T Tycho Brahe skrev:
Hej vilken typ av toppdress använder du dig av?
Köper på tippen i Helsingborg, kanon fin och bra balans med sand inblandningen 👍
 
  • Gilla
Tycho Brahe
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Lite off topic, men du kanske kan förklara något jag undrat länge: varför behöver man samla upp efter vertikalskärningen?

Jag har förstått att skärningen ska dela gräsrötterna och uppmuntra dem att sprida sig mer och tätare. Lite luftigare blir marken på köpet. Vilken skada gör det att låta restmaterialet ligga kvar?
Jag gör de för bättre resultat främst, sen om man har mossa i mattan så gäller de att samla upp dessa sporer och inte sprida ut dom så de kan föröka sig på nytt över större ytor.
 
P paralun skrev:
Nej då är det mer slit o släp. Vår gräsmatta hade isbränningar och snömögel och Algominet gjorde susen.

Sen har Algominet NPK formeln NPK 15-0-8 , kommer inte ihåg hur den kunniga försäljaren föklarade att just det var bra för gräsmattor. Sen ska man då ha en riktig doseringskärra när man lägger ut Algominet eller annat.
Okej sånt är ju skit och få efter vintern.. områden som är sjuka gräver jag bort och fyller upp med ny dress och välter över med typ 100kg.

Ja högt kväve är bra för mattan och dåligt för ogräset som inte gillar de alls.
Men det är väl lite hur solen kommer åt till fuktighet osv osv om man vill nörda ner sig i det.
Jag köper kanske 100kg ”NPK” av en bonde i närheten och går på deras säsongs näring.

Jag har en spridare men kör lite på känn där med utläggningen, inte så noga tycker jag. Bara de kommer ut och ligger något sådär jämt över hela så blir de bra 😊
 
W
Alfredo Alfredo skrev:
Du är välkommen till mig att hämta så många plantor som du önskar. En kopp kaffe eller en kall erbjuds också om så önskas. 😂☕🍺
Tack för trevlig inbjudan. Var i landet är du?
 
L lenaa skrev:
Hej
Då vi har EU-regler så är de inga problem att köpa och använda MCPA medel
Medel köpes på nätet i Tyskland via Amazon,medlet är verksamt på alla ogräs men sparar flerårigt grs. Det skall iaktagas är att rätt temperatur och tid till nästa regnskur är viktigt, observera att ettårigt gräs dör av MCPA
Hur pass farligt och försiktig bör man vara med en sådan här gammaldags Glyfosatbaserad RoundUp?
https://www.tradera.com/item/636106047
Flaska med koncentrerat bekämpningsmedel RoundUp G ogräsmedel på ett bord. Flaskans etikett anger att det är glyfosatbaserat och effektivt mot ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.