Hej

Jag studerar just nu, och tar fullt studielån, som hamnar på en totalkostnad av runt 250.000 när det är betalt om 25år. Jag har två år kvar på utbildningen. När jag är klar ska ingångslönen hamna på 25-27.000 som högskoleingenjör.

Jag har inga andra lån, men inte heller några inkomster för tillfället.
Jag har tillgångar på konto, ca 200.000, och en bostadsrätt som är värd 80-100.000.

Månadskostnad nu med hyra+pendling landar på 4000:- för en tvåa på 60m2.

Jag funderar på att låna 250.000 till att köpa en bostadsrätt för 350.000 med kortare avstånd till högskolan. Om jag bara betalar räntan under mina två återstående studieår hamnar månadskostnaden på ungefär samma för en likvärdig lägenhet. Jag har då fortfarande kvar 180-200.000 på banken till att betala lån och sådant med även om jag skulle vara arbetslös en tid efter jag går ut.

Eftersom jag inte har någon inkomst så får jag dock inte lånet utan att någon av mina föräldrar också skriver på pappret.

Så min fråga är om det finns något tänkbart scenario där jag sätter dem i en jobbig situation av att ta detta lånet, och därför borde låta bli?

Det känns som att en bostadsrätt ändå bör vara en av de vettigare investeringarna man kan göra.
 
Edvuld skrev:
Så min fråga är om det finns något tänkbart scenario där jag sätter dem i en jobbig situation av att ta detta lånet, och därför borde låta bli?
Ja, om du sumpar tillräckligt många tentor så står du arbetslös utan utbildning och utan inkomst. Det skulle bli lite jobbigt. :S
 
Du efterfrågar värsta tänkbara scenario, och resonerar om ansvar inför dina föräldrar. Moral och heder känner du själv. Formaliteterna lyder som följer -

I värsta fall kan du av något skäl inte betala ränta och amortering på ditt lån. Banken kommer då att kräva dina föräldrar på beloppet, eftersom de "borgar" för skulden såsom sin egen. Du behåller lägenheten så länge de kan betala.