Kände att duschvattnet bara blev kallare och kallare på morgonen sen såg jag på panelen att den hade fått ett larm.
Kompressorn vill inte starta, tänkte kontaktat nibe men detta händer ju givetvis på en helg så tills dess kollar jag om någon insatt här har förslag på en lösning.
När man kollar på behållaren ser det ut o vara mer brine i än normalt så kan det vara stop i ev filter kanske som gör att den inte orkar dra runt? är det den delen i mitt på bilden/samma sida som dom röda vreden sitter på? ska man
gänga ur och göra rent i så fall? Blev fundersam med på hur man avluftar detta sen har väldigt dålig koll som ni märker så skulle uppskatta lite tips och förslag.
Kompressorn vill inte starta, tänkte kontaktat nibe men detta händer ju givetvis på en helg så tills dess kollar jag om någon insatt här har förslag på en lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När man kollar på behållaren ser det ut o vara mer brine i än normalt så kan det vara stop i ev filter kanske som gör att den inte orkar dra runt? är det den delen i mitt på bilden/samma sida som dom röda vreden sitter på? ska man
gänga ur och göra rent i så fall? Blev fundersam med på hur man avluftar detta sen har väldigt dålig koll som ni märker så skulle uppskatta lite tips och förslag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
https://www.varmepumpsforum.com/ is your friend.
Åtminstone den sista bilden visar till vänster ett smutsfilter, kanske även den första bilden som du sa. Du behöver en spetstång för att lossa spärrbrickan för att ta ut smutsfiltret. Obs, korrekt benämning på tänger och brickor kommer efterföljande inlägg beskriva....
Det kan finnas avluftningsventiler på högsta punkten, om du har en FLM kan de sitta ovanpå den.
Åtminstone den sista bilden visar till vänster ett smutsfilter, kanske även den första bilden som du sa. Du behöver en spetstång för att lossa spärrbrickan för att ta ut smutsfiltret. Obs, korrekt benämning på tänger och brickor kommer efterföljande inlägg beskriva....
Det kan finnas avluftningsventiler på högsta punkten, om du har en FLM kan de sitta ovanpå den.
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Inget ovanligt att växelventilen säger upp sig , du kan kolla om den rör sig eller bara står och tjattrar, då är det växellådsfel och bytas, Det finns två typer av motorer , en med en arm som rör sig och en med en s.k skjutventil ( den trycker in ett stift på ventilen ) det går att lossa motorn och se om stiftet kärvar, gör det så kanckar man på det och då brukar det släppa, tryck några ca 10 -15 ggr och den ska gå lätt ut av sig själv.
Japp testade o stänga dom, dom satt fast rätt så bra i början, då borde man kunna ha dom stängda och inspektera filtret utan några direkt problem efteråt?L lordi skrev:
Japp. Ha en liten bunke under för det kommer en liten skvätt när du lossar pluggen. Se till att du får dit silen igen på rätt håll sedan. Det är en liten plastpigg som ska passa i filterhuset. Det kommer alltid in lite luft men det ska lägga sig i expansionskärlet om de har kopplat det rätt.Chrille.B skrev:
Gick fasen inte rubba den, får testa mer imorgon med bättre verktygL lordi skrev:
Ser ut som jag får ta hit någon o kika på den, kommer inte längre här. Tog bort det filtret på brine ledningen o gjorde rent.
Det som händer är att när väl Kompressorn startar efter 4-5min då hör jag att den vänstra pumpen snurrar när man lyssnar med en mejsel mot den. Den högra hörs tydligt att den kör. Sen kör den i 1-2 min sen stoppar den och jag får larm igen.
Det som händer är att när väl Kompressorn startar efter 4-5min då hör jag att den vänstra pumpen snurrar när man lyssnar med en mejsel mot den. Den högra hörs tydligt att den kör. Sen kör den i 1-2 min sen stoppar den och jag får larm igen.