Lätt att vara efterklok men en snösmältningsmatta hade hållt uppfarten snö och isfri (y)

A Sorku skrev:
Lätt att vara efterklok men en snösmältningsmatta hade hållt uppfarten snö och isfri (y)
Men det kostar kanske några kronor att hålla marken varm.
För att inte nämna omasfaltering av uppfarten...

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men det kostar kanske några kronor att hålla marken varm.
För att inte nämna omasfaltering av uppfarten...
Några kronor är precis vad det skulle kosta att värma upp en smal gångväg, kombinera det med vanlig tösalt för blixthalkan så skulle du knappt märka det på elräkningen.

Gällande omasfaltering så sa jag ju att det är lätt att vara efterklok... låter fortfarande bättre än att bygga ett räcke för 50' som inte löser problemet ;)

Skånepöjk
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
50' är billigare än ett benbrott, en hjärnskakning eller nåt annat otyg. Att falla är ett ögonblicks verk.

Kan du inte bara sätta upp stolpar med ett grovt rep mellan?
repräcke var faktiskt en bra tips, tack :)

Spontant tycker jag att det låter som att ett räcke inte kommer lösa era problem om ni samtidigt ska få med er en barnvagn upp/ner för backen. Att ha ett räcke för att hålla i samtidigt som man bär en kasse eller liknande funkar säkert bra för om man då halkar så kan man släppa kassen och använda den handen för att dämpa fallet eller för att "flaxa" för att återfå balansen. Men håller man i en barnvagn så vill man inte gärna släppa tagetoch då känns det som att risken är stor att både en själv och barnvagnen tumlar ner för backen. Jag kan även tänka mig att båda händerna kan behövas för att putta barnvagnen upp för backen eller för att hålla emot ner för backen och eftersom vi människor tyvärr inte är bläckfiskar så finns då ingen hand ledig för att hålla i sig i räcket.

Så att på något sätt göra så att det inte sluttar för varje steg man tar samt halkbekämpning tror jag är det som behövs i ert fall.
Ni kan inte göra en trappa i asfalten där bildäcken inte rullar så att det går att både gå och köra upp/ner för backen? Liknande denna fast i asfalten och anpassad för både gående, bilar och barnvagnar: https://steriks.se/produktsortiment/markkomplettering/trappor/blocktrappa-ramp/
Eller kan ni göra en trappa ner någon annanstans på tomten som ni gör enligt samma princip?

Skånepöjk
H hjulia skrev:
Spontant tycker jag att det låter som att ett räcke inte kommer lösa era problem om ni samtidigt ska få med er en barnvagn upp/ner för backen. Att ha ett räcke för att hålla i samtidigt som man bär en kasse eller liknande funkar säkert bra för om man då halkar så kan man släppa kassen och använda den handen för att dämpa fallet eller för att "flaxa" för att återfå balansen. Men håller man i en barnvagn så vill man inte gärna släppa tagetoch då känns det som att risken är stor att både en själv och barnvagnen tumlar ner för backen. Jag kan även tänka mig att båda händerna kan behövas för att putta barnvagnen upp för backen eller för att hålla emot ner för backen och eftersom vi människor tyvärr inte är bläckfiskar så finns då ingen hand ledig för att hålla i sig i räcket.

Så att på något sätt göra så att det inte sluttar för varje steg man tar samt halkbekämpning tror jag är det som behövs i ert fall.
Ni kan inte göra en trappa i asfalten där bildäcken inte rullar så att det går att både gå och köra upp/ner för backen? Liknande denna fast i asfalten och anpassad för både gående, bilar och barnvagnar: [länk]
Eller kan ni göra en trappa ner någon annanstans på tomten som ni gör enligt samma princip?
tack för svaret! Nej tyvärr finns ingen naturlig plats att ha en trappa på.
Att bygga in en trappa på sidan av asfalten fungerar inte heller för backen är inte så pass brant om man säger så.

Kan du inte bygga en trappa rakt ner dit för släpet står? Trappan måste ju inte följa uppfarten.

Skånepöjk
Okarlsson Okarlsson skrev:
Kan du inte bygga en trappa rakt ner dit för släpet står? Trappan måste ju inte följa uppfarten.
trappan skulle isfl hamna ute i vägen om jag inte skulle försöka gräva bort lite av min uppfart. känns som att det blir ett jättejobb samt jag behöver fortfarande gå i en backe =\

Skånepöjk
Ett företag ville ha 3500kr/m samt 400kr i timmen för montage av ett simpelt räcke (se bild).
Räcket skulle kosta runt 60t och sen arbete på det.
Alldeles för dyrt med smidesräcke.

• Enkelt svart smidesräcke längs en gångväg i ett skogsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Ett företag ville ha 3500kr/m samt 400kr i timmen för montage av ett simpelt räcke (se bild).
Räcket skulle kosta runt 60t och sen arbete på det.
Alldeles för dyrt med smidesräcke.
När ett liknande byggdes utanför mitt hyreshus, så gör de ner raka stänger och sedan svetsade på den liggande delen samt "böjen". Gick hyffsat fort för 2 man att göra det på 1-2 dagar (ena dagen satte de ner pinnarna med fot och andra dagen svetsades allt ihop).
Var dock "bara" typ 4 pinnar i backen plus den liggande biten.

Skånepöjk
G GargamelSE skrev:
När ett liknande byggdes utanför mitt hyreshus, så gör de ner raka stänger och sedan svetsade på den liggande delen samt "böjen". Gick hyffsat fort för 2 man att göra det på 1-2 dagar (ena dagen satte de ner pinnarna med fot och andra dagen svetsades allt ihop).
Var dock "bara" typ 4 pinnar i backen plus den liggande biten.
hur föste de pinnarna i backen?

G
hur föste de pinnarna i backen?
Grävde ett litet hål och körde ner pinnen med cement. Minns inte om det var färdiggjutna pinnar eller om de gjorde det på plats.

trappan skulle isfl hamna ute i vägen om jag inte skulle försöka gräva bort lite av min uppfart. känns som att det blir ett jättejobb samt jag behöver fortfarande gå i en backe =\
Stege? :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.