Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur ser avstyckningshandlingarna ut för fastigheten? Vanligen står det något om utfartsväg. Logga in på Min fastighet på Lantmäteriet och ladda ner handlingen.

Vad står det på samma ställe i vägsamfällighetens handlingar? Finns en karta bifogad över gemensamhetsanläggningen?
Jo, har läst dem väldigt ingående och det är tydligt att det är vägen via elljusspåret som är tänkt som utfart. Där ser man även att gränsen är några meter från vägen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tror det får bli lite av varje från råden. Har ägnat ytterligare tid åt att läsa på handlingar kring vägsamfälligheten där det t ex står att träd och annan växtlighet får tas bort två meter från ytterkanten av vägområdet. Och efter att ha pluggat på lite om hur långt vägområdet sträcker sig, så kanske det kan bli en genväg.

Sedan kan jag ju se till att ha ett servitutavtal redo, om man stöter på bonden.

Tack för alla svar och tankar, och det är ganska trevligt när man kan få tag på så mycket via lantmäteriet. Kan sitta i timmar och bara lösa dokument som är till fastigheten. :)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Svartvitt avstyckningsdokument med tekniska mått, beteckningar och handskrivna noteringar som visar uppdelningen av tomter A och B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett avstyckningsdokument som visar text om tomter och vägbehörigheter för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För den nyfikne ser det ut såhär på avstyckningsdokumentet

Fastigheten A har rätt att köra på vägen a. Så ni kan i teorin ploga bort skidspåret.(vilket inte innebär att det i praktiken är smart att göra så rakt av) Sen beror det lite på med vilken rätt skidspåret är upplåtet - det blir ju en fråga om att utreda de konkurrerande rättigheterna om det är så att de har något som är lika starkt som ett servitut och ev. äldre än ert, (men det är knappast troligt)

Enkel lösning är att skriva ett avtalsservitut på utfart till den andra vägen. Följ standardformuleringar och skicka till lantmäteriet för inskrivning (mycket viktigt för framtida giltigheten) Eftersom möjligheten att använda någon meter som är inklämd mellan diket och tomtgränsen till något vettigt är obefintlig så borde man kunna sätta ersättningen för markförlusten till noll kronor. Tjafsig granne om han bråkar om det, men ni bör ta på er jobbet att ordna alla papper så det bara kan presenteras för påskrift.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Fastigheten A har rätt att köra på vägen a. Så ni kan i teorin ploga bort skidspåret.(vilket inte innebär att det i praktiken är smart att göra så rakt av) Sen beror det lite på med vilken rätt skidspåret är upplåtet - det blir ju en fråga om att utreda de konkurrerande rättigheterna om det är så att de har något som är lika starkt som ett servitut och ev. äldre än ert, (men det är knappast troligt)

Enkel lösning är att skriva ett avtalsservitut på utfart till den andra vägen. Följ standardformuleringar och skicka till lantmäteriet för inskrivning (mycket viktigt för framtida giltigheten) Eftersom möjligheten att använda någon meter som är inklämd mellan diket och tomtgränsen till något vettigt är obefintlig så borde man kunna sätta ersättningen för markförlusten till noll kronor. Tjafsig granne om han bråkar om det, men ni bör ta på er jobbet att ordna alla papper så det bara kan presenteras för påskrift.
Jo precis, ser till att fixa en standardmall, fylla i nödvändigheter, och när bonden dyker upp så kan man be honom skriva på bara. Bråkar han då så blir det en annan sak.

Börjar med att säga att jag absolut förstår din tanke med att ha en infart från vägen, inga konstigheter där. Men, jag måste också säga att jag tycker du har lite fel inställning till tillvägagångssättet. Menar det du skriver i inlägg 20 och även tidigare. Det är ju trots allt så att det är bondens mark du vill använda, oavsett hur oanvändbar den är. Rent juridiskt har du en ganska dålig sits, då du faktiskt redan har en tillfartsväg till tomten, om än lite opraktisk på vintern. Bonden har ingen som helst skyldighet att släppa till mark till dig i detta läget. Lite mer ödmjukhet i form av att fråga och informera bonden om dina önskemål är med andra ord på sin plats om du ska lyckas. Risken är ju rätt stor att om du bara slänger fram ett papper och säger "var snäll och skriv på här" så kommer bonden säga "glöm det, där ska jag plantera morötter", och så har du bränt de broarna för all framtid och en stund till.

Jag tror att rätt sätt är att kolla upp möjligheterna att få till ett servitut. När du vet att det är möjligt trots att du redan har ett servitut på tillfartsväg, då tar du ett snack med bonden, förklarar att du skulle vilja nyttja en liten del av hans mark som han ändå inte använder. Känner du dig på gott humör och du tror det kan hjälpa så kan du ju erbjuda honom en symbolisk engångssumma. Först om han spelar svår förklarar du att du kan få igenom ett servitut med eller utan hans medgivande (om du nu kan det...) men att du hellre ser att ni löser detta i samråd. Självklart erbjuder du dig att ta i allt pappersarbete...
Någonting åt det hållet tror jag ger dig betydligt bättre chans, inte bara till att lyckas utan även till att upprätthålla en bra kontakt med både bonden och andra i närheten.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vet inte heller om det är rätt sätt att gå att plötsligt börja ploga bort skidspåren på vintern... Kanske håller juridiskt men kontakten med föreningen/folket som använder skidspåren lär ju bli lite .... frostig... ;)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Vet inte heller om det är rätt sätt att gå att plötsligt börja ploga bort skidspåren på vintern... Kanske håller juridiskt men kontakten med föreningen/folket som använder skidspåren lär ju bli lite .... frostig... ;)
Därför bör man prata med dem och informera dem om att man tyvärr kommer att vara tvungen att göra det eftersom man inte har fått tillstånd att bygga en infart till vägen. Med väl valda ord kan man få dem på sin sida i kampen att få till en riktig infart.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Börjar med att säga att jag absolut förstår din tanke med att ha en infart från vägen, inga konstigheter där. Men, jag måste också säga att jag tycker du har lite fel inställning till tillvägagångssättet. Menar det du skriver i inlägg 20 och även tidigare. Det är ju trots allt så att det är bondens mark du vill använda, oavsett hur oanvändbar den är. Rent juridiskt har du en ganska dålig sits, då du faktiskt redan har en tillfartsväg till tomten, om än lite opraktisk på vintern. Bonden har ingen som helst skyldighet att släppa till mark till dig i detta läget. Lite mer ödmjukhet i form av att fråga och informera bonden om dina önskemål är med andra ord på sin plats om du ska lyckas. Risken är ju rätt stor att om du bara slänger fram ett papper och säger "var snäll och skriv på här" så kommer bonden säga "glöm det, där ska jag plantera morötter", och så har du bränt de broarna för all framtid och en stund till.

