Jag har fått samma problem med min, relativt nya, TE-6. Slagfunktionen kan helt plötsligt lägga av. Ska öppna den till veckan.

Vid dom 2 översta lägena snurrar borren, vid dom 2 nedre hör man bara ett motorljud men borren snurrar inte, ska det vara så eller är det ett tecken på utslitna kuggar som inte går i varandra tro?

• Borrinställningslägen på en borrmaskin med fråga om funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inte möjlighet att filma det? Så man kan höra hur den gör? :)

Varsegod, låter men snurrar inte

Med tanke på "skrikljudet" så låter det som om något inte står helt rätt till.. men det kanske blev värre på film än i verkligheten!

Testade du att trycka med en mejsel i chucken samtidigt som du kör den? Hände det något?

Annars så kan det nog faktiskt vara omkