Hej

Jag studerar just nu, och tar fullt studielån, som hamnar på en totalkostnad av runt 250.000 när det är betalt om 25år. Jag har två år kvar på utbildningen. När jag är klar ska ingångslönen hamna på 25-27.000 som högskoleingenjör.

Jag har inga andra lån, men inte heller några inkomster för tillfället.
Jag har tillgångar på konto, ca 200.000, och en bostadsrätt som är värd 80-100.000.

Månadskostnad nu med hyra+pendling landar på 4000:- för en tvåa på 60m2.

Jag funderar på att låna 250.000 till att köpa en bostadsrätt för 350.000 med kortare avstånd till högskolan. Om jag bara betalar räntan under mina två återstående studieår hamnar månadskostnaden på ungefär samma för en likvärdig lägenhet. Jag har då fortfarande kvar 180-200.000 på banken till att betala lån och sådant med även om jag skulle vara arbetslös en tid efter jag går ut.

Eftersom jag inte har någon inkomst så får jag dock inte lånet utan att någon av mina föräldrar också skriver på pappret.

Så min fråga är om det finns något tänkbart scenario där jag sätter dem i en jobbig situation av att ta detta lånet, och därför borde låta bli?

Det känns som att en bostadsrätt ändå bör vara en av de vettigare investeringarna man kan göra.
 
Edvuld skrev:
Så min fråga är om det finns något tänkbart scenario där jag sätter dem i en jobbig situation av att ta detta lånet, och därför borde låta bli?
Ja, om du sumpar tillräckligt många tentor så står du arbetslös utan utbildning och utan inkomst. Det skulle bli lite jobbigt. :S
 
Du efterfrågar värsta tänkbara scenario, och resonerar om ansvar inför dina föräldrar. Moral och heder känner du själv. Formaliteterna lyder som följer -

I värsta fall kan du av något skäl inte betala ränta och amortering på ditt lån. Banken kommer då att kräva dina föräldrar på beloppet, eftersom de "borgar" för skulden såsom sin egen. Du behåller lägenheten så länge de kan betala.

Om de inte klarar detta kommer panten för säkerheten (ditt hem) att säljas med tvång. Om säljintäkten blir lägre än bankens krav kommer du och dina föräldrar att tvingas betala också detta, med andra tillgångar än den redan sålda lägenheten.
 
Jag gjorde precis så när jag pluggade.
Jag bodde hemma ett par år, slapp betala då :)
Sparade under den tiden pengar till en insats (hade en del innan också). Sedan köpte jag en BR mha av min pappa som borgenär, vilket blev både billigare, närmare och trevligare än de hyresalternativ som fanns (i Stockholm finns inte så mkt sådant heller).

Men precis som sägs ovan: Om dina föräldrar är medlåntagare, ofta gillar inte bankerna upplägget med borgenärer utan vill att dom skall vara medlåntagarare, så är dom lika skyldiga pengar som du.

Så om du inte kan betala så får dom göra det. Och kan ingen av er betala så mäter banken ut det ni har, inklusive saker och ev. hus som föräldrarna äger.

Men jag vet inte om det är ett problem
Om du lägger upp en rimlig budget dr du ser att du utan problem kan betala allt på studielånet så är det bara att du ser till att plugga tillräckligt för att få poäng nog att få pengar av CSN.

Misslyckas du så kommer det troligen innebära att antingen får dina föräldrar låna ut pengar till dig i en termin tills du kommer ikapp, eller så får du sälja lägenheten och/eller kanske tvingas sluta plugga och börja jobba istället...

I say: Go for it :)

/K
 
Du verkar ansvarsfull då du för det första tänker på att föräldrarna kan hamna i en jobbig sits, sen har du ju faktiskt lyckats spara ihop ett rätt stort kapital för din ålder (nu vet jag ju inte hur gammal du är men gissningsvis under 30 iom att du studerar)
OM det skiter sig, så har ju du fortfarande ett kapital som klarar av att betala lånen under lång tid, eller näst intill lösa dem. Skulle skola skita sig så finns ju faktiskt jobb för dem utan högskoleutbildning och du skulle med lätthet klara av ett såpass litet lån som 250000kr. Dessutom går det ju troligtvis att sälja lägenheten till ett pris som iaf motsvarar skillnaden mellan dina lån och dina tillgångar.
Jag ser inga större risker i det hela, tror inte heller dina föräldrar skulle känna sig oroliga att borga för detta lån. Mitt tips är att köra på.
Lycka till!
 
Alltså trots att jag är jurist på just ett bank och försäkringsbolag så ser jag inte något större hinder.

Visst finns risken att du inte får ihop dina poäng eller blir arbetslös efteråt men du har ju en kontantsumma undanlagt för detta som ger dig en faktiskt vettig respittid att antingen ta igen studier eller fixa jobb. Jag menar i värsta fall får du väl ta vilket skitjobb som helst för att inte sätta dina föräldrar i situationen att behöva betala dina lån.

