R
Ett arbete som snart är klart och som blir bra har dock tagit alltför lång tid. Arbetet är tyvärr på löpande räkning med normal timpeng för snickare. Min bedömning är att nedlagd tid är dubbel mot normal för arbetet. Det handlar om rivning av parkettgolv o liten klinkeryta. Sedan läggande av ny klickparkett och gjutning av underlag för nytt litet klinkergolv ca 5 kvm ( större än det rivna). Kan säga att underlag för parkett var bra och kunde behållas.
Kan jag bestrida ? Vilka möjligheter har man som konsument när hantverkare jobbar långsamt?
 
  • Haha
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
R Radhägare skrev:
Ett arbete som snart är klart och som blir bra har dock tagit alltför lång tid. Arbetet är tyvärr på löpande räkning med normal timpeng för snickare. Min bedömning är att nedlagd tid är dubbel mot normal för arbetet. Det handlar om rivning av parkettgolv o liten klinkeryta. Sedan läggande av ny klickparkett och gjutning av underlag för nytt litet klinkergolv ca 5 kvm ( större än det rivna). Kan säga att underlag för parkett var bra och kunde behållas.
Kan jag bestrida ? Vilka möjligheter har man som konsument när hantverkare jobbar långsamt?
Kostnaden ska vara skälig, dvs. vara i samma storleksordning som vad de flesta hantverkare på orten debiterar för samma jobb.
 
  • Gilla
Klippspiken och 6 till
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Kostnaden ska vara skälig, dvs. vara i samma storleksordning som vad de flesta hantverkare på orten debiterar för samma jobb.
Tack för ditt svar!
Om man då tar dubbelt så mycket betalt för ett arbete som ortens genomsnittliga hantverkare? Är det då inte skäligt?Och hur kan jag visa det. Kan man få hjälp någonstans?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Troligen inte skäligt. En bra början kan vara att prata med kommunens konsumentvägledare och om det inte finns någon sån så Hallå konsument.
 
  • Gilla
annelisand och 1 till
  • Laddar…
R
Tack för ditt svar!
 
  • Gilla
Marcuswiberg
  • Laddar…
Som svar för TS skulle jag säga att om man inte behöver flytta möbler och material på plats borde det inte ta mer än en dag. Finns det försvårande förutsättningar eller anledning att låta något moment torka, Max två dagar….
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
krzysgro och 4 till
  • Laddar…
Låter som det vi gjorde hemma. Plockade bort parkett + lister kanske 1 timme.

Sen bila bort befintlig flytspackel för gamla klinkers... några timmar? Har inte gjort detta.

Sen spärra av gjut-ytan, prima, lägga armering och mixa + hälla flytspackel, 2 timmar kanske.

parkett ska läggas 2 timmar med lite sågande och fixande. Antar du lägger klinkers och sätter tröskel själv.

1,5-2 dagars jobb för en gubbe gissar jag på. En duktig snickare har ju bättre verktyg än vad jag hade, t.ex. dyckertpicka går ju mkt fortare än en hammare att sätta lister med. jag fick dessutom googla en del kring flytspackel och sånt.

Vad gör människan? Jobbar denne med något eller bara sitter och tittar? Det är ju inte direkt några krångliga arbetsmoment, tämligen rättframt.

/S
 
  • Haha
  • Gilla
Smörblomman1994 och 10 till
  • Laddar…
Det som kan vara ”jokern” här, är förutsättningarna för underlag till klinkers. Både styrkemässigt och höjden.
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Som svar för TS skulle jag säga att om man inte behöver flytta möbler och material på plats borde det inte ta mer än en dag. Finns det försvårande förutsättningar eller anledning att låta något moment torka, Max två dagar….
Så kan det vara.
Men det kan också vara möbler och en helsikes massa annan bråte som måste bort. Sen sitter parketten fast, så det bara blir smulor. Kaklet tar med hela underlaget. Det krävs torktider för primer, spackel och lim. Dessutom var lite material restat. Sen ska allt rivningsmaterial plockas och åka slängas. Inte art förglömma ska det städas och hållas undan hela tiden.
Plötsligt märker man att samma arbete kan ta en vecka.
 
  • Gilla
Marko9911 och 23 till
  • Laddar…
R Radhägare skrev:
Ett arbete som snart är klart och som blir bra har dock tagit alltför lång tid. Arbetet är tyvärr på löpande räkning med normal timpeng för snickare. Min bedömning är att nedlagd tid är dubbel mot normal för arbetet. Det handlar om rivning av parkettgolv o liten klinkeryta. Sedan läggande av ny klickparkett och gjutning av underlag för nytt litet klinkergolv ca 5 kvm ( större än det rivna). Kan säga att underlag för parkett var bra och kunde behållas.
Kan jag bestrida ? Vilka möjligheter har man som konsument när hantverkare jobbar långsamt?
Frågan är vad som är "alltför lång tid".

Om du (som lekman) bedömmer att det borde tagit 1-2 dagar, men det har tagit 3-4 så är det npog svårt att hävda något: Kan ju funnits moment som tagit mycket längre tid, du kanske tordde asker var enklare än dom är, saker som varit fastlimmade eller strulat osv
Har det tagit 10 gånger så lång tid kanske man kan hävda att det är oskäligt. Men kontakta konsumentrådgivaen i kommunen så borde dom kunna se lite vad du kan göra utifrån förutsättningarna.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Det framgår ju inte varken vilka ytor det handlar om, eller hur lång tid hantverkaren tog.
Är det något jag lärt mig av mitt renoverande så är det att vissa moment tar mer tid än man kan förställa sig. Inte med det sagt att TS har fel. Men det hade varit bra med lite förutsättningar för hur han kom fram till att det tagit dubbelt så lång tid.
 
  • Gilla
EvaR och 14 till
  • Laddar…
Om TS redan vet med sig att arbetet tar för lång tid , varför inte konfrontera snickaren? Den bästa förklaringen finns nog där.
 
  • Gilla
  • Haha
Bygget 52 och 3 till
  • Laddar…
V
S Simonstahl skrev:
Om TS redan vet med sig att arbetet tar för lång tid , varför inte konfrontera snickaren? Den bästa förklaringen finns nog där.
Troligen är de normal tidsåtgång. De tar bars längre tid än vad ts tror o hoppats. Nu vill ts bombas med förslag att pruta på fakturan.

Bästa tipset är att göra så mycket som möjligt själv.
 
  • Gilla
jonle336 och 22 till
  • Laddar…
Hur länge har det tagit?
 
  • Gilla
Cruzze och 6 till
  • Laddar…
J
Det skulle du tänkt på innan du valde löpande räkning. Otroligt festligt med folk som tror man kan ändra avtal i efterhand för att magkänslan säger att det gått långsamt. Tillbaka till tangentbordet och betala nu din fjant.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
  • Älska
epw och 47 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.