P
ja det framgår inte heller om det gjorts jobb för att få det att likna golvet som är. ibland är det kortare stavar och man köper material som behöver bearbetas innan det ens liknar golvet som finns. där kan det finnas hur mycket timmar som helst i att fixa material.

Ja spontant låter 175 timmar mycket

Men det kan också vara så att varenda timme är välanvänd

Eller att man valt en firma som har 2 timmar resväg enkel resa varje morgon/kväll som då ofta också debiteras på kunden och närmaste bygghandel som har det som behövs ligger 1 timmes resväg bort. inte alltid restid debiteras separat.

Många hantverkare så säljer man 8 timmar per dag men i praktiken ligger all tid för transporter på kunden att betala så hantverkaren är bara på plats 5-6 timmar om dagen

man måste helt enkelt ha bättre och mer info och helst en specifikation från den som gjort jobbet vad det är som tar tid utan det är det mest ryggdunk och åsikter som ventilleras blandat med vilda gissningar :)
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
R Radhägare skrev:
Ett arbete som snart är klart och som blir bra har dock tagit alltför lång tid. Arbetet är tyvärr på löpande räkning med normal timpeng för snickare. Min bedömning är att nedlagd tid är dubbel mot normal för arbetet. Det handlar om rivning av parkettgolv o liten klinkeryta. Sedan läggande av ny klickparkett och gjutning av underlag för nytt litet klinkergolv ca 5 kvm ( större än det rivna). Kan säga att underlag för parkett var bra och kunde behållas.
Kan jag bestrida ? Vilka möjligheter har man som konsument när hantverkare jobbar långsamt?
Ingen kan svara på din fråga meddetta underlag de e bara gissningar av en massa besserwissrar, om de skulle ha utfört arbetet hade du troligen fått gjort om det. Fråga istället snickaren som ut fört arbetet. Säg att du tycker det tagit lite lång tid kan finnas många skäll. Tänk bara på att arbetet inte bara sker på platsen. Tänk också på tid som lagts på att gå igenom vad ni vill ha utfört uppmätning hämta material städning bortforsling av material tid till av skicka in rotavdrag mm
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det skulle du tänkt på innan du valde löpande räkning. Otroligt festligt med folk som tror man kan ändra avtal i efterhand för att magkänslan säger att det gått långsamt. Tillbaka till tangentbordet och betala nu din fjant.
Du har rätt till din åsikt, men det är ganska otroligt att ett sådant här otrevligt och hånfullt svar får (hittills) 20 upvotes. Vad är det för fel på folk, går ni andra igång på sådant?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
R
P polaris78 skrev:
ja det framgår inte heller om det gjorts jobb för att få det att likna golvet som är. ibland är det kortare stavar och man köper material som behöver bearbetas innan det ens liknar golvet som finns. där kan det finnas hur mycket timmar som helst i att fixa material.

Ja spontant låter 175 timmar mycket

Men det kan också vara så att varenda timme är välanvänd

Eller att man valt en firma som har 2 timmar resväg enkel resa varje morgon/kväll som då ofta också debiteras på kunden och närmaste bygghandel som har det som behövs ligger 1 timmes resväg bort. inte alltid restid debiteras separat.

Många hantverkare så säljer man 8 timmar per dag men i praktiken ligger all tid för transporter på kunden att betala så hantverkaren är bara på plats 5-6 timmar om dagen

man måste helt enkelt ha bättre och mer info och helst en specifikation från den som gjort jobbet vad det är som tar tid utan det är det mest ryggdunk och åsikter som ventilleras blandat med vilda gissningar :)
 
R
Det är lättlagt klickgolv framgår i tidigare inlägg. Parkett o klinker fanns på plats innan arbete. Ja som sagt var min plan med att ställa fråga här i forumet att få tips hur jag går vidare och det fick jag- låta annan firma bedöma tidsåtgången i så fall. Det gör dom tydligen - man får betala för tidsåtgången bara.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
175 timmar låter mycket. Men detta var å andra sidan väldigt mycket mer än att riva ut lite parkett och kakel, och ersätta med nytt. Alla dessa moment är typiska tidsslukare. Mycket plockning, flyttning, väntning på torktider, nyupptäckta fel som spräcker alla tidsplaneringar. Alla dessa saker skapar även fler turer till bygghandeln och soptippen.
 
R
Nej till soptippen har hantverk inte åkt alls utan materialet har hämtats av annan. Den kostnaden är utöver de 175 h.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi hade samma problem, tog upp det med hantverkaren och meddelade honom att vi kommer hålla en, enligt oss, skälig del av fakturan. Vi bad honom dessutom packa ihop och lämna. Han godtog det utan större protester, antingen insåg han sitt misstag eller så är det så att eftersom alla hantverkare haft orderboken full framåt så spelar det ingen roll, bara att åka på nästa jobb.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Själva läggandet av parkett och klinkersättning, är standardarbeten där det väl tom. finns tabeller för förväntad tidsåtgång. Men som jag skreev tidigare så är väl underlaget för den ökade klinkersytan det som kan vara struligt. Och svårt att ha synpunkter på.

