4 739 läst · 24 svar
5k läst
24 svar
lager på lager med betong!
Jag hoppade över flytspackel och gjöt in elgolvvärmen i samma veva som golvet gjöts. Inga problem alls. Man måste ju inte ha på sig spikskorna när man gjuter.kamilenski skrev:
Då var det tydligen inga seriösa betongare som gjöt Ölandsbron.
När det gäller Betongstationen, har man där en "katalog" att tillgå, när det gäller olika betong sorter, jag tycker inte det är fel att rådfråga där. Att man snålade med armeringen från börjar, faller tillbaka på den som skulle betala. Nu finns det betong med armering i, men att lägga ut ett så tunnt lager som 30mm, är lite vanskligt, då nuvarande golvet spruckit sönder på grund av dåligt underarbete, förmodar att det är samme person som valde bort armering, som inte ansåg att man behövde gräva ur och bottna med något. Försök också att tvätta ren nuvarnade platta, så där inte är jord eller annat som inte hör hemma i betongen.
När det gäller Betongstationen, har man där en "katalog" att tillgå, när det gäller olika betong sorter, jag tycker inte det är fel att rådfråga där. Att man snålade med armeringen från börjar, faller tillbaka på den som skulle betala. Nu finns det betong med armering i, men att lägga ut ett så tunnt lager som 30mm, är lite vanskligt, då nuvarande golvet spruckit sönder på grund av dåligt underarbete, förmodar att det är samme person som valde bort armering, som inte ansåg att man behövde gräva ur och bottna med något. Försök också att tvätta ren nuvarnade platta, så där inte är jord eller annat som inte hör hemma i betongen.
Hej. mycke skrivet här sej jag! Men åter till ämnet så ska jag svara lite, det är ett garage i lagårn som är kallt, jag ska isolera å gipsa för att få det ljusare å slippa vinden.ev slå på värme nån kväll. Dom har ju snålat och skippat armering å självklart är det därför som den sprukigt men går det om jag gjuter på ca 3-10cm betong MED armering eller kommer den spricka IGEN?
Lät ju bra som apbt skrev, tills han sa att jag skulle kolla med en betongstation,lät som att du var proffs och hade det som yrke ? Om du gjort det ett flertal gånger så borde du vara 100% säker att de blir bra efter som DIN firma gör det för ni var ju FACKANSLUTNA =)..
Lät ju bra som apbt skrev, tills han sa att jag skulle kolla med en betongstation,lät som att du var proffs och hade det som yrke ? Om du gjort det ett flertal gånger så borde du vara 100% säker att de blir bra efter som DIN firma gör det för ni var ju FACKANSLUTNA =)..
Tjena igen.peter_02 skrev:
Kan berätta min erfarenhet angående din fråga.
Det är väldigt individuellt, det beror på om de har kört maskiner på det och det spruckit utan att sjunka då kan det funka hur bra som helst.
har tjälen spräckt plattan så kommer det nog (kanske) spricka igen, eller inte.
Är det mycket sten i den eller/och flagor med mera så får man ju göra en bedömning på plats.
Hjälpte det lite?
Jo som sagt så är det omöjligt för ngn oavsett hur mga fack man är med i att sitta framför en dator och spekulera i hur din grund ser ut. Prova att bryta loss en bit och gräv dig ner en bit och se vad marken under består av, har du bara jord eller lera kommer det att spricka igen men har du typ 50cm singel kan det mycket väl funka.
OK. men de blir hur som helst att bila/gräva ur all betong. Göra OM göra RÄTT som man brukar säga! Känns onödigt och tråkigt om 1-5år så börjar det spricka igen! gräver jag ur,fyller upp singel,gjuter och armerar så VET jag att de funkar! men tack för alla svar ändå!
Nej de är inte de jag menar. De finns duktigt folk som INTE är med i facket. Men risken är större att man får tag på ett dåligt företag/arbetare. Yrkesbeviset får du ju via facket villket varje person har rätt att kräva/se om man ska utföra ett arbete om du förstår vad jag menar. Min erfarenhet av firmor bla betongjobb som har gjort helt värdelösa jobb är typiska oseriösa företag som tar in villket folk som hellst villket oftast resulterar till att jobben bli dåliga. Sen säger jag inte att de är 100% bra med fackanslutet folk men de minskar risken.
Tossegubbe skrev:
Ok jag förstår hur du menar men min erfarenhet är den motsatta, vem som helst kan gå med i facket oh få yrkesbevis men däremot sätter inte lokala/seriösa firmor sitt rykte på spel genom att anställa vem som helst eftersom dom blir ansvariga för deras misstag.
I mina ögon som konsument så minskar förtroendet för alla större företag och AB gentemot en liten privatägd lokal firma.
I mina ögon som konsument så minskar förtroendet för alla större företag och AB gentemot en liten privatägd lokal firma.
Apbt skrev:Nej de är inte de jag menar. De finns duktigt folk som INTE är med i facket. Men risken är större att man får tag på ett dåligt företag/arbetare. Yrkesbeviset får du ju via facket villket varje person har rätt att kräva/se om man ska utföra ett arbete om du förstår vad jag menar. Min erfarenhet av firmor bla betongjobb som har gjort helt värdelösa jobb är typiska oseriösa företag som tar in villket folk som hellst villket oftast resulterar till att jobben bli dåliga. Sen säger jag inte att de är 100% bra med fackanslutet folk men de minskar risken.
Om man gjuter en ny platta kan man ju lägga värmeslingorna på armeringen men om du har en befintlig betongplatta och ska lägga golvvärme ska du definitivt ha fiberarmerad flytspackel, den fördelar värmen bra vilket inte betong gör så bra när slingorna ligger så nära ytansnuttjulle skrev:
Liknande trådar
-
Borra igenom dubbelt lager kakel + betong
Badrum -
Kan man lägga ett tunt lager betong på ett stengolv?
Byggmaterial & Byggteknik -
Laga spricka i betonggolv före tunt lager flytspackel
Golv -
Betongsten och bärlager - vad är good enough?
Altan & Uteplats -
Gjuta betong garageuppfart, marklager?
Grund & Markarbeten