BirgitS
J joker818 skrev:
Om utrymningsväg och dagsljus inte är problem, kan de ta en avvikelse med källarhöjden, eftersom skillnaden bara är 5 cm?
Det är bara din kommuns handläggare som kan svara på det men jag är tveksam.
J joker818 skrev:
Dessutom ligger inte köket i bottenvåningen (våningen ovanför souterrängen) ovanför pentryt jag planerar att bygga i källaren, så vilka alternativ finns det för ventilation, finns det några vanliga rutiner för köksventilation?
Det måste finnas frånluft i kök och badrum, under vissa villkor kan det ske genom ytterväggen. Dessutom måste det finnas tilluft i sov- och vardagsrum.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
J joker818 skrev:
Det som är förvirrande för mig är att om våninget enligt definitionen är en våning och inte källare, varför annonserade husmäklaren det som källare? Jag menar varför skulle han minska värdet genom att kalla det källare?
Tidigare skrev du att mäklaren kallade det för Souterrängplan. #10
Souterrängplan och källare är inte samma sak.
 

Bästa svaret

Du renoverar , hyr ut som del av bostad, typ inneboende. Hyran blir lägre än en jämförbar Lgh.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Claes Sörmland
Frågan är om du kan sänka golvet så att du får upp takhöjden till minimum?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
You can renovate as much as you want, there are no restrictions there. But getting a building permit to use the basement as a new own apartment is probably more difficult if the ceiling height is not there.

However, you can always rent out rooms to residents.
BirgitS BirgitS skrev:
Tidigare skrev du att mäklaren kallade det för Souterrängplan. #10
Souterrängplan och källare är inte samma sak.
Hi Birgit, den annonseras som souterräng. Förlåt, jag översätter till och från engelska så det är lite rörigt :( Men det är souterräng
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är om du kan sänka golvet så att du får upp takhöjden till minimum?
Jag tänker inte sänka golvet, jag har ingen byggbakgrund, så jag vill inte göra knepiga saker som att tälja
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hur är ytan inredd idag? Finns det något badrum och sovrum mm?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du renoverar , hyr ut som del av bostad, typ inneboende. Hyran blir lägre än en jämförbar Lgh.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är ytan inredd idag? Finns det något badrum och sovrum mm?
Två rum med seperat ingång har väggar och plastmatta för golvet, (som kommer att ha vardagsrumspentry och ett sovrum). Och en PannRum med vattenuttag som jag måste bygga en toalett
 
  • Planritning av en källare med garage, rum, kök, toalett och uthyrningsdelar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J joker818 skrev:
Två rum med seperat ingång har väggar och plastmatta för golvet, (som kommer att ha vardagsrumspentry och ett sovrum). Och en PannRum med vattenuttag som jag måste bygga en toalett
Fina förutsättningar för en inneboende säger jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får renovera hur mycket du vill, finns inga begränsningar där. Men att lyckas få igenom ett bygglov för att ta källaren i bruk som en ny egen lägenhet är nog mer besvärligt om takhöjden inte finns där.

Du kan dock alltid hyra ut rum för inneboende.
Hey Claes,
Jag är intressade
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fina förutsättningar för en inneboende säger jag.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fina förutsättningar för en inneboende säger jag.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fina förutsättningar för en inneboende säger jag.
Tack för dit svar, Jonathan ! Jag är intresserad av att veta mer om detta. Vilka är reglerna för inneboende, blir takhöjd en reglering för inneboende? Jag är säker på att det inte kommer att finnas problem med utrymningsvägar och dagsljus, men jag är inte säker på takhöjden.

Hur skiljer sig inneboende från vanlig uthyrning
 
J joker818 skrev:
Hey Claes,
Jag är intressade





Tack för dit svar, Jonathan ! Jag är intresserad av att veta mer om detta. Vilka är reglerna för inneboende, blir takhöjd en reglering för inneboende? Jag är säker på att det inte kommer att finnas problem med utrymningsvägar och dagsljus, men jag är inte säker på takhöjden.

Hur skiljer sig inneboende från vanlig uthyrning
Det beror också på hur ytan är inredd idag och hur originalbygglovet ser ut. Jag skickar ett PM till dig.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
It also depends on how the surface is decorated today and what the original building permit looks like. I'll send you a PM.
Javisst, tack snälla!
 
