9 748 läst · 50 svar
10k läst
50 svar
Landet där lån bara går att få på 1 sätt?
Jag vågar inte ens göra en kalkyl på vad frugan kostar.....och då är hon ändå snål.
Jo, vi förstod att det var så, tänkte att TS skulle få en förklaring!kinglolle skrev:
Vi är i liknande situation nu, frun var hemma länge med sonen. Nu jobbar dock vi båda.
Sparar "i stort sett" varenda krona vi får över. Vi vill ju köpa hus nu, men får snällt vänta.
Jag vill ej heller belåna mig över öronen, känner att "lagen" om max 85% är bra.
Lite märkligt ändå, skild och med underhåll att betala så ökar väl inte inkomsterna? Dessutom är det väl knappast mycket billigare att leva singel, åtminstone inte med hyra och mat? Men jag kanske missar något i tankegången.kinglolle skrev:
Kjell G
Underhåll vet vi ingenting om?Kjell_G skrev:
Visst finns det en del högre omkostnader i ensamheten samtidigt så gör banken bedömningen att en föräldrapenning är en lägre tillgång än den extra utgiften bestående av en extra vuxen. Inget ovanligt men sen är det individuellt beroende på om frun har en anställning i grunden och vilka inkomster den inbringar i framtiden
Sen är det individuellt, jag sökte som sagt 2,7 miljoner i lånelöfte och fick det på stående fot och hade haft papperna klara på några minuter oavsett om det var själv eller tillsammans med sambo(numera fru) som inte hade någon föräldrapenning eller nånting förutom csn bidraget då vi inte ville ha lånet
Det är lite olika hur pass mycket bankerna ser till individer eller om de bara fyller i mallar också. Vi tönkte byta bank och hade då lån på 900 000 men fick då svar av banken vi illa byta till att de inte godkände oss. Detta för att de gjorde bedömning på min föräldrapenning (är väl 17 000 efter skatt har jag för mig) och att jag med den skulle försörja mig, min sambo och vårt barn. Sambons inkomst sattes till 0 för att han inte hade haft sit företag i 3 år ännu. Någon månad senare så började vi se på hus istället och ansökte då om lånelöfte på 4 miljoner med precis samma förutsättningar. Den banken bedömde vår inkomst efter min lön (+10 000 netto) och efter hur mycket min sambo tog ut ur företaget (vilket var ungefär samma som min lön) och gjorde sin bedömning på ca 55 000 netto istället. Eftersom att min sambo som egenföretagare är en högre risk så tog de också hänsyn till hans bakgrund (hade tidigare jobbat på kronofogden). Vi blev godkända på 3,5 miljoner men att vi skulle kunna höja lånet till 4 när huset var färdigbyggt och hans företag hade "levt" i ett år längre.