R Radhägare skrev:
Ett arbete som snart är klart och som blir bra har dock tagit alltför lång tid. Arbetet är tyvärr på löpande räkning med normal timpeng för snickare. Min bedömning är att nedlagd tid är dubbel mot normal för arbetet. Det handlar om rivning av parkettgolv o liten klinkeryta. Sedan läggande av ny klickparkett och gjutning av underlag för nytt litet klinkergolv ca 5 kvm ( större än det rivna). Kan säga att underlag för parkett var bra och kunde behållas.
Kan jag bestrida ? Vilka möjligheter har man som konsument när hantverkare jobbar långsamt?
Se till att pröjsa det du ska o gnäll inte om att det tar tid . Då kan du göra det själv
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
Graffen och 19 till
  • Laddar…
BirgitS
J JT8 skrev:
Det skulle du tänkt på innan du valde löpande räkning. Otroligt festligt med folk som tror man kan ändra avtal i efterhand för att magkänslan säger att det gått långsamt.
M mollson skrev:
Se till att pröjsa det du ska o gnäll inte om att det tar tid . Då kan du göra det själv
Nu finns det lagar som alltså skyddar konsumenter från ohederliga hantverkare. En hantverkare får inte ta oskäligt mycket betalt.

Det är ju bara en gissning att det handlar om någon magkänsla och inte faktisk kunskap om skäligt pris.

Att pröjsa det man ska är just att pröjsa ett skäligt belopp.

Man får utgå från att det som TS skriver är sant för annars blir det bara en meningslös tråd och svaren hjälper inte TS ett skvatt.
 
  • Gilla
  • Haha
L.M.Olsson och 17 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Nu finns det lagar som alltså skyddar konsumenter från ohederliga hantverkare. En hantverkare får inte ta oskäligt mycket betalt.

Det är ju bara en gissning att det handlar om någon magkänsla och inte faktisk kunskap om skäligt pris.

Att pröjsa det man ska är just att pröjsa ett skäligt belopp.

Man får utgå från att det som TS skriver är sant för annars blir det bara en meningslös tråd och svaren hjälper inte TS ett skvatt.
Aha! Så man kör löpande räkning till magkänslan säger att det är ”oskäligt” och kräver rabatt? Hur skulle det vara om man istället var vuxen och berättade hur mycket man är beredd att betala i förväg istället för att slösa människors tid? Man får vad man betalar för och har man inte ryggrad nog att ta diskussionen under arbetets gång ska man snällt betala och hålla tyst.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Graffen och 21 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Låter som det vi gjorde hemma. Plockade bort parkett + lister kanske 1 timme.

Sen bila bort befintlig flytspackel för gamla klinkers... några timmar? Har inte gjort detta.

Sen spärra av gjut-ytan, prima, lägga armering och mixa + hälla flytspackel, 2 timmar kanske.

parkett ska läggas 2 timmar med lite sågande och fixande. Antar du lägger klinkers och sätter tröskel själv.

1,5-2 dagars jobb för en gubbe gissar jag på. En duktig snickare har ju bättre verktyg än vad jag hade, t.ex. dyckertpicka går ju mkt fortare än en hammare att sätta lister med. jag fick dessutom googla en del kring flytspackel och sånt.

Vad gör människan? Jobbar denne med något eller bara sitter och tittar? Det är ju inte direkt några krångliga arbetsmoment, tämligen rättframt.

/S
Blir lite fundersam här, hur vet man hur lång tid det tar att lägga ett klickgolv som man inte varken vet form eller storlek på?
Kan ju vara en liten hall eller en stor sal på 50m2.
 
  • Gilla
  • Älska
DataJonny och 8 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det skulle du tänkt på innan du valde löpande räkning. Otroligt festligt med folk som tror man kan ändra avtal i efterhand för att magkänslan säger att det gått långsamt. Tillbaka till tangentbordet och betala nu din fjant.
Om man har löpande räkning och hantverkaren sitter och fikar hela dagarna ska man alltså inte kunna bryta avtalet?
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
R Radhägare skrev:
Ett arbete som snart är klart och som blir bra har dock tagit alltför lång tid. Arbetet är tyvärr på löpande räkning med normal timpeng för snickare. Min bedömning är att nedlagd tid är dubbel mot normal för arbetet. Det handlar om rivning av parkettgolv o liten klinkeryta. Sedan läggande av ny klickparkett och gjutning av underlag för nytt litet klinkergolv ca 5 kvm ( större än det rivna). Kan säga att underlag för parkett var bra och kunde behållas.
Kan jag bestrida ? Vilka möjligheter har man som konsument när hantverkare jobbar långsamt?
Hur många timmar har snickaren fakturerat.?
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
M mollson skrev:
Se till att pröjsa det du ska o gnäll inte om att det tar tid . Då kan du göra det själv
I så fall föreslår jag att TS betalar för den tid det hade tagit för en hantverkare som inte dragit benen efter sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
R Radhägare skrev:
Ett arbete som snart är klart och som blir bra har dock tagit alltför lång tid. Arbetet är tyvärr på löpande räkning med normal timpeng för snickare. Min bedömning är att nedlagd tid är dubbel mot normal för arbetet. Det handlar om rivning av parkettgolv o liten klinkeryta. Sedan läggande av ny klickparkett och gjutning av underlag för nytt litet klinkergolv ca 5 kvm ( större än det rivna). Kan säga att underlag för parkett var bra och kunde behållas.
Kan jag bestrida ? Vilka möjligheter har man som konsument när hantverkare jobbar långsamt?
Hur lång tid har det tagit?
Är du hantverkare själv och kan bedöma tidsåtgången? Ofta tror ju lekmän just att allt går dubbelt så fort mot de verkligen gör..
 
