C chaos skrev:
Har du något tips på lättflytande epoxi? Verkar finnas en del epoxiprodukter.
Det finns, som du säger, många olika epoxiprodukter. Epoxilim är relativt trögflytande men brukar oftast krypa ner rätt bra i sprickor ändå. Jag har för mig att det finns ett samband mellan härdningstid och viskositet men nu när jag skriver blir jag osäker. Jag TROR att 24-timmarsepoxi har lägre viskositet än 5-minuters.

Det finns också något som heter lamineringsepoxi (finns bl.a. på Biltema). Det är väldigt lättflytande för att kunna tränga in mellan fibrerna i i glas- eller kolfiberväv. Viskositeten är någonstans mellan mjölk och filmjölk men kan fås lägre genom att värma den färdigblandade epoxin i micron några sekunder (dock på bekostnad av den s.k. öppettiden, dvs innan epoxin börjar övergå i gelé).

För att fylla ut sprickan kan du även använda CA-lim. Där finns olika viskositeter redan från början. Den tunnflytande har lägre viskositet än vatten och kryper in i materialet direkt och blir därför ganska värdelös på att fylla igen sprickor. Mediumvarianten tror jag personligen är lagom för den sprickan du visar.

Ett tips: Om du använder lättflytande lim för att fylla ut en spricka uppifrån kan det vara klokt att sätta en tejpbit på sidorna för att inte limmet ska rinna ut där och kladda ner resten av biten. (Och fråga inte hur jag lärt mig det....:oops:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
S Stefan_R skrev:
Det finns, som du säger, många olika epoxiprodukter. Epoxilim är relativt trögflytande men brukar oftast krypa ner rätt bra i sprickor ändå. Jag har för mig att det finns ett samband mellan härdningstid och viskositet men nu när jag skriver blir jag osäker. Jag TROR att 24-timmarsepoxi har lägre viskositet än 5-minuters.

Det finns också något som heter lamineringsepoxi (finns bl.a. på Biltema). Det är väldigt lättflytande för att kunna tränga in mellan fibrerna i i glas- eller kolfiberväv. Viskositeten är någonstans mellan mjölk och filmjölk men kan fås lägre genom att värma den färdigblandade epoxin i micron några sekunder (dock på bekostnad av den s.k. öppettiden, dvs innan epoxin börjar övergå i gelé).

För att fylla ut sprickan kan du även använda CA-lim. Där finns olika viskositeter redan från början. Den tunnflytande har lägre viskositet än vatten och kryper in i materialet direkt och blir därför ganska värdelös på att fylla igen sprickor. Mediumvarianten tror jag personligen är lagom för den sprickan du visar.

Ett tips: Om du använder lättflytande lim för att fylla ut en spricka uppifrån kan det vara klokt att sätta en tejpbit på sidorna för att inte limmet ska rinna ut där och kladda ner resten av biten. (Och fråga inte hur jag lärt mig det....:oops:)
Tack för ett uttömmande och klargörande svar!

Jag blev osäker på vilken sort/typ av epoxi som jag skulle köpa när jag kollade runt igår. Det såg dessutom (i vissa fall) ut att vara lite obilligt i förhållande till mitt behov, så jag avvaktade med det.

Istället gjorde jag ett nytt försök med att pressa ihop springan, den här gången med hjälp av några limknektar. Faktiskt såg jag att det gick att pressa ihop den betydligt bättre än tidigare, så jag lossade knektarna och tog fram trälim och dammsugare och fick in en del lim i springan. Stolpen fick ligga i press över natten och när jag kollade på den idag så har springan i stort sett försvunnit :) . Egentligen var läget lite värre än vad som framgick av min ursprungliga bild (där ser man inte så mycket av hur det såg ut ner utefter sidan på stolpen). Nu ser det helt OK ut. Jag är faktiskt förvånad över att resultatet blev såpass bra. Såhär ser det ut nu:

Trästolpe där en tidigare springa nu är reparerad och knappt synlig efter limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästolpe med nästan ihoppressad springa efter limning och pressning över natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Big builder
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.