Jag tror att det kommer att se oproportionerligt och klumpigt ut med 90 mm breda vangstycken. Tycker att de andra förslagen du har fått med fingerskarvat eller egen skarv över plint är bättre.

Vill du bygga din egen balk så bygg på höjden istället, typ med 3 st 45x70-95 på höjden istället (som en limträbalk är konstruerad)

Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag tror att det kommer att se oproportionerligt och klumpigt ut med 90 mm breda vangstycken. Tycker att de andra förslagen du har fått med fingerskarvat eller egen skarv över plint är bättre.

Vill du bygga din egen balk så bygg på höjden istället, typ med 3 st 45x70-95 på höjden istället (som en limträbalk är konstruerad)
Tack för din input!
Jag har modellerat upp trappen i 3D och jag tycker det ser OK ut rent proportionerligt. Lite kralliga vangstycken men jag har bestämt mig för att köra 2 stycken 45x220 (alltså att jag bygger ihop fyra stycken för att få rätt längd). Virke inköpt så snart ska det börja byggas vangstycken! :)

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
För den intresserade, så här blev det.
Nybyggd trätrappa utomhus på en sluttning med gräs och stenar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
eriksaaf och 21 till
  • Laddar…
K Krombacher skrev:
[bild]
Snyggt byggt! (y)

• Gilla
Krombacher
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Snyggt byggt! (y)
Tack!

Bra jobbat (y)

• Gilla
Krombacher
  • Laddar…
SC Aero SC Aero skrev:
Bra jobbat (y)
Tack!

K Krombacher skrev:
[bild]
Snyggt

D
K Krombacher skrev:
[bild]
snyggt!

Skruvlimmade du reglarna?

D Derbyboy skrev:
snyggt!

Skruvlimmade du reglarna?
Nej.
Först tänkte jag både limma och skruva men bestämde mig sen för att hoppa över limmet. Men mycket skruv blev det. :)

Snyggt går i liknande tankar: bygga en trappa i vår slänt, hur mkt behöver göra undertill? Går den lägga rakt emot gräs?

K Krombacher skrev:
Hmm, googlar runt lite och hittar inget jätteutbud på tryckimpregnerad limträ. Blir det till att specialbeställa menar du?
Varför ska du ha tryckt? Jag har byggt några frisvävande utomhustrappor i otryckt virke och vangntyckena har hållit i 10 år och var i bra skick sedan. Det är infästningarna av planstegen som brukar ruttna om dom är felkonstruerade.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför ska du ha tryckt? Jag har byggt några frisvävande utomhustrappor i otryckt virke och vangntyckena har hållit i 10 år och var i bra skick sedan. Det är infästningarna av planstegen som brukar ruttna om dom är felkonstruerade.
Jag hade velat veta hur man bygger om man ska lägga den på grässlänt

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.