Visst kan man vara medlånare utan att vara delägare. Men jag betvivlar att själva egendomen (i detta fall en BR-lgh) då kan utgöra pant likvärdig jämlikt delägarskap. Det kanske någon annan kan upplysa om.
 
cem77 skrev:
Ett annat sätt är ju att dina föräldrar köper lägenheten och står på lånet och du sedan hyr den. Kräver ju dock att bostadsrättsföreningen godkänner det.
Den lösningen ska man nog akta sig för om det finns syskon. Lägenheten kan orsaka osämja om föräldrarna skulle gå bort.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Den lösningen ska man nog akta sig för om det finns syskon. Lägenheten kan orsaka osämja om föräldrarna skulle gå bort.

/Hasse
Varför skulle det orsaka osämja att hyra en lägenhet eller hus av sina föräldrar? Självklart betalar man ju de faktiska kostnaderna som hyresgäst och skulle föräldrarna avlida är ju lägenheten något som ingår i bouppteckningen. Vill man då ha lägenheten kan man ju lösa ut sina syskon med deras andel av marknadsvärdet på lägenheten. Sin egen del ärver man ju.
 
cem77 skrev:
Varför skulle det orsaka osämja att hyra en lägenhet eller hus av sina föräldrar?
Därför att det inte alls är självklart hur en eventuell värdestegring ska fördelas. Om föräldrarna hjälper till ekonomiskt är allting enkelt. Man vet exakt när en skuld är återbetald. Hyr man en lägenhet av sina föräldrar är det upplagt för osämja när man någon gång i framtiden vill överta lägenheten. I värsta fall kanske man inte ens har råd att bo kvar om syskonen ska ha del av värdestegringen.
Detta gäller förresten oavsett om föräldrarna har gått bort eller inte.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Därför att det inte alls är självklart hur en eventuell värdestegring ska fördelas. Om föräldrarna hjälper till ekonomiskt är allting enkelt. Man vet exakt när en skuld är återbetald. Hyr man en lägenhet av sina föräldrar är det upplagt för osämja när man någon gång i framtiden vill överta lägenheten. I värsta fall kanske man inte ens har råd att bo kvar om syskonen ska ha del av värdestegringen.
Detta gäller förresten oavsett om föräldrarna har gått bort eller inte.

/Hasse
Ja det problemet får man ju verkligen om man börjar ha föräldrarna som medlåntagare eller borgensmän. Att dom äger en lägenhet till 100% och du hyr av dom kan ju aldrig ställt till några ekonomiska problem. Problemen uppstår när man börjar blanda ägarskap och speciallösningar. Därför jag tipsar om två enkla lösningar där inga problem kan uppstå. Antingen lånar man pengar av föräldrarna eller hyr man en bostad ägd av dessa. Allt annat blir problem är min åsikt.
Dessutom vet vi inte om det finns några syskon. TS kanske är enda barnet.
 
Om föräldrarna är medlåntagare spelar väl inte ngn roll om det är barnet som äger och betalar allt !
Då har dom inte ngn rätt till värdestegring eller vad som helst !
Har man sunda famijerelationer så ser jag inte alls några problem med det, möjligen skall föräldrarna se till att dom har råd/möjlighet att göra likadant för alla barn

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.