pär h skrev:
Dit mio bord utgår jag från att ha tvärslagen på tvären. Och då blir det fysiskt omöjligt att den skall sagga så mycket om inte tvärslagen är av glasspinnar. Utan det måste vara så att bords skivan har slagit sig. Visserligen är det limmat av flera smala bitar där man nog inte varit så värst noga med att orientera ådringen på bitarna. Men jag har väldans svårt att förstå att det bordskivan av naturliga skäll skall ha hängt ner sig ca 1 cm det går bara inte det är fysiskt omöjligt om det är rätt designat vilket det bör vara. Om det inte har blivit utsatt för en stor tyngd under lång tid i samband med fuktig miljö typ ouppvärmt utrymme.
Mycket riktigt är tvärstagen på tvären (korta ledden), de är rätt klena, kanske bara 20-30mm höga (är inte hemma nu). Bordet saggar alltså på längden. Har svårt att se att detta är fysiskt omöjligt, det är trots allt en spännvidd på ca 170cm och sargerna är "bara" 80mm höga. Bordet har inte haft stora tyngder på sig under lång tid och har alltid stått inomhus i rumstemperatur. Dock har jag hårdvaxoljat ovansidan (för några år sen) medans undersidan "bara" är oljad. Kan det vara detta som fått bordsskivan att slå sig?

jonmo skrev:
Fantastiskt. Frågor:

Hur fick du handla där? Om man läser deras hemsida står det tydligt: "Säljer Ni till privatpersoner?
Fredricsons Trä är grossister och säljer normalt inte till privatpersoner, ej heller till företag utan branschanknytning."

Vad fick du betala för kalaset?
Gör ett litet gästspel trots att det är Vectrex tråd (vad snyggt bordet blir förresten(y))

Jag handlar regelbundet på Fredrikssons i Arlöv, som privatperson, fredagar 13-16 (om jag minns rätt) är "vi" välkomna. Inga som helst problem, de är vanligtvis väldigt trevliga och hjälpsamma också.

vectrex skrev:
Och idag har jag varit och handlat den laminerade björkplywooden hos Fredricssons trä. Vilket underbart lager, där skulle man vilja plocka på sig några släpkärror med grejer.

Skivan var helt ofantligt överjävligt tung att hantera ensam så frugan fick rycka in, det var inte lätt då heller (hon är rätt liten). 3050x1320x20 var dimensionen. Var tvungen att ta in den i vardagsrummet då mitt snickeri hade blivit väldans trångt att såga upp en sådan skiva i.

Nu är den uppsågad till slutlig storlek (2200x1000), den hanterar jag (med nöd och näppe) själv. Återstår att runda kanterna på skivan (funderar på en liten radie på hörnen också), samt att hårdvaxolja den exponerade plywoodkanten. Fett från min 4-årings händer lär väl sugas in där annars!

Jag har dessutom handlat stål idag 6meter 20x50 fyrkantsrör. Mitten av bordet skall få sig en förstärkande stålbalk. Det får komma i nästa post (sista).
Jag har nyligen gjort nya skivor till två skrivbord av precis sån skiva som du har. Jag gjorde en liten radie på alla hörnen (primärt för att lindra för små barnhuvuden som riskerar att springa in i hörnorna). Jag är väldigt nöjd med att jag gjorde den radien. Skivorna ser mycker mer färdigarbetade ut än bordsskivorna som nyligen satta in i fikarummet på jobbet (av samma material) som bara har skarpa 90 graders hörn.
Jag bröt även kanten på laminatet med ett 45 graders frässtål. Men jag ställde detta så att det bara precis tog tjockleken på laminatet och inte exponerade nåt av plywooden. Det syns inte riktigt med blotta ögat att kanten är bruten, men det känns en väldig skillnad mot den obrutna om man känner med fingrarna. Kanten på laminatet kan annars vara rätt vasst.
Jag tror det är bättre att köra med en 45 graders fasningen än en avrundning, då du kommer exponera mer av den bruna delen i laminatet uppåt om du kör med avrundning. Tror det blir snyggare om du bara fasar den så mindre av det bruna exponeras.
skickar med en bild på kanten på min skiva så kan du se hur det ser ut med fasade kanter och radier i hörnen.
Jag lackade kanten på min skiva med PU-lack för att som du säger minska slitaget på kanten från flottiga barnfingrar. DSC_5547.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Semiproffset och 3 till
  • Laddar…
pyro skrev:
Jag har nyligen gjort nya skivor till två skrivbord av precis sån skiva som du har. Jag gjorde en liten radie på alla hörnen (primärt för att lindra för små barnhuvuden som riskerar att springa in i hörnorna). Jag är väldigt nöjd med att jag gjorde den radien. Skivorna ser mycker mer färdigarbetade ut än bordsskivorna som nyligen satta in i fikarummet på jobbet (av samma material) som bara har skarpa 90 graders hörn.
Jag bröt även kanten på laminatet med ett 45 graders frässtål. Men jag ställde detta så att det bara precis tog tjockleken på laminatet och inte exponerade nåt av plywooden. Det syns inte riktigt med blotta ögat att kanten är bruten, men det känns en väldig skillnad mot den obrutna om man känner med fingrarna. Kanten på laminatet kan annars vara rätt vasst.
Jag tror det är bättre att köra med en 45 graders fasningen än en avrundning, då du kommer exponera mer av den bruna delen i laminatet uppåt om du kör med avrundning. Tror det blir snyggare om du bara fasar den så mindre av det bruna exponeras.
skickar med en bild på kanten på min skiva så kan du se hur det ser ut med fasade kanter och radier i hörnen.
Jag lackade kanten på min skiva med PU-lack för att som du säger minska slitaget på kanten från flottiga barnfingrar.[bild]
Ser mycket bra ut! Dock för sent då jag är klar sen ca 6h sen. Jag körde med 10mm radie på hörnen och sen 2mm avrundningsfräs på alla kanter. Visst, man ser lite av det svarta, men jag tycker det blev snyggt. Gjorde flera olika prov med olika radier och frugan bestämde sig för denna!

