S
det är självklarhet att dom som lånar ska lämna till maskinen eller verktyget som det va före man låna det.
sågblad, klinga, slippapper skall ersättas efter användning.

min tanke är verktyg skall användas inte sitta i sin låda tills dö dagar
 
Mikael_L
Det är hos de gamla gubbar som vårdat sina verktyg ömt och aldrig lånat ut sina verktyg man hittar sådana här fina grejer i välvårdat skick: ;)
119822749_1.jpg
B&D

118072884_1.jpg
Bosch


Bosch

scintilla.jpg
Scintilla

Ja, osv.
Om det är bra eller dåligt kan ju funderas över.

Men min sensmoral är väl att hur kul är det med dessa gamla maskiner i nyskick såhär en massa år efteråt. Ja förutom som museiobjekt. :p
 
  • gammal aeg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lånar ut enkla handverktyg och billiga några år gamla skruvdragare som står i garaget och det fungerar bra, då många bekanta ej ens har skruvmejsel. Däremot nyare maskiner som de aldrig använt etc så fixar jag jobbet tillsammans med dom.

Däremot vill jättemånga bekanta nyttja mina konton hos byggvaruhusen och där har det blivit lite problem, som tex en hämtade ut köksknopp för 50 kr utan tillåtelse och utan märkning, vet inte vem alltså. Och så när jag får fakturan och ber om pengar så har det blivit strul, ja du får dom nästa löning! Så där har jag nu sagt nej. Man kan inte agera bank.
 
Som yrkesverksam hantverkare lånar inte jag i alla fall ut mina verktyg - jag lånar inte ut min fru heller. Behöver jag ett verktyg köper jag det, men som hobbyjobbare som jag är med mitt hus tex händer det att jag lånar eller lånar ut mina verktyg. Tex skulle jag bila upp ett hål i en naturstensgrund och behövde en borrhammare av modellen stor, inte som en cobra men en rejäl maskin. Då har jag en kompis som har en arsenal av de grymmaste och värsta maskinerna som finns - ber honom snällt och lämnar tillbaka i samma skick som tidigare.
Problemet är att när man lånar ut ett verktyg vill man ju bara låna ut till likasinnade, inte några slarvputtar OCH att få tillbaka det inom bestämd tid, inte på livstid.
 
S
en gång i tiden köpte man berömda festool. maskiner funka inte länge antingen brände dom eller annat problem.
låna man ut dom privat så var det något helt annat. dom höll när dom använde dom.
nu för tiden använder vi bara såg/klyvborden, fräs, hyvel och deras "kex" maskin(va den nu heter)
 
SBH skrev:
en gång i tiden köpte man berömda festool. maskiner funka inte länge antingen brände dom eller annat problem.
låna man ut dom privat så var det något helt annat. dom höll när dom använde dom.
nu för tiden använder vi bara såg/klyvborden, fräs, hyvel och deras "kex" maskin(va den nu heter)
Va?
 
SBH skrev:
en gång i tiden köpte man berömda festool. maskiner funka inte länge antingen brände dom eller annat problem.
låna man ut dom privat så var det något helt annat. dom höll när dom använde dom.
nu för tiden använder vi bara såg/klyvborden, fräs, hyvel och deras "kex" maskin(va den nu heter)
Spetsad sockerdricka? :S
 
S
va me jag menar att maskiner håller för olika handhavande om ni förstår nu?
jag dålig meningsbyggnad på grund av dyxlexi. man ursäktar och hoppas på förståelse
 
Göran.W
Jag lånar inte gärna ut mina verktyg men det beror på vem som vill låna med.
Sist lånade jag ut barnens skruv dragare istället för min:D
En granne ville låna min motorsåg men där går gränsen för man kan inte låna ut en såg med 20 tums svärd till vem som helst.
Veden ligger nummera på min tomt i väntan på att min panna ska tugga sig i dend^_^b
 
Mikael_L
SBH skrev:
va me jag menar att maskiner håller för olika handhavande om ni förstår nu?
jag dålig meningsbyggnad på grund av dyxlexi. man ursäktar och hoppas på förståelse
Respekt!, att ge sig in på forumskrivande med det handikappet. d^_^b

Kör hårt !
Jag frågar ifall det är något jag inte förstår. ;)
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Göran.W
Mikael_L skrev:
Respekt!, att ge sig in på forumskrivande med det handikappet. d^_^b

Kör hårt !
Jag frågar ifall det är något jag inte förstår. ;)
Det är starkt att öppet erkänna att man har dyslexi för många vågar det inte trots det är ett av dom vanligaste handikapen.
Att bygga meningar kan vara nog så knepigt utan dyslexi med för den delen.
 
SBH skrev:
va me jag menar att maskiner håller för olika handhavande om ni förstår nu?
jag dålig meningsbyggnad på grund av dyxlexi. man ursäktar och hoppas på förståelse
Full förståelse och du behöver inte be om ursäkt för att du har dyslexi.Hajar vi inte så frågar vi igen bara.
Det är väl jag som ska be dig om ursäkt, Jag tänkte att det var någon som kanske hade tagit ett par groggar och skulle skriva och inte fick ihop det. :)
Och för den delen själv är jag expert på särskrivningar så det är nog inte så lätt att läsa mina inlägg heller.

Matte.
 
Redigerat:
SBH skrev:
va me jag menar att maskiner håller för olika handhavande om ni förstår nu?
jag dålig meningsbyggnad på grund av dyxlexi. man ursäktar och hoppas på förståelse
Det är väl inget du ska be om ursäkt för, det är ju så att säga inget medvetet val. Jag kikade på dina andra inlägg och det var inga problem att förstå vad du menade där. Det var mest tidpunkten som fick mej att misstänka någon form av fyllepostning skamsen.gif
 
S
haha. jo nog hade jag även fyllt ett glass lahfroig( eller va den nu heter, ska kolla flaskan)
 
S
Laphroaig Old Malt Cask 16 Years
fin fin. men inget att dricka sig full på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.