
Skumpe
J JT8 skrev:
Aha! Så man kör löpande räkning till magkänslan säger att det är ”oskäligt” och kräver rabatt? Hur skulle det vara om man istället var vuxen och berättade hur mycket man är beredd att betala i förväg istället för att slösa människors tid? Man får vad man betalar för och har man inte ryggrad nog att ta diskussionen under arbetets gång ska man snällt betala och hålla tyst.
Sluta tramsa. Det finns hantverkare som utnyttjar löpande räkning och maskar. Eller så är det ett mer omfattande jobb än vad som framgått. Att säga att TS bara ska "hålla käften och betala" får dig bara att framstå som den eventuellt maskande hantverkaren i fråga.
 
  • Gilla
fusion och 8 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det skulle du tänkt på innan du valde löpande räkning. Otroligt festligt med folk som tror man kan ändra avtal i efterhand för att magkänslan säger att det gått långsamt. Tillbaka till tangentbordet och betala nu din fjant.
Väl talat
 
  • Gilla
Ludrian
  • Laddar…
R Radhägare skrev:
Ett arbete som snart är klart och som blir bra har dock tagit alltför lång tid. Arbetet är tyvärr på löpande räkning med normal timpeng för snickare. Min bedömning är att nedlagd tid är dubbel mot normal för arbetet. Det handlar om rivning av parkettgolv o liten klinkeryta. Sedan läggande av ny klickparkett och gjutning av underlag för nytt litet klinkergolv ca 5 kvm ( större än det rivna). Kan säga att underlag för parkett var bra och kunde behållas.
Kan jag bestrida ? Vilka möjligheter har man som konsument när hantverkare jobbar långsamt?
Finns ju en anledning till att de vill jobba på löpande räkning...ingen stress ö.h.t
 
J Jan Tony Bertil Svensson skrev:
Väl talat
Trams. TS har ställt en seriös fråga om hjälp med vilka lagregler som styr en utförd tjänst , vilken han
har tveksamheter om och förväntar sig ett seriöst svar av forumet.
Entreprenören har ändrat avtalet genom att kraftigt överskrida den avtalade tidsåtgången utan att
kontakta konsumenten för medgivande .
Har entreprenören lämnat felaktigt anbud anses tjänsten som ej fackmässigt utförd och fel i tjänsten.
För att kunna bedöma skäligheten i den utförda tjänsten och omfattningen skall TS begära ett
specificerat fakturaunderlag i form av utförarens dagbok samt hur priset beräknats .
TS skall inte betala något innan ett fullgott svar erhållits samt fått skälig tid att kontrollera
underlaget mot avtalet. Efter detta skall parterna yttra sig för att i samförstånd lösa frågan .
Lagregler . Konsumenttjänstlagen § 40 och § 41
 
  • Gilla
egge87 och 3 till
  • Laddar…
I
Nu är jag bara hobby snickare men det är sällan jobben tar tiden man förväntar sig, det dyker så gott som alltid upp något oförutsett, särskilt när man jobbar på renoveringsobjekt.

Kör man på fastpris kommer snickaren att försöka ta höjd för ev problem men jag har haft hantverkare som faktiskt monterat tillbaka och lämnat jobbet för att de insett att det inte kan slutföras på rimlig tid på grund av "problem".

Man kan tycka att jobbar man på per timme så hör det till god ton att meddela beställaren under jobbets gång om det uppstår problem som drar ut på tiden.

Man kan ta dit en "second opinion" men det är svårt i efterhand att uppskatta vilka problem man tampades med, särskilt om inte första snickaren är med.

Med det sagt så får det såklart finnas lite rimlighet, är det fortfarande HELT orimligt att jobbet taget så pass lång tid trotts problemen som angivets så får man försöka dra det vidare men gissar på att det blir svårt.

För övrigt, man kan ana vilka som jobbar som hantverkare i denna tråden, självklar behöver man all fakta innan man kan säga att det bara är till att betala. ;)
 
börjar tro att många äger "gör det själv" tidningarna och tittar djupt på deras tid&svårighets grad tabell ^^
 
hsd
Om jag förstår det rätt så är Ni nöjda med jobbet och har ganska god koll vad som är gjort och vad som har dykt upp under arbetets gång , det har ju även gett Er möjligheten att dra i bromsen men jag tror att all varit rätt och riktigt
Så mitt råd är betala utan knorr och tänk på offert/kostnadsförslag vid nästa jobb
Har en granne som under lång tid haft diverse ombyggnader och renoveringar med samma firma och varje del har tagit lång tid men resultatet är väldigt bra , grannen helnöjd och fortsätter att anlita samma byggare
Det finns många exempel på fuskbyggare som gör olika jobb snabbt och hafsigt, det finns flera exempel här på forumet, och det gör ju ingen glad
 
A AG A skrev:
På de fem timmarna har du alltså först sökt reda på vart man kan köpa parketten. Därefter har du åkt och köpt den. Sen har du åkt hem och tagit fram underlagsfoam, samt börjat leta reda på en kniv. Sen kom du på att du nog behövde en tejprulle också, samt en sopborste och sopskyffel. När foamen var lagt, och skräp var undanplockat, gick du ut i bilen för att bära in alla paket med golv. Därefter gällde det att leta reda på sticksåg, fogsvans, samt ett par arbetsbockar. Sen satte du igång att räkna ut fallande längder. Sen kunde arbetet med att lägga varje bit börja. Sen sopade du allt sågspån och småskräp och lade i säckar. Detta lades i bilen och du åkte slängde på tippen. Därefter var det bara att bära in verktygen i garaget igen.

Ärligt talat så tror jag att du ljuger som en häst galopperar.
Jag brukar ha bättre koll på verktyg/tejp och annat innan jag börjar jobbet , räkna ut fallande längder om det ens behövs tar hur lång tid för en normalbegåvad enl dig ? golvet i detta fallet fanns på plats och är av typen klick så har du aldrig lagt ett sådant eller vet hur fort det går så är jag gärna en galopperande lögnare , men jag jobbar gärna åt dig om jag får fakturera den tidsåtgången på ett väldigt enkelt jobb som detta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E egge87 skrev:
Inte meningen att strö salt i såren men beställer man ett jobb på löpande räkning så måste man se till att få en skriftlig uppskattning på totalt antal timmar från entreprenören. Det ligger även i deras intresse för att slippa tjafs vid faktureringen.
Skulle säga att det beror på.

De hantverkare vi har här går till 95% på löpande utan att vi stämmer av någon uppskattning innan. Det blir aldrig tjafs om fakturor eller tidsåtgång. Men det beror på att vi hela tiden stämmer av hur arbetet fortskrider. Minst dagligen ser vi över vad som gjorts och inte gjorts. Hade vi inte kunnat göra det hade det varit annorlunda.

Stämmer man av löpande och inte bara i slutet av arbetet fångar man felaktigheter och annat innan det blir ett reellt bekymmer.
 
J JT8 skrev:
Det skulle du tänkt på innan du valde löpande räkning. Otroligt festligt med folk som tror man kan ändra avtal i efterhand för att magkänslan säger att det gått långsamt. Tillbaka till tangentbordet och betala nu din fjant.
Otroligt larvigt svar på en fråga. Du är antagligen själv en hantverkare som brukar "salta räkningarna"?
 
  • Gilla
  • Haha
Bergonen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.