Artikelförfattaren förklarar inte riktigt varför huspriserna inte skulle följa priset på potatis och saxar, dvs gå jämt med inflationen, när han menar att det är "billigt".

Sedan 1800-talet har sågverk och skogsmaskiner gjort husbyggandet till en barnlek mot vad det var på samma sätt som fabriker spottar ut saxar i tusentals och bönderna plöjer stora åkrar själva med en traktor.

Grafen visar ju Stockholm där det är viss platsbrist, men huspriserna har ju ökat i hela landet.
 
  • Gilla
lop3r
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det kommer inte att finnas jobb (på det sättet vi är vana vid i alla fall) för alla 40 timmar i veckan. Kanske 2 timmar?
AI, robotar och ytterligare effektivisering mm håller på att leda till en strukturell och innehållsmässig revolution i arbetslivet.
Och då pratar vi inte ens om 200 år... när jag lyssnar på de jag känner som jobbar med AI tror jag att det är hundratusentals jobb borta i Sverige om bara 2-3 år.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Unikt namn
Det framgår inte varför området man baserar statistiken på successivt växer.

Om vi håller fast vid det ursprungliga mätområdet gamla stan och närmaste öar så pekar nog kurvan skarpare uppåt.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Väldigt svårt att jämföra lönenivåer med 'forntiden'.
Då kunde ju en man försörja en familj med fru och 5+ ungar på ett relativt enkelt jobb. Stora skillnaden mot idag var att det inte behövdes pengar i samma utsträckning som idag. Jag tror ingen skulle beskriva en fabriksarbetare på 1850-talet som högavlönad bara för att han hade råd att försörja en större familj än en fabriksarbetare idag.
Saken är att vi kan definitivt försörja 5 ungar på en lön idag. Men våran sjukt höga standard sätter stopp för det, väldigt många svenskar hade ju inte ens bil före 40-50 talet.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Folk har förfasats och oroats för i princip samma sak sedan "spinning jennys" dagar.
Jag är inte ett dugg förfasad!
Tvärtom, det är ju en fantastisk utveckling att kunna sänka arbetstiden. Göra saker effektivt som håller, få hjälp med monotona uppgifter, AI analys av komplicerade moment o s v.

Men just nu ser vi att den lättnaden fylls upp med mycket meningslös administration, något som Psykiatrikern David Eberhard benämner "akademisk byråkratiadel".
Och den hejdlösa materiella konsumtionen, som bygger på att saker ska ha en mycket begränsad livslängd, den bara fortsätter... ett tag till.

Nu ska jag försöka återknyta resonemanget till trådens ämne - hus och huspriser
Ganska säkert får vi se många överraskningar och annat "tänk" även här framöver.
Löses inte energifrågan med fusion eller liknande så kan man snart riva vårt gamla bestånd (som jag själv är ägare till) och bygga "Nollhus". Den profetian skulle i så fall innebära att många äldre villors ständiga prisökning stagnerar och rentav vänder ner. Det blir tomten och läget som blir den attraktiva delen och bestämmer värdet.
 
  • Gilla
lop3r
  • Laddar…
BirgitS
P PNI skrev:
Glöm inte att hus på 1800talet byggdes betydligt rejälare.
Livslängd, kostar och bygga.
Jag vill se dagens hus om 150år.
Idag ska allt prispressas, skit samma hur länge det håller.
Glöm inte att det bara är de bra byggda husen som är kvar eftersom de dåligt byggda har rasat eller rivits under tiden som gått. Husen som är kvar har dessutom underhållits under åren, dvs. man har ibland rättat till byggfel.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Stort TACK Jonas,
Detta är andra gången som du tipsar om riktigt riktigt bra info-källor.
Förra gången var när du hittat Credit Swiss årsskrifter om 100 års utveckling av obligationer och aktier i olika länder.
Har du ett nyhetsbrev?
Med de bästa hälsningar,
Björn
 
På 1800-talet skulle en lön räcka till mat, boende och kläder. Så mycket annat fanns inte.
Idag ska en familjs inkomster också räcka till elräkningar, försäkringar, mobiltelefoner, bredbandsabonnemang, resor och mycket mer.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag är inte ett dugg förfasad!
Tvärtom, det är ju en fantastisk utveckling att kunna sänka arbetstiden. Göra saker effektivt som håller, få hjälp med monotona uppgifter, AI analys av komplicerade moment o s v.
I en perfekt värld är det ju såklart så det hade varit. Alla hade hurrat när mänskligheten utvecklar AI och andra tekniker som kan ta över vår arbetsbörda utan att vi behöver sänka vår produktion/utveckling. Alla skulle få tid över till roligare saker.

Men det är ju inte så det kommer att bli, iaf inte i en väldigt jobbig övergångsfas. AI tar över jobb, folk blir arbetslösa och får lida en lång tid innan stater till slut inser att vi måste kasta ut den förlegade idéen att människor måste arbeta för sitt uppehälle. Använd vinsterna från AI/teknik till att försörja mänskligheten istället. Först medborgarlön, och slutligen upphävande av "betalningar" över huvud taget när AI/automatisering sköter 100 % av all produktion och utveckling. Vill du ha en ny TV? Bara klicka hem en... kostar ingenting då ingen människa varit inblandad i varken utveckling eller produktion eller utvinning/förädling av råvaror eller energiproduktion.

Om inga människor är inblandade sker ju inte heller någon överföring av "pengar". Vad ska AIn med pengar till?

Det blir ett paradigmskifte, men det kommer att bli tråkigt ett tag i övergången.


EDIT: Man kan studera hur delar av romarrikets statsfinanser fungerade under en längre tid. "Slavekonomi" brukar det kallas ibland. Staten finansierades med anfallskrig, plundring och slaveri. Låter ju inte jättekul såklart, men den moderna motsvarigheten är ju oblodigt och okontroversiellt utnyttjande av AI/automatisering som "slavar".
 
  • Gilla
  • Haha
lop3r och 3 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Och då pratar vi inte ens om 200 år... när jag lyssnar på de jag känner som jobbar med AI tror jag att det är hundratusentals jobb borta i Sverige om bara 2-3 år.
Om jag inte behöde jobba skulle jag verkligen få mera arbete uträttat;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.