Får man fråga var du fick tag på skivan och hur mycket du gav för den? Jag gillar verkligen materialet och skulle vilja bygga fler saker av det. Har tillräckligt kvar för att göra ett skrivbord till lillgrabben!

Matbord.jpg
Skapa konto

• Gilla
leby och 4 till
  • Laddar…
Ditt blev också väldigt bra. Bättre än jag förväntade mig med avrundningen.

Jag köpte den på ett lokalt snickeri. Vill minnas att jag betalade ca 2500 för den, men jag vet att det var lite strul då snickeriets leverantör hade höjt priset men lämnade ut det gamla i offerten. Fakturan hade de dock uppgraderat med det nya. Men de fick stå för det i offerten till slut. Så skulle jag köpa en nya skiva idag så skulle det alltså bli dyrare. Vet inte hur mycket mer.
Men jag håller med om att det var ett väldigt trevligt material och jag skulle också kunna tänka mig att använda det igen.

För att få ett avslut på denna tråd så kommer här sista bildkavalkaden.

Jag bestämde mig för att förstärka de långa sargerna med betat fyrkantsrör i stål, 20x50mm. Dock skippade jag stag i mitten då det kändes så pass stabilt ändå. Inga problem alls för mig att stå på bordet.

Sågning av stålrör mha. tigersåg och en liten gerlåda jag tillverkade.
Matbord-9.jpg
Skapa konto

Matbord-10.jpg
Skapa konto

Slipade av stålrören med fint sandpapper och målade därefter dem vita.
Matbord-12.jpg
Skapa konto

Borrade hål genom rören och fäste dem sedan längs med insidan på de långa sargerna på bordet.
Matbord-15.jpg
Skapa konto

Matbord-16.jpg
Skapa konto

Slutligen fäste jag sedan bordsskivan med dubbelhäftande tejp! Detta för att det skall vara möjligt att eventuellt vända på skivan någon gång i framtiden om den skulle få skador eller så på ovansidan. För att kunna centrera skivan så la jag den på två små klossar och måttade in den i mitten, därefter tog jag bort klossarna.
Matbord-13.jpg
Skapa konto

Färdigt resultat, har rundat hörnen med radie 10mm samt kanterna med radie 2mm. Sen har jag lagt på 2 lager med hårdvaxolja på plywoodkanten.
Matbord-18.jpg
Skapa konto

Matbord-19.jpg
Skapa konto

• Gilla
jackt och 8 till
  • Laddar…
Ser grymt bra ut :)

tejp (y)

Ruggigt snyggt!!.

Alltid gillat den där skivan. Nu blev jag sugen på att bygga mitt nya bord i likadan skiva. Har också ett 90x170 Mio bord i ek som jag är fruktansvärt trött på..

lust att dela med dig av Sketch Up ritningen? =)

Får man fråga vad denna skivtyp heter? Är det Melamine eller högtryckslaminat på skivan? Försöker hitta en leverantör i Stockholmstrakten..

Redigerat:
Fredrikssons trä eller bröderna holm. Borde kunna ta hem

Thiger skrev:
Ruggigt snyggt!!.

Alltid gillat den där skivan. Nu blev jag sugen på att bygga mitt nya bord i likadan skiva. Har också ett 90x170 Mio bord i ek som jag är fruktansvärt trött på..

lust att dela med dig av Sketch Up ritningen? =)
Du kan absolut få Sketchupritningen, det är dock ingen konstruktionsritning, jag skissade bara upp för att få en känsla för utseendet, fasning på ben osv ändrade jag lite från ritningen. Bordet är såpass enkelt att bygga att det inte behövs någon ritning.

Det är en björkplywood med vitt S-0500-N högtryckslaminat på båda sidor. Jag köpte min via Fredricssons Trä. Allt står i tråden om du läser hela.

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Finns det björkplywood med virrvarr (Perstorp) på samma vis?

Om det inte finns så går det säkerligen att beställa från närmaste snickeri.

• Gilla
Gri11en
  • Laddar…
pär h skrev:
Om det inte finns så går det säkerligen att beställa från närmaste snickeri.
Inte via nån bygghandlare tror du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.