Kände att duschvattnet bara blev kallare och kallare på morgonen :sweat: sen såg jag på panelen att den hade fått ett larm.
Kompressorn vill inte starta, tänkte kontaktat nibe men detta händer ju givetvis på en helg så tills dess kollar jag om någon insatt här har förslag på en lösning. :)
Digital panel på värmepump med larm för lågtrycksalarm och rött lysande varningsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontrollpanel för värmepump med larmdisplay som visar ett lågtryckslarm och beskrivande feltext.
Skapa konto

Panele med larm för lågtryck på en värmepump, instruktioner för åtgärder visas på displayen.
Skapa konto

När man kollar på behållaren ser det ut o vara mer brine i än normalt så kan det vara stop i ev filter kanske som gör att den inte orkar dra runt? är det den delen i mitt på bilden/samma sida som dom röda vreden sitter på? ska man
gänga ur och göra rent i så fall? Blev fundersam med på hur man avluftar detta sen :thinking: har väldigt dålig koll som ni märker så skulle uppskatta lite tips och förslag.
En frostad kompressoranslutning med röda ventiler, indikation på möjlig blockering eller fel.
Skapa konto

Interiör av värmepump med synliga kopparledningar och misstänkt stopp i systemet.
Skapa konto

https://www.varmepumpsforum.com/ is your friend.
Åtminstone den sista bilden visar till vänster ett smutsfilter, kanske även den första bilden som du sa. Du behöver en spetstång för att lossa spärrbrickan för att ta ut smutsfiltret. Obs, korrekt benämning på tänger och brickor kommer efterföljande inlägg beskriva....
Det kan finnas avluftningsventiler på högsta punkten, om du har en FLM kan de sitta ovanpå den.

Tack ska ta o höra mig för där också, märkte nu vid uppstart att motorn till växelventilen lät lite väl märkligt. Mycket möjligt det kan vara en felkälla.

Inget ovanligt att växelventilen säger upp sig , du kan kolla om den rör sig eller bara står och tjattrar, då är det växellådsfel och bytas, Det finns två typer av motorer , en med en arm som rör sig och en med en s.k skjutventil ( den trycker in ett stift på ventilen ) det går att lossa motorn och se om stiftet kärvar, gör det så kanckar man på det och då brukar det släppa, tryck några ca 10 -15 ggr och den ska gå lätt ut av sig själv.

• Gilla
Chrille.B
  • Laddar…
Smutsfiltret sitter mellan de två ventilerna, under locket. Ventilerna verkar stängda på bilden. Är det du som har gjort det innan bilden togs?

L lordi skrev:
Smutsfiltret sitter mellan de två ventilerna, under locket. Ventilerna verkar stängda på bilden. Är det du som har gjort det innan bilden togs?
Japp testade o stänga dom, dom satt fast rätt så bra i början, då borde man kunna ha dom stängda och inspektera filtret utan några direkt problem efteråt?

Chrille.B Chrille.B skrev:
Japp testade o stänga dom, dom satt fast rätt så bra i början, då borde man kunna ha dom stängda och inspektera filtret utan några direkt problem efteråt?
Japp. Ha en liten bunke under för det kommer en liten skvätt när du lossar pluggen. Se till att du får dit silen igen på rätt håll sedan. Det är en liten plastpigg som ska passa i filterhuset. Det kommer alltid in lite luft men det ska lägga sig i expansionskärlet om de har kopplat det rätt.

Lyssna om kbpumpen snurrar?

CHEMAS CHEMAS skrev:
Lyssna om kbpumpen snurrar?
Den högra om jag fattat rätt? låter inte direkt något ifrån den vad jag kan höra.
Komponenter inne i en värmepump, visande två Grundfos cirkulationspumpar, kopplingar och elektriska ledningar.
Skapa konto

L lordi skrev:
Japp. Ha en liten bunke under för det kommer en liten skvätt när du lossar pluggen. Se till att du får dit silen igen på rätt håll sedan. Det är en liten plastpigg som ska passa i filterhuset. Det kommer alltid in lite luft men det ska lägga sig i expansionskärlet om de har kopplat det rätt.
Gick fasen inte rubba den, får testa mer imorgon med bättre verktyg

Den vänstra Grundfos pumpen kan du skriva bort täcklocket med en skruvmejsel, sedan kan du lägga an skruvmejsel mot axeln innanför för att kolla om den snurrar.

Gick fasen inte rubba den, får testa mer imorgon med bättre verktyg
Den kan sitta lite hårt om den inte varit lossad på ett tag, men det är ofta bara att ta i lite.

Den högra om jag fattat rätt? låter inte direkt något ifrån den vad jag kan höra.
[bild]
Den går normalt bara om kompressorn är igång, såvida du inte har frikyla. Det går att tvångsköra pumpen via servicemenyn.

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Istället för att lossa skruven så ta en mejsel o sätt mot örat så borde du höra. Kör den genom servicemenyn som lordi sa.

Ser ut som jag får ta hit någon o kika på den, kommer inte längre här. Tog bort det filtret på brine ledningen o gjorde rent.
Det som händer är att när väl Kompressorn startar efter 4-5min då hör jag att den vänstra pumpen snurrar när man lyssnar med en mejsel mot den. Den högra hörs tydligt att den kör. Sen kör den i 1-2 min sen stoppar den och jag får larm igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.