MEN du har rätt till en specificerad faktura. Det skall framgå ungefär vad de gjort de olika dagarna. Och det förenklar bedömningen av vad som är skäligt. Har de ex. använt 40h på att lägga parkett så är det uppenbart oskäligt. Och har de lagt 100h på att gjuta underlag så är det också orimligt.

Den där murkna plankan är också exempel på något som kan kosta en hel del tid. Om det är killen som lägger parketten som uppstäcker det. Så är det inte uppenbart att han på eget bevåg åtgärdar, utan de kanske måste ta dit en mer erfaren snickare (i värsta fall ytterligare någon som gör en enklare fuktutredning), och även om snickaren bara är där och tittar i 10 minuter, så blir det lätt några timmar med restid, kanske konsultera ytterligare någon osv.

Men på det du beskriver låter 175h som orimligt.

Jag skulle som första åtgärd begära en specificerad faktura. Sedan försöka få en uppskattning av en en annan fackman, då går det att göra en skälighetsbedömning per moment, om de ex. satt klinkers på eller under bedömd rimlig tid, men sedan använt 4 ggr skälig tid för parketten, så kan de inte tillgodoräkna att klinkers gick bättre än väntat. Och helt enkelt bestrida det som är oskäligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Radhägare och 3 till
  • Laddar…
Föresten, en kontrollfråga: Fick du någon uppskattning om kostnad innan du beställde. En sådan kostnadsuppskattning får inte överskridas med mer än 15%. Det blir en form av takpris.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Lägga 40 kvadrat klickgolv tar ca 5 h max 10 (för mig som gjort det 4-5 ggr) om det ska sågas och fjantas mycket , 4 kvm flyt 1 h sen torktid över natten sen plattsättning 1 till max 4 h också beroende på plattval och kapning , sen torktid över natten och sen 1-2 h fogning torktiderna kan kortas om man använder snabbfix så även om det tar 1 dag att riva ut och bila 2 dagar att lägga golv 1 dag att klinka samt säg max 1 dag totalt på att åka o handla och annan logistik och flytta runt möbler så hade jag max betalt för 5 dagar och resten hade dom fått ta på sitt blåskonto för någon månad har detta inte tagit.
 
  • Gilla
  • Haha
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
Hade ett liknande problem för några år sen när ett antal unga "praktikanthantverkare" gick och läste manualer och lärde sig att lägga golv på min bekostnad vilket tog väldigt mycket längre tid än skäligt.
Jag fick lära mig då att det är företaget som skickar fakturan som har bevisbördan att visa att fakturan är skälig (och rätten tydligen oftast har en tendens att döma i privatpersonens favör istället för företagets vid tveksamheter) så bestred jag bara fakturan, förklarade hur mycket mindre tid jag hade kommit fram till att det borde ta (och hur jag kommit fram till det med hjälp av seriös bedömning från andra hanterverkare) och bad dem att skriva en detaljerad tidsredovisning vad som gjort att det tagit så väldigt mycket längre tid för dem.
Det slutade med att de skickade en ny faktura med de antal timmar jag föreslagit istället. :cool:

Och bara för att man väljer löpande räkning så ska man inte behöva acceptera att bli lurad av oseriösa hantverkare som JT8 på ett onödigt otrevligt sätt påstår.
 
  • Gilla
  • Haha
krzysgro och 9 till
  • Laddar…
Här där jag arbetar (IT konsult) pågår just nu en kontorsombyggnad. En kille började lägga parkettgolv idag på morgonen, 40 kvm fördelat på ett litet rum och ett större. Jag tror att han kom vid 8.00. Kl 9 var han klar med att bära in material och verktyg, och lite allmänna förberedelser, mätningar osv.

Nu vid 10 tiden är det lilla rummet klart, och 1/4 del av det stora. Så totalt är han nog klar med ca 1/3 del av ytan.

Hans arbete försvåras lite av att en annan hantverkare håller på att bygga väggen mellan rummen samtidigt.

De är båda extremt nogranna med städning. Jag såg golvkillen såga en bit parkett. Direkt efter, innan han passade in biten i golvet, damsög han upp sågspånen från sågningen, allt skräp städas upp inom sekunder när de arbetar. Har aldrig sett en så ren byggarbetsplats.
 
  • Gilla
  • Haha
tensiden och 7 till
  • Laddar…
175 timmar låter alldeles för mycket.

Riva parkett och lägga ny 1,5 dag. Klinkergolvet 1 dag underarbete och 1 dag läggning med fogning.

Alltså 28 timmar skulle jag offerera, dock utan att ha sett det innan så då kanske man säkrar uppåt lite.

sen fakturerar man ju inte för torktider!!! Herregud! Det är ju upp till snickaren eller vilken firma det nu är att skaffa fram jobb som man har igång samtidigt.

