11 877 läst · 27 svar
12k läst
27 svar
Långa vangstycken till utomhustrappa i slänt
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag tror att det kommer att se oproportionerligt och klumpigt ut med 90 mm breda vangstycken. Tycker att de andra förslagen du har fått med fingerskarvat eller egen skarv över plint är bättre.
Vill du bygga din egen balk så bygg på höjden istället, typ med 3 st 45x70-95 på höjden istället (som en limträbalk är konstruerad)
Vill du bygga din egen balk så bygg på höjden istället, typ med 3 st 45x70-95 på höjden istället (som en limträbalk är konstruerad)
Tack för din input!Bernieberg skrev:Jag tror att det kommer att se oproportionerligt och klumpigt ut med 90 mm breda vangstycken. Tycker att de andra förslagen du har fått med fingerskarvat eller egen skarv över plint är bättre.
Jag har modellerat upp trappen i 3D och jag tycker det ser OK ut rent proportionerligt. Lite kralliga vangstycken men jag har bestämt mig för att köra 2 stycken 45x220 (alltså att jag bygger ihop fyra stycken för att få rätt längd). Virke inköpt så snart ska det börja byggas vangstycken!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 503 inlägg
Varför ska du ha tryckt? Jag har byggt några frisvävande utomhustrappor i otryckt virke och vangntyckena har hållit i 10 år och var i bra skick sedan. Det är infästningarna av planstegen som brukar ruttna om dom är felkonstruerade.K Krombacher skrev:
Jag hade velat veta hur man bygger om man ska lägga den på grässläntT Thomas_Blekinge skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Originalförpacking till verktyg, använda eller slänga?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
radhuslänga där 2 av 15 grannfastigheter blir utan varmvatten till och från
Vatten & Avlopp -
Förlänga 350ma kabel till spottar?
El -
Förlänga vattenrör tillfälligt till köksblandare.
Vatten & Avlopp -
Ska jag slänga ut den gamla pelletskonverterade oljepannan till förmån för LVVP?
Värmepumpar