O
Kontakta eller skicka in ansökan direkt om inredning av ytterligare lägenhet. Eller attefallsanmälan om inredning av ytterligare lägenhet om detaljplanen hindrar det. Din kommunen kanske gjort liknande avsteg för rumshöjden i andra ärenden och bedömer det som OK.
 
  • Gilla
joker818
  • Laddar…
J joker818 skrev:
Hey Claes,
Jag är intressade





Tack för dit svar, Jonathan ! Jag är intresserad av att veta mer om detta. Vilka är reglerna för inneboende, blir takhöjd en reglering för inneboende? Jag är säker på att det inte kommer att finnas problem med utrymningsvägar och dagsljus, men jag är inte säker på takhöjden.

Hur skiljer sig inneboende från vanlig uthyrning
Till din fråga om skillnad inneboende/”vanlig uthyrning”: Detta har jag också undrat på, och kollat lite kring.

Jag vet inte om alla kommuner gör/tolkar likadan? Men flera Stockholmskommuner anser att om man lägger till ett extra KÖK/KOKVRÅ innan man hyr ut, så är det som regel att anse som att man inreder ytterligare en bostad - inte att man ”bara” har en inneboende. Frågan verkar vara om man verkligen bor ”tillsammans” och delar flera rum samt centrala faciliteter (inneboende), eller har varsin del av huset (hyresgäst, egen bostad/lägenhet).

Gissningsvis kan man då inte inreda en bostad för uthyrning, men välja att kalla hyresgästen för ”inneboende”, för att på så vis inte behöva söka bygglov/göra attefallsanmälan, och därmed också slippa följa alla krav som gäller för inredande av bostad?

En kommun i Norrort skriver så här:

”Exemplet du angav blir att betrakta som inredning av ny bostad eftersom det i exemplet innefattade att lägga in ett kök. Generellt gäller att inredning av ny bostad kräver bygglov. Detta blir aktuellt så snart utrymme för matlagning planeras. Den nya lägenheten ska uppfylla alla krav som ställs på bostäder, exempelvis vad gäller utrymme för vila/samvaro, ha tillräcklig rumshöjd på 2,4 m, tillräckligt ljusinsläpp, vara tillgängligt, en egen brandcell etc.”

Ett par andra kommuner gav liknande svar på samma fråga.

Notera: Jag är verkligen ingen expert! 😄 - jag bara citerar och tolkar vad jag har fått av information från några kommuner.
 
Claes Sörmland
L Lillekitte skrev:
Till din fråga om skillnad inneboende/”vanlig uthyrning”: Detta har jag också undrat på, och kollat lite kring.

Jag vet inte om alla kommuner gör/tolkar likadan? Men flera Stockholmskommuner anser att om man lägger till ett extra KÖK/KOKVRÅ innan man hyr ut, så är det som regel att anse som att man inreder ytterligare en bostad - inte att man ”bara” har en inneboende. Frågan verkar vara om man verkligen bor ”tillsammans” och delar flera rum samt centrala faciliteter (inneboende), eller har varsin del av huset (hyresgäst, egen bostad/lägenhet).

Gissningsvis kan man då inte inreda en bostad för uthyrning, men välja att kalla hyresgästen för ”inneboende”, för att på så vis inte behöva söka bygglov/göra attefallsanmälan, och därmed också slippa följa alla krav som gäller för inredande av bostad?

En kommun i Norrort skriver så här:

”Exemplet du angav blir att betrakta som inredning av ny bostad eftersom det i exemplet innefattade att lägga in ett kök. Generellt gäller att inredning av ny bostad kräver bygglov. Detta blir aktuellt så snart utrymme för matlagning planeras. Den nya lägenheten ska uppfylla alla krav som ställs på bostäder, exempelvis vad gäller utrymme för vila/samvaro, ha tillräcklig rumshöjd på 2,4 m, tillräckligt ljusinsläpp, vara tillgängligt, en egen brandcell etc.”

Ett par andra kommuner gav liknande svar på samma fråga.

Notera: Jag är verkligen ingen expert! 😄 - jag bara citerar och tolkar vad jag har fått av information från några kommuner.
Undrar om detta har prövats i MÖD eller HD och det är därför som kommunerna skriver detta. Svaret finns med all sannolikhet på Boverkets utmärkta sidor. Jag skulle inte bry mig så mycket om vad kommuner skriver på sina hemsidor, de har vanligen lägre kompetens och inte sällan har nog texten gått via kommunikatörer som sällan är experter på juridiska frågor som dessa. Det är lite för komplicerad information för att det ska passa det skrået.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.