N cnesko skrev:
Behöver man använda lim (läste slarvig och ser nu att du redan svarat på det)? Jag antar att buntbands spets är utåt (mot mig).
S Simonstahl skrev:
Jag använder inte lim för att hålla dom på plats , men om du vill göra det går det säkert bra. Spets eller inte , det avgör du själv. Enda funktionen du vill åt är att skruven drar ordentligt.
Skall testat det och återkomma med utfallet.
Tack!
 
N cnesko skrev:
Skall testat det och återkomma med utfallet.
Tack!
Har testat nu och lyckats få till det.
Luckan tar fortfarande minimalt i intilliggande lucka men med lite finkornigt sandpapper kommer det fungera.
Jag har testat att först lägga lösa buntbandbitar men det har inte riktigt fungerat (kanske för att det var för lite friktion) men det fungerar att stoppa buntband direkt igenom metallhål, låta dem sticka ut och sedan stoppa i skruven och skruva i. Det har inte skurit av buntband utan de håller sig på plats i alla vinklar så jag kan manuellt bryta av dem när jag har nästan skruvat i klart.
 
  • Gilla
Simonstahl
  • Laddar…
T tergo skrev:
använd renoveringsplatta Renoveringsplatta till Blum gångjärn vid köksrenovering. (luckoronline.se)
Hur fungerar den? Läser förklaringen men förstår ändå inte riktigt hur det skall användas och hur det skulle lösa mitt problem (jag har redan löst det, läs slutet av tråden men är nyfiken på hur detta skulle fungera).
 
  • Gilla
x31xx
  • Laddar…
Nissens
N cnesko skrev:
Försöker hitta en lösning som kräver minst tid och pyssel och detta förslag skulle nog fungera men under tiden jag väntar på att trälim härdar behöver luckan stå på något sätt. Vill helst låta bli skruva ut det andra gångjärnet som jag redan ersatt för även där kändes hålen inte riktigt 100% för risken är att jag kommer behöva laga dess hål också efteråt.
Jag tänker mer att du inte behöver vänta alls. Jag tror att bara tändsticksbitarna räcker egentligen, men man kan ju passa på att stoppa i lite lim när man ändå sätter dit det. Alltså, stoppa i tänsdstickbit(ar) och lim, skruva direkt. Klart!

Limmet är mer som livrem och hängslen, och du behöver ju inte sitta o titta på limmet, det härdar ändå. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Jag tänker mer att du inte behöver vänta alls. Jag tror att bara tändsticksbitarna räcker egentligen, men man kan ju passa på att stoppa i lite lim när man ändå sätter dit det. Alltså, stoppa i tänsdstickbit(ar) och lim, skruva direkt. Klart!

Limmet är mer som livrem och hängslen, och du behöver ju inte sitta o titta på limmet, det härdar ändå. :)
Tack för dina svar!
Tyvärr har jag inte trälim hemma så det blir mer logistikbesvär.
Sedan undrar jag vilken effekt det skulle bli om man inte väntar på att det härdar först om man behöver pyssla med hålet igen.
Finns risken att limmet fastnar på skruven och när man försöker skruva ut på nytt att hela lagningen lossnar?
I och för sig om man inte använder lim kommer det lossna ändå men då slipper man rensa eventuellt lim och annat som kanske fastnat på gängorna.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
N cnesko skrev:
Hur fungerar den? Läser förklaringen men förstår ändå inte riktigt hur det skall användas och hur det skulle lösa mitt problem (jag har redan löst det, läs slutet av tråden men är nyfiken på hur detta skulle fungera).
Man skruvar väl nya skruvar längre in i skåpet där det inte finns några hål alls.
 
Nissens
N cnesko skrev:
Tack för dina svar!
Tyvärr har jag inte trälim hemma så det blir mer logistikbesvär.
Sedan undrar jag vilken effekt det skulle bli om man inte väntar på att det härdar först om man behöver pyssla med hålet igen.
Finns risken att limmet fastnar på skruven och när man försöker skruva ut på nytt att hela lagningen lossnar?
I och för sig om man inte använder lim kommer det lossna ändå men då slipper man rensa eventuellt lim och annat som kanske fastnat på gängorna.
Nä, trälim biter inte så hårt på metall… men jag tror att det räcker med tändstickor utan lim.
 
Jag har använt lite olika tekniker, men den som funkat bäst för mig är sån där 2-komponentsexpoxi som man knådar ("knådepoxi"). Fyll hålet, slipa och borra nya hål. Skulle det gå sönder igen, vilket det inte gjort, kan jag laga med samma metod.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.