https://omni.se/a/EQBBEo

Kommer nu detta att leda till att "nätnyttan" försvinner?

Men samtidigt så är vi i en situation där solelen egentligen inte behövs när den produceras. Hur kommer detta att påverka statens inställning till solel på sikt?

Jag är väldigt ambivalent i frågan. Jag är sugen på solpaneler, men jag lyckas inte motivera mig själv till detta ändå. Delvis beroende på de osäkra framtidsutsikterna när det gäller bidrag, elpris och subventioner.

Om du kan hitta en liten bolag så kan du få kortare leveranstider, jag beställde i början på mars och skulle få det installerat i slutet på april. Fick godkänt föranmälan inom några dagar och skrev på produktionsavtalet direkt.
Ingen av de större leverantörerna kunde installera på så kort tid och deras resonemang var att du gör en investering på 30 års sikt så då spelar det ingen roll när du kommer igång.

Kalkylerna var inte det som fick mig att investera, det är andra mjukare värden som var avgörande, samt att jag har kapital för denna investering som inte påverkar min övriga ekonomi.

S
D Dr.Feelgood skrev:
Om du kan hitta en liten bolag så kan du få kortare leveranstider, jag beställde i början på mars och skulle få det installerat i slutet på april. Fick godkänt föranmälan inom några dagar och skrev på produktionsavtalet direkt.
Ingen av de större leverantörerna kunde installera på så kort tid och deras resonemang var att du gör en investering på 30 års sikt så då spelar det ingen roll när du kommer igång.

Kalkylerna var inte det som fick mig att investera, det är andra mjukare värden som var avgörande, samt att jag har kapital för denna investering som inte påverkar min övriga ekonomi.

Håller med. Jag hade svårt att ens få offert av de få som kom ut men det blev beställning av en liten lokal firma i maj 2022 och när det sista montagematerialet kommit i augusti så installerade de efter en vecka. Det var driftsatt och godkänt av nätägaren första veckan i september. Det hade jag aldrig trott för ett år sen.

Våra paneler tog 6månader från handpenning till "klar" installation, med en mindre lokal firma. (Med en semestermånad inräknad)
Men från Elektrikerns färdiganmälan tog det 5månader till för Vattenfall att byta och registrera ny elmätare. (3månader för fysiskt byte och 2 för att registrera den i sitt system) Så det kan ju också ställa till det lite om man inte redan har en mätare som behöver bytas. Detta har varit uppe en del i nyhetsflödet har jag sett, I mitt fall skedde detta under vintermånaderna så bortfallet är väl inte skitstort. Däremot så blev det ju paus i avläsning under tiden som nya mätaren skulle registreras, så nästa månads elräkning kommer bli för tre..

Tommty
Det är väll lite som med allt.

Vill man få mest bang for the buck så behöver man vara tidigt med att köpa. Exempelvis när 60-öres stödet implementerades. Nu är det en säkerligen en tidsfråga innan detta försvinner. Likaså med Grönt avdrag, kommer också vara en tidsfråga innan detta försvinner.

Har du en 10 års horisont att du kommer bo kvar i huset och inte tänker på att du ska tjäna pengar så fort som möjligt så (tror jag) kommer det vara en bra investering.

liksom @Dr.Feelgood fick jag igång min produktion alldeles nyligen. Men kalkylen var inte det som fick mig att investera utan snarare att minska de regelbunda utgifterna. Samtidigt som jag tyckte det var bättre att lägga pengarna på detta i dagsläget än på banken med nuvarande inflation.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Efterfrågan på el kommer inte att minska under de årtionden vi kommer att vänta kk. Det är ju fakta. En osäker variabel är ju hur det kommer att påverka en solcellskalkyl. Där får man dra till med en egen gissning, nu vet jag sen tidigare trådar att pacman inte nöjer sig med gissningar, mer eller mindre kvalificerade. Ingen annan kommer att kunna ge dig ett svar du kommer att vara nöjd med. Satsa på börsen som du vurmat för tidigare, du verkar kunna den. Ingen här kommer att kunna övertyga dig att satsa på solel. Vi som har solel täljer inte guld med täljkniv men vi uppskattar det ekonomiska tillskottet