Jag tror att rätt sätt är att kolla upp möjligheterna att få till ett servitut. När du vet att det är möjligt trots att du redan har ett servitut på tillfartsväg, då tar du ett snack med bonden, förklarar att du skulle vilja nyttja en liten del av hans mark som han ändå inte använder. Känner du dig på gott humör och du tror det kan hjälpa så kan du ju erbjuda honom en symbolisk engångssumma. Först om han spelar svår förklarar du att du kan få igenom ett servitut med eller utan hans medgivande (om du nu kan det...) men att du hellre ser att ni löser detta i samråd. Självklart erbjuder du dig att ta i allt pappersarbete...
Någonting åt det hållet tror jag ger dig betydligt bättre chans, inte bara till att lyckas utan även till att upprätthålla en bra kontakt med både bonden och andra i närheten.
Jo, såklart ska man vara ödmjuk. Jag har pratat med honom om det, men intresset från hans sida är svalt, utan att han är emot det. Det är därför jag tänker att det är bra att ha papper på det. Bonden har varit lite oäven mot andra grannar också, så jag vet lite var det står.

Att börja ploga elljusspåret ser jag inte som ett alternativ varken ur praktisk aspekt eller ur, som du säger, trivsel med omgivning. Tycker snarare tvärtom, att det är supertrevligt med ett skidspår precis nedanför huset.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
harry73
Nu vill du ha kvar servitutet på elljusspåret, så då kan man inte begära för mycket hjälp från de som äger elljusspåret.
Men om jag tittar på din fastighetskarta, ser jag att avståndet är störst mitt på gränsen, och mycket mindre nära dina grannar. Kan du inte förlägga din infart ditt? Då håller du de kanske inom vägområdet och har bonden inte så mycket att säga om det.

harry73 harry73 skrev:
Nu vill du ha kvar servitutet på elljusspåret, så då kan man inte begära för mycket hjälp från de som äger elljusspåret.
Men om jag tittar på din fastighetskarta, ser jag att avståndet är störst mitt på gränsen, och mycket mindre nära dina grannar. Kan du inte förlägga din infart ditt? Då håller du de kanske inom vägområdet och har bonden inte så mycket att säga om det.
Nä, kräva kan jag inte göra förmodligen. Här handlar det snarare om att det egentligen inte finns någon anledning till att det inte skulle gå att få till.

Men min initiala tanke/fråga var lite kring hur det ser ut med lagar/regler kring vägområdet. Hade det visat sig finnas något som sa X antal meter från körbanan t ex, så hade jag inte behövt servitut alls, eftersom vägföreningen är helt med på att jag gör en utfart.

Men som du säger finns det ju delar av tomten som kanske kan hamna inom det som ingår i vägområdet, så det blir nästa steg känner jag. Om sedan bonden går med på ett servitut om jag nu förbereder alla papper, är det ju ett extra plus. Det är nämligen egentligen i mitten som det hade varit lämpligast att anlägga en parkering rent praktiskt.

Ska försöka dra en lina mellan stolparna för att se var gränsen hamnar r

På vilken grund är ni med i vägsamfälligheten? Måste väl egentligen finnas en rätt att anlägga utfart mot den vägen redan. Om bondens mark på er östra sida bara är den lilla trubbiga triangel som blivit över mellan er tomt och vägen kan det här ju heller inte vara ett problem i praktiken.

Köp servitutsrätt med en symbolisk gåva eller mindre summa pengar och registrera sen servitutet hos Lantmäteriet.

• Gilla
Christian Petersson och 1 till
  • Laddar…
Har du blivit tilldelad andelar i ga:n genom förrättning? Svårt att avgöra om du skulle kunna få ett officialservitut om det är som du säger att din utfart vid bildandet av fastigheten är den vid elljusspåret. Du kommer alla gånger billigare undan genom att erbjuda bonden en summa pengar för ett avtalsservitut, fem siffror så tänker jag att han inte säger nej och det blir ändå billigare än förrättningen som du inte ens vet utkomsten av.

• Gilla
Båtenisjön och 1 till
  • Laddar…
Utfarten på väg 'a' mynnar så småningom (via stamfastighetens rättigheter) till den samfällda vägen.

Tycker man borde kunna få officialservitut på detta. Annars se om du kan byta bort ditt skidsspårservitut till ett nytt, det är väl samma markägare ser det ut som.

Markplättens värde torde vara lägre än startkostnaden för en lantmäteriförrättning, så kom med ett förslag till avtalsservitut och 20 000:-, så kanske han blir intresserad.

Sen måste du kolla med vägförvaltaren om det är OK, förstås. Du borde strängt taget betala lite mer till den, eftersom du får en längre väg du kör på den gemensamma vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.