  • Gilla
Rooten48 och 7 till
  • Laddar…
R Radhägare skrev:
Tack för ditt svar!
Om man då tar dubbelt så mycket betalt för ett arbete som ortens genomsnittliga hantverkare? Är det då inte skäligt?Och hur kan jag visa det. Kan man få hjälp någonstans?
Vem säger att arbetet utförts med för många timmar?
 
  • Gilla
Adam Arvidsson och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Det framgår ju inte varken vilka ytor det handlar om, eller hur lång tid hantverkaren tog.
Är det något jag lärt mig av mitt renoverande så är det att vissa moment tar mer tid än man kan förställa sig. Inte med det sagt att TS har fel. Men det hade varit bra med lite förutsättningar för hur han kom fram till att det tagit dubbelt så lång tid.
Hejja Mojjen

Jag förutsätter att ts faktiskt inte har koll med tanke på frågeställning här i forumet.
Det finns ju ingen möjlighet att skatta tider i ett ombyggnads/renoveringsobjekt alla satta tider är vid idealiska förhållanden och nyproduktion.
(Att hälla flytspackel 2cm på 5kvm ur två blandade tunnor 200kg tar 1-2minuter och 2 minuter kan man ju inte ta betalt för så flytspacklingen måste alltid vara gratis!) ;-)
 
  • Gilla
  • Haha
UppGiven och 3 till
  • Laddar…
Du ringer till snickarens chef och ber denne komma ut på plats för att bedöma tidsåtgången på utfört arbete. Jag har gjort så vid två tillfällen och då har fakturan justerats ner med 20 000 kr ena gången (badrumsfirma) och 30 000 kr andra gången (kylfirma).
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
DataJonny och 6 till
  • Laddar…
R Radhägare skrev:
Ett arbete som snart är klart och som blir bra har dock tagit alltför lång tid. Arbetet är tyvärr på löpande räkning med normal timpeng för snickare. Min bedömning är att nedlagd tid är dubbel mot normal för arbetet. Det handlar om rivning av parkettgolv o liten klinkeryta. Sedan läggande av ny klickparkett och gjutning av underlag för nytt litet klinkergolv ca 5 kvm ( större än det rivna). Kan säga att underlag för parkett var bra och kunde behållas.
Kan jag bestrida ? Vilka möjligheter har man som konsument när hantverkare jobbar långsamt?
några funderingar:

1. fick du några indikationer/besked från snickaren innan byggstart vad han trodde det skulle ta i tid att utföra jobbet?

2. Hur lång tid tog det och hur lång tid trodde du att det skulle ta?

3. När din uppskattade tid var förbrukad och du kunde se att han var bara halvvägs, vad gjorde du då? Frågade du honom om varför det tar sådan tid? Hade han sagt något om försvårande omständigheter under byggtiden?
 
  • Gilla
Rollik och 5 till
  • Laddar…
Grundregeln i detta forumet är att vi litar på TS uppgifter och hjälper denne.

Det behövs dock mer uppgifter för att göra en bedömning om det är skälig tid som lagts ned.

För framtida projekt är det klokt att få en uppskattning av antal timmar då kan man se hur saker och ting utvecklas och slippa en stor överraskning i slutet.
 
  • Gilla
  • Haha
Mekplatsen och 10 till
  • Laddar…
Om snickaren jobbar som banken har öppet eller uppenbarligen sitter på lådan med en kaffekopp 4 timmar per dag förstår jag om ts är missnöjd.
Vad som är överenskommet om utförandet, dess omfattning och hur lång tid det tagit hade ju varit intressant information för att kunna göra en bedömning.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
R
H Hampus A skrev:
Om snickaren jobbar som banken har öppet eller uppenbarligen sitter på lådan med en kaffekopp 4 timmar per dag förstår jag om ts är missnöjd.
Vad som är överenskommet om utförandet, dess omfattning och hur lång tid det tagit hade ju varit intressant information för att kunna göra en bedömning.
J jani84 skrev:
några funderingar:

1. fick du några indikationer/besked från snickaren innan byggstart vad han trodde det skulle ta i tid att utföra jobbet?

2. Hur lång tid tog det och hur lång tid trodde du att det skulle ta?

3. När din uppskattade tid var förbrukad och du kunde se att han var bara halvvägs, vad gjorde du då? Frågade du honom om varför det tar sådan tid? Hade han sagt något om försvårande omständigheter under byggtiden?
E EB2 skrev:
Om man har löpande räkning och hantverkaren sitter och fikar hela dagarna ska man alltså inte kunna bryta avtalet?
M mollson skrev:
Se till att pröjsa det du ska o gnäll inte om att det tar tid . Då kan du göra det själv
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.