Skulle vi fakturera för torkning av flytspackel på ett snitt 3 cm som då skulle ta 3 dygn innan vi får lägga matta?? då rullar ju pengarna in iofs.

Kanske precis så dom gjort
 
  • Gilla
  • Haha
AndyPandy. och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Själva läggandet av parkett och klinkersättning, är standardarbeten där det väl tom. finns tabeller för förväntad tidsåtgång. Men som jag skreev tidigare så är väl underlaget för den ökade klinkersytan det som kan vara struligt. Och svårt att ha synpunkter på.

MEN du har rätt till en specificerad faktura. Det skall framgå ungefär vad de gjort de olika dagarna. Och det förenklar bedömningen av vad som är skäligt. Har de ex. använt 40h på att lägga parkett så är det uppenbart oskäligt. Och har de lagt 100h på att gjuta underlag så är det också orimligt.
Håller med . Begär in arbetsboken där det skall framgå tidsåtgång per arbetsmoment. TS behöver inte
betala något innan fullständig redovisning av fakturerat med prisberäkning, därefter skall skälighetsbedömning göras . Konsumenttjänstlagen § 40 .
Har avtalad arbetstid överskridits utan konsumentens accept, endast under särskilda omständigheter.

Den där murkna plankan är också exempel på något som kan kosta en hel del tid. Om det är killen som lägger parketten som uppstäcker det. Så är det inte uppenbart att han på eget bevåg åtgärdar, utan de kanske måste ta dit en mer erfaren snickare (i värsta fall ytterligare någon som gör en enklare fuktutredning), och även om snickaren bara är där och tittar i 10 minuter, så blir det lätt några timmar med restid, kanske konsultera ytterligare någon osv.

Men på det du beskriver låter 175h som orimligt.

Jag skulle som första åtgärd begära en specificerad faktura. Sedan försöka få en uppskattning av en en annan fackman, då går det att göra en skälighetsbedömning per moment, om de ex. satt klinkers på eller under bedömd rimlig tid, men sedan använt 4 ggr skälig tid för parketten, så kan de inte tillgodoräkna att klinkers gick bättre än väntat. Och helt enkelt bestrida det som är oskäligt.
H hempularen skrev:
Själva läggandet av parkett och klinkersättning, är standardarbeten där det väl tom. finns tabeller för förväntad tidsåtgång. Men som jag skreev tidigare så är väl underlaget för den ökade klinkersytan det som kan vara struligt. Och svårt att ha synpunkter på.

MEN du har rätt till en specificerad faktura. Det skall framgå ungefär vad de gjort de olika dagarna. Och det förenklar bedömningen av vad som är skäligt. Har de ex. använt 40h på att lägga parkett så är det uppenbart oskäligt. Och har de lagt 100h på att gjuta underlag så är det också orimligt.

Den där murkna plankan är också exempel på något som kan kosta en hel del tid. Om det är killen som lägger parketten som uppstäcker det. Så är det inte uppenbart att han på eget bevåg åtgärdar, utan de kanske måste ta dit en mer erfaren snickare (i värsta fall ytterligare någon som gör en enklare fuktutredning), och även om snickaren bara är där och tittar i 10 minuter, så blir det lätt några timmar med restid, kanske konsultera ytterligare någon osv.

Men på det du beskriver låter 175h som orimligt.

Jag skulle som första åtgärd begära en specificerad faktura. Sedan försöka få en uppskattning av en en annan fackman, då går det att göra en skälighetsbedömning per moment, om de ex. satt klinkers på eller under bedömd rimlig tid, men sedan använt 4 ggr skälig tid för parketten, så kan de inte tillgodoräkna att klinkers gick bättre än väntat. Och helt enkelt bestrida det som är oskäligt.
H hempularen skrev:
Föresten, en kontrollfråga: Fick du någon uppskattning om kostnad innan du beställde. En sådan kostnadsuppskattning får inte överskridas med mer än 15%. Det blir en form av takpris.
H hempularen skrev:
Här där jag arbetar (IT konsult) pågår just nu en kontorsombyggnad. En kille började lägga parkettgolv idag på morgonen, 40 kvm fördelat på ett litet rum och ett större. Jag tror att han kom vid 8.00. Kl 9 var han klar med att bära in material och verktyg, och lite allmänna förberedelser, mätningar osv.

Nu vid 10 tiden är det lilla rummet klart, och 1/4 del av det stora. Så totalt är han nog klar med ca 1/3 del av ytan.

Hans arbete försvåras lite av att en annan hantverkare håller på att bygga väggen mellan rummen samtidigt.

De är båda extremt nogranna med städning. Jag såg golvkillen såga en bit parkett. Direkt efter, innan han passade in biten i golvet, damsög han upp sågspånen från sågningen, allt skräp städas upp inom sekunder när de arbetar. Har aldrig sett en så ren byggarbetsplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.