Vis av erfarenhet lånar jag själv numera ALDRIG ut en endaste sak i verktygsväg.Inte till någon!!! Låter kanske sniket men erfarenheten har lärt mig att man ibland inte får tillbaka sakerna alls,får tjata för att få dom,lämnas tillbaka trasiga-vad har hänt med den här?-VA?-den är ju paj!-den är inte paj,den funka i alla fall när jag använde den! Osv,osv.
Min princip gäller allt från elverktyg till den minsta skruvmejsel.
Är ni lika "taskiga" som jag är....:D

Nej aldrig!

Det är knappt att jag lånar ut mina verktyg till mina föräldrar när dom ibland är hos mig och hjälper till med huset. :)

Jag är för nördig.

Min mamma behövde en gång ett stämjärn. Hon fick låna ett av en bekant. När hon kört stämjärnet i en spik kom det fram att den bekanta i sin tur lånat det av en snickare utan att fråga. Då åkte hon in till stan och letade i järnaffärer tills hon hittade ett identiskt som hon lämnade tillbaka till snickaren tillsammans med det gamla och en förklaring. Om alla tog verktyg på det allvaret tror jag det skulle vara lättare att få låna.

Jag lånar ut mina verktyg om det är rätt person.

Erik

skalman1 skrev:
Nej aldrig!

Det är knappt att jag lånar ut mina verktyg till mina föräldrar när dom ibland är hos mig och hjälper till med huset. :)

Jag är för nördig.
Ibland lånar jag ut medvetet, ibland omedvetet (igår berättade min fru att hon inte kunde hitta en "sigel"). Hade hon kunnat hitta min sickel så hade jag lånat ut den utan att veta om det. Som det är nu vet jag att den måste slipas om innan jag kan använda den.

Vissa verktyg har jag gamla skräpverktyg som blivit utlåningsexemplar (jistaness, för många kom jag på, cirkelsåg, fräs, sticksåg, skruvdragare, planslip, excenterslip, deltaslip, ...)

Har inget finverktyg jag inte kan täka mig att låna ut. Så verktyg lånar jag ut, men det finns personer jag inte vill låna ut till. Och det finns ännu fler jag inte vill låna ut finverktyg till.

--- Mats ---

Dom som jag lånar ut verktyg till är sådana som själva är seriösa och redan har verktyg. Dock kan de ju stå utan just det där verktyget som jag råkar ha, eller så har deras verktyg gått sönder eller liknande. I övrigt händer det väl att jag lånar ut slaskverktyg men min erfarenhet är att de som är i min ålder, tjänar hyfsat och bara har en PH2 skruvmejsel och en skiftnyckel vill jag helst inte låna ut till. Ofta svårt att få tillbaka verktygen.

/Anders

Satt o grunnade över detta i morse.I går kväll kapade jag upp lite armeringsjärn trots frugans protester -måste du hålla på o störa folk med det där en lördakväll... Då kommer min granne som är en hygglig o skötsam kille o frågar om han får låna min vinkekslip då han skulle slipa kniven på gräsklipparen.Visst sa jag gick o bytte till lamellskiva ,följde med honom o slipade hans kniv.Du hade ju inte behövt att göra det tyckte han men jag sa att det är skönt med ett break o dessutom är det bra att frugan får höra att andra för oljud på lördagskvällen.Jag talade inte om för henne att jag slipade hos grannen utan sa sen - hörde du att grannen också använde vinkelslip? HAHAHA!

• Haha
Simsu
  • Laddar…
Lightning skrev:
Jag talade inte om för henne att jag slipade hos grannen utan sa sen - hörde du att grannen också använde vinkelslip? HAHAHA!
Läser hon byggahus är du busted :wow:

Alfredo skrev:
Läser hon byggahus är du busted :wow:
Hon läser bara om trädgård.ALDRIG Verktyg,maskiner&fordon så risken att jag blir busted är lika med NOLL! d^_^b

Mikael_L
Jag lånar ut verktyg, och dessutom erbjuder jag utlån utan ens blivit tillfrågad, då och då.

Dock kanske inte till riktigt vem som helst.

• Älska
Simsu
  • Laddar…
S
verktyg ska användas går dom sönder. so what. bara köpa nytt eller repa.
man gör ju inte missen att köpa det dyraste som finns.
har bara ett såg bord och hyvel från dom :p

Jag är nog som du, jag lånar aldrig ut verktyg. Och det finns bara en enda anledning: man får aldrig tillbaks dem, och om man får tillbaks dem, så är de inte i samma skicka. Detta är snarare en regel, än ett undantag, varför min regel numera lyder: mina verktyg är mina. Du får gärna låna allt annat i mitt hem, men inte min verktyg.

Jag lånar bara ut verktyg om jag får följa med själv och hålla i det (för en nätt timpeng)...

För övrigt så är Orups text till Mercedes-Benz ganska träffande.

Jag sa skjut min hund, prygla min katt, gör av med mina pengar på en lördagsnatt
Ta min fru, gör det du, men du om nån borde veta att: vill du göra mig riktigt illa
Så ta min Mercedes Benz

Redigerat:
Jag lånar helst inte ut något. Det beror visserligen lite på vem det är, men jag brukar vara fruktansvärt petig när det kommer till verktyg och vill att eventuella skador ska vara gjorda av mig själv. Det får inte bli som den hyrda TS55:an, ett stort jack i skenan efter att någon som hyrt den tidigare lyckats få ett kast.

Däremot hjälper jag gärna till om nån ska göra något dom inte har prylar till, det har jag inget emot.

Ja om det är någon som jag vet kan hantera verktyget i fråga.

Pär

Tidigare tråd i ämnet. :)

Hanverkare som kommer HIT och jobbar brukar låna mina maskiner, det får dom gärna. Därimot vill jag helst inte att något lämnar gården.

Brukar läsa lagen för familjen när någon vill låna min fortfarande kompletta skruvmejselsats inköpt 1977. F-N ta den som slarvar bort en mejsel. :@

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.