D Dr.Feelgood skrev:
kollas inte detta i föranmälan hos nätägaren? Man satsar väl inte 250 000 SEK utan att man får en förhandsgodkännande från nätleverantören ...
Finns det någon möjlighet att få förhandsbesked innan man gör en beställning?

– I princip skulle man kunna få det, men problemet är att handläggningen på en sådan förfrågan är lika lång som på en ansökan och då tar man tid från de som redan köpt anläggningar och väntar på besked. Det gör att vi prioriterar dessa kunder framför att lämna förhandsbesked.

– Vi sitter tyvärr inte och bevakar områden generellt där det börjar bli tajt med utrymme för anslutning av solceller. Men när investeringar i elnätet görs så tar vi hänsyn och förbereder för att fler ska kunna installera solceller.

Frågan om uppkoppling beror helt på lokala förutsättningar. Det kan vara att en person på en gata får avslag medan grannen får bifall.

– Det handlar om vilka nätstationer fastigheten är ansluten till och hur elnätet i området ser ut, säger Thomas Pettersson.
 
D Dilato skrev:
Finns det någon möjlighet att få förhandsbesked innan man gör en beställning?

– I princip skulle man kunna få det, men problemet är att handläggningen på en sådan förfrågan är lika lång som på en ansökan och då tar man tid från de som redan köpt anläggningar och väntar på besked. Det gör att vi prioriterar dessa kunder framför att lämna förhandsbesked.

– Vi sitter tyvärr inte och bevakar områden generellt där det börjar bli tajt med utrymme för anslutning av solceller. Men när investeringar i elnätet görs så tar vi hänsyn och förbereder för att fler ska kunna installera solceller.

Frågan om uppkoppling beror helt på lokala förutsättningar. Det kan vara att en person på en gata får avslag medan grannen får bifall.

– Det handlar om vilka nätstationer fastigheten är ansluten till och hur elnätet i området ser ut, säger Thomas Pettersson.
Uh oh, gäller detta alla nätägare?
 
Jag kan tänka mig att problem med utbyggnad eller inte, avsättning för installerad el eller inte osv osv också beror på om området expanderar, står still eller om antalet anslutna hushåll till och med sjunker (det sistnämnda kanske inte är så vanligt i södra halvan av landet och i kustlandet i norr). Det värsta är om området står still (är färdigutbyggt och ingen fri "kapacitet i upplänk" finns). Att distribuera ut detta på de enskilda transformatorstationerna och yttersta aggregationstransformatorerna är ju vanskligt. Detta riskerar ju att leda till att solpanelerna driver högre nätkostnader i kommuner/områden som inte är så expansiva, medan man kan ta höjd för detta i nybyggda områden.
 
  • Gilla
Martin Lundmark och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
– I princip skulle man kunna få det, men problemet är att handläggningen på en sådan förfrågan är lika lång som på en ansökan och då tar man tid från de som redan köpt anläggningar och väntar på besked. Det gör att vi prioriterar dessa kunder framför att lämna förhandsbesked.
Känns som att man ska vara lite av en 'gambler' ifall man ska beställa solcellspaket. Går det så går det.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Känns som att man ska vara lite av en 'gambler' ifall man ska beställa solcellspaket. Går det så går det.
"i 3-5 procent av fallen behövs någon form av åtgärd i elnätet" , skulle gärna gambla med sådana odds :)
 
D Dr.Feelgood skrev:
"i 3-5 procent av fallen behövs någon form av åtgärd i elnätet" , skulle gärna gambla med sådana odds :)
Det beror ju på hur mycket pengar det handlar om. Du gamblar ju dessutom med framtida bidrag och nätnytta också.
 
D Dr.Feelgood skrev:
"i 3-5 procent av fallen behövs någon form av åtgärd i elnätet" , skulle gärna gambla med sådana odds :)
Jag skulle inte vilja satsa kanske 250k ifall det är upp till 5% chans att jag förlorar insatsen. En sak ifall de övriga 95% gav väldigt hög vinst, men det kan man ju inte vara säker på när det gäller solceller där det kanske är en återbetalningstid på 10+ år för investeringen.
Att spela rysk roulett en gång är ju bara drygt 3 ggr större risk så det kanske inte heller är så farligt då.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag skulle inte vilja satsa kanske 250k ifall det är upp till 5% chans att jag förlorar insatsen.
Insatsen har du ju kvar, det enda du gamblar med är möjligheten att sälja elen.
 
D Dilato skrev:
Insatsen har du ju kvar, det enda du gamblar med är möjligheten att sälja elen.
En massa solpaneler på taket i en massa år som inte kan användas låter inte så lockande. Slutar väl på Blocket till slut.
 
L lbgu skrev:
Jag skulle inte vilja satsa kanske 250k ifall det är upp till 5% chans att jag förlorar insatsen. En sak ifall de övriga 95% gav väldigt hög vinst, men det kan man ju inte vara säker på när det gäller solceller där det kanske är en återbetalningstid på 10+ år för investeringen.
Att spela rysk roulett en gång är ju bara drygt 3 ggr större risk så det är kanske heller är så farligt då.
Du har ju inte 5 procents chans att förlora insatsen utan 3-5 procent chans att du får vänta lite med att börja sälja el ut på nätet.
Vissa kan ju sätta igång anläggningen direkt för solelen som förbrukas inom huset utan att kunna sälja el utanför huset.
Sen när nätet är förstärkt så är det bara att börja sälja också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En massa solpaneler på taket i en massa år som inte kan användas låter inte så lockande. Slutar väl på Blocket till slut.
Varför kan dom inte användas även om man inte kan sälja överskott?
 
A Argastesnickaren skrev:
Sen när nätet är förstärkt så är det bara att börja sälja också.
Fast när sker det? Kan väl dröja 10+ år innan elbolaget gör något.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan tänka mig att problem med utbyggnad eller inte, avsättning för installerad el eller inte osv osv också beror på om området expanderar, står still eller om antalet anslutna hushåll till och med sjunker (det sistnämnda kanske inte är så vanligt i södra halvan av landet och i kustlandet i norr). Det värsta är om området står still (är färdigutbyggt och ingen fri "kapacitet i upplänk" finns). Att distribuera ut detta på de enskilda transformatorstationerna och yttersta aggregationstransformatorerna är ju vanskligt. Detta riskerar ju att leda till att solpanelerna driver högre nätkostnader i kommuner/områden som inte är så expansiva, medan man kan ta höjd för detta i nybyggda områden.
Hej pacman42

Om installation av solceller till ett område där elnätet redan är utbyggt innebär en ombyggnad (nätförstärkning) i förtid (d.v.s. tidigare än för normalt underhåll).

Då innebär detta rimligen ökade kostnader för elnätet som kommer att fördelas på alla de som är anslutna till elnätet och inte bara till de som levererar in el från solceller.

Normalt så kostar det att ansluta elproduktion (och leverera in) till elnätet, på samma sätt som det kostar att ansluta en elanläggning för elanvändning (för uttag från elnätet).

För att gynna solcellsproduktion från villor har man infört stöd, t.ex. 60 öringen.

Frågan är hur länge man kommer att fortsätta med nuvarande linje om det är så populärt med solceller att elnäten i ökande omfattning måste byggas om i förtid, kanske t.o.m. flera gånger.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.