Är dina föräldrar bekväma med upplägget så ser jag inga större hinder. Att sen dessutom marknaden för BR inte precis har minskat i studentorter gör ju bara att din investering tenderar att åtminstone inte tappa i värde för att inte säga att det är troligt att den ökar

MVH Lorant
 
Det där beror ju helt på hur din relation till dina föräldrar är. Vi lånade handpenning av mina föräldrar till vår bostadsrätt och gör det nu när vi ska bygga hus också. Och det har mina syskon gjort innan mig och det har aldrig varit några problem.

Kan vara bra att skriva ordentliga papper och testamente bara så att det är tydligt hur detta ska påverka eventuellt arv om föräldrarna skulle gå bort. Så att du i så fall ärver deras del av din lägenhet men motsvarande del mindre av andra tillgångar (om du har syskon) så att det inte kan uppstå någon situation där det kan kännas orättvist eller att ev. syskon helt plötsligt blir delägare i din lägenhet. Rent generellt så tror jag att det kan vara bra att man har en öppenhet i familjen om när föräldrar hjälper barnen.
 
Föräldrarna behöver väl inte vara delägare i lägenheten bara för att de är medlåntagare?
Så länge föräldrarna inte har behövt stötta med pengar kan inget syskon plötsligt bli delägare i lägenheten. Om föräldrarna stöttar med pengar så ska det naturligtvis skrivas papper på det, så att det blir rättvist mellan syskonen om föräldrarna går bort. Lägenheten tillhör dock enbart TS.

Att föräldrarna är med på lånet är bra i det här fallet. Dels kan det ge lägre ränta, och dessutom finns det möjlighet att utnyttja ränteavdragen även när TS saknar inkomst.

/Hasse
 
Vem har talat om "medlånare" eller "delägare"? Jag uppfattar det som att banken efterfrågar föräldrarna som borgensmän "såsom för" egen skuld. INTE "för" egen skuld.
 
Hej igen

Tack så mycket för alla svaren. Jag tror till och med att köpet skulle ha chans att öka mina studieresultat eftersom jag slipper 1,5 pendeltimme om dagen som blir ca 360 om året, och det är ganska mycket.

Staden jag bor i just nu har ca 20.000 invånare och jag funderar på att flytta till "Studentstaden" Skövde, där det även finns mycket större chans för jobb inom mitt utbildningsområde, och även bättre pendelmöjligheter till t.ex. Chalmers för ett fjärde år om det skulle bli så.

Jag är 24år så jag har några år på mig att betala tillbaka =)

Tack för råden, och påminnelsen om att det är bra att se till att klara tentorna av flera skäl.
 
billy_baver skrev:
Vem har talat om "medlånare" eller "delägare"? Jag uppfattar det som att banken efterfrågar föräldrarna som borgensmän "såsom för" egen skuld. INTE "för" egen skuld.
byggankan beskrev ett scenario där syskon plötsligt kunde bli delägare i lägenheten om föräldrarna gick bort. Detta gäller ju bara om föräldrarna är delägare till lägenheten.
Av den anledningen är det bra om föräldrarna inte är delägare.

Samtidigt är det bra om de är medlåntagare, eftersom de då enkelt kan utnyttja ränteavdraget om det är lämpligt.

Är någon fördel för föräldrarna att vara borgensmän i stället för medlåntagare?
Båda alternativen borde vara acceptabla för banken.

/Hasse
 
Som borgensman riskerar du aldrig att tvingas betala ut mer än borgensbeloppet. Som delägare bär du solidariskt ansvar också för exempelvis utblivna månadsavgifter och skadegörelse.
 
billy_baver skrev:
Som borgensman riskerar du aldrig att tvingas betala ut mer än borgensbeloppet. Som delägare bär du solidariskt ansvar också för exempelvis utblivna månadsavgifter och skadegörelse.
Kan de inte vara medlåntagare utan att vara delägare? Eftersom TS skriver att han inte har någon inkomst så kan ju ränteavdraget gå upp i rök om inte föräldrarna har lånet som "egen skuld".

/Hasse
 
Om föräldrarna har ett hus med gott om låneutrymme på så kan dom ju helt enkelt låna lite pengar på det och sen låna ut dessa till dig med riktigt skrivna låneavtal och räntebetalningar. Huslån kan väl dessutom vara lite billigare ränta på än på ett bostadsrättslån. När du är färdig och får ett jobb kan du ju belåna din lägenhet istället och betala av lånet till dina föräldrar.

Ett annat sätt är ju att dina föräldrar köper lägenheten och står på lånet och du sedan hyr den. Kräver ju dock att bostadsrättsföreningen godkänner det.
 
b_hasse skrev:
Kan de inte vara medlåntagare utan att vara delägare? Eftersom TS skriver att han inte har någon inkomst så kan ju ränteavdraget gå upp i rök om inte föräldrarna har lånet som "egen skuld".

/Hasse
Han kan dra av räntan mot kapitalinkomsten på de 200.000 lite beroende på hur de är placerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.