• Gilla
SwiftD
  • Laddar…
Nu var syftet med tråden mer att lyfta problemen med att få igång solelen samt vad detta kan leda till. I artikeln så står det att vissa kan få vänta i år på att få sälja produktion. Min granne hade igång det på två månader. Han hade hört från elbolaget att de diskuterade att ta bort "nätnyttan", men inte när det kunde tänkas ske.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu var syftet med tråden mer att lyfta problemen med att få igång solelen samt vad detta kan leda till. I artikeln så står det att vissa kan få vänta i år på att få sälja produktion. Min granne hade igång det på två månader. Han hade hört från elbolaget att de diskuterade att ta bort "nätnyttan", men inte när det kunde tänkas ske.
För mig tog det två veckor men då fick jag ändå den tiden retroaktivt men det får säkert att hitta skräckexempel om man vill

Förseningar i sig som skräckexempel är jag inte så intresserad av, men konsekvenserna för bidragen utifrån ökade kostnader för elbolagen däremot...

pacman42 pacman42 skrev:
Förseningar i sig som skräckexempel är jag inte så intresserad av, men konsekvenserna för bidragen utifrån ökade kostnader för elbolagen däremot...
Mm det har du dryftat i andra trådar. Vilka svar tror du har ändrat sig sen dess?

pacman42 pacman42 skrev:
Nu ser jag att du inte primärt är intresserad avlånga väntetider som du skriver utan konsekvenser för bidrag. Förväntar du dig en seriös debatt eller ett kvitto på att det du tycker är det rätta? Skaffa ett liv ffs

A Avarell_Dalton skrev:
Nu ser jag att du inte primärt är intresserad avlånga väntetider som du skriver utan konsekvenser för bidrag. Förväntar du dig en seriös debatt eller ett kvitto på att det du tycker är det rätta? Skaffa ett liv ffs
Jag vill ha en seriös debatt. Det måste finnas folk som har koll på hur elbolagen tänker.

Såhär tänker jag...
Nätnyttaersättningen ökade vid årsskiftet, iallafall där jag bor. Omvänt blr det innebära att den ersättningen inte försvinner i närtid, iallafall inte före någon fått ordning på kärnkraftverken om kanske 10år. Sen kan man starkt tro och misstänka att 60-öringen och gröntEl bidrag på 20% också försvinner om ca 10år.
Sen när kanske kärnkraften är ordnad så ska någon betala för upprustningen av densamma, så är det med alla investeringar oavsett vad det gäller. Troligen genom höjd energiskatt.
Efterfrågan och behovet av el kommer vara högre än tillgången minst 30år (?) när samhället ska ställa om.
Däremellan har vi ett par riksdagsval som man inte ett utgången av.

Familjen satsade kvarts miljon på solceller – kan inte ansluta till nätet.
Orsak: Elnätet i området är fullt.

Nätet i området har nått sin fulla kapacitet och någon plan för utbyggnad finns inte i nuläget.

– Det kan ta 3-6 månader, men det kan även ta längre tid. Det beror helt på vad som behöver göras och på vilka tillstånd och bygglov som behöver sökas, säger Thomas Pettersson, senior rådgivare på Eon, som äger nätet i området.

https://www.sydsvenskan.se/2023-03-...jon-pa-solceller--kan-inte-ansluta-till-natet

D Dilato skrev:
Familjen satsade kvarts miljon på solceller – kan inte ansluta till nätet.
Orsak: Elnätet i området är fullt.

Nätet i området har nått sin fulla kapacitet och någon plan för utbyggnad finns inte i nuläget.

– Det kan ta 3-6 månader, men det kan även ta längre tid. Det beror helt på vad som behöver göras och på vilka tillstånd och bygglov som behöver sökas, säger Thomas Pettersson, senior rådgivare på Eon, som äger nätet i området.

[länk]
kollas inte detta i föranmälan hos nätägaren? Man satsar väl inte 250 000 SEK utan att man får en förhandsgodkännande från nätleverantören ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.