Fairlane
B BobBobert skrev:
Ah! Kollat lite mera noggrant.
Det är blå, grön och vit från taket!
Jag antog att det va rätt i proppen...

Vad betyder det?
Det innebär som sagt två tändtrådar (om det inte är riktigt galet kopplat), vilket i sin tur innebär två strömbrytare.

Jag antar att du har en led-lampa i? Är den dimbar? Det kan vara så att dimmer släpper igen lite ström även när den är "avstängd" och det kan räcka för att en led-lampa ska lysa. Det är därför du fått tips om att prova med en vanlig gammal glödlampa.

Jag hade samma problem för några år sen hemma och det var dimmern som gett upp. En ny dimmer senare så fungerar allt som det ska.
 
  • Gilla
BobBobert
  • Laddar…
Fairlane
B BobBobert skrev:
Ok. Behöver jag en annan propp då?
Nej det har inte med det att göra.
Förr, innan det fanns dimmer, var det vanligt att en lampa hade två olika grupper med lampor som kunde tändas var för sig (därav två strömbrytare och två tändtrådar). Det kallas kronkoppling och man kunde tända exempelvis bara lampor i övre delen av lampan, eller bara lampor i nedre delen eller alla, beroende på hur mycket ljus man ville ha.

Om det är så att man bytt en strömbrytare med två knappar mot en dimmer så är kanske endast den ena tändtråd en inkopplad. Du kan sätta proppen på tre olika sätt och koppla in något av följande alternativ:
  • Tändtråd-1 och nolla
  • Tändtråd-2 och nolla
  • Tändtråd-1 och tändtråd-2
Om du har båda tändtrådarna kommer den inte lysa. Då får man vrida proppen ett steg och sen om det fungerar.

Det är dock inte kronkoppling som gör att det lyser konstant utan det är något annat, frikoppling i taget, dimmer som släpper igenom lite ström till led, trasig dimmer eller helt enkelt att det är andra strömbrytare som styr lampan.
 
  • Gilla
BobBobert
  • Laddar…
Ok tack! Så det nog inget fel på kopplingen då?
Altså antigen är det lampan eller så är det dimmern?

Har en lamp butik runt hörnet och köper ny glödlampa.
Bifogat bild på vad jag har nu.
 
  • Hand håller Philips LED-lampa i förpackning, varmvitt ljus, 2,2W motsvarar 25W, E27-sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt det är en rimlig test. Men "fel" ljuskälla för dimmern brukar inte ge att man inte kan släcka. Fast olika skumma fenomen.
 
H hempularen skrev:
Som sagt det är en rimlig test. Men "fel" ljuskälla för dimmern brukar inte ge att man inte kan släcka. Fast olika skumma feno
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det har inte med det att göra.
Förr, innan det fanns dimmer, var det vanligt att en lampa hade två olika grupper med lampor som kunde tändas var för sig (därav två strömbrytare och två tändtrådar). Det kallas kronkoppling och man kunde tända exempelvis bara lampor i övre delen av lampan, eller bara lampor i nedre delen eller alla, beroende på hur mycket ljus man ville ha.

Om det är så att man bytt en strömbrytare med två knappar mot en dimmer så är kanske endast den ena tändtråd en inkopplad. Du kan sätta proppen på tre olika sätt och koppla in något av följande alternativ:
  • Tändtråd-1 och nolla
  • Tändtråd-2 och nolla
  • Tändtråd-1 och tändtråd-2
Om du har båda tändtrådarna kommer den inte lysa. Då får man vrida proppen ett steg och sen om det fungerar.

Det är dock inte kronkoppling som gör att det lyser konstant utan det är något annat, frikoppling i taget, dimmer som släpper igenom lite ström till led, trasig dimmer eller helt enkelt att det är andra strömbrytare som styr lampan.
Tack! Rotera kontakterna inom tak proppen funkade! Den går att släcka nu.
Dimma funkar fortfarande inte men det är nog LED lampan.
 
B BobBobert skrev:
Tack! Rotera kontakterna inom tak proppen funkade! Den går att släcka nu.
Dimma funkar fortfarande inte men det är nog LED lampan.
Använd en dimbar ljuskälla om du har en dimmer till din armatur 👍
 
  • Gilla
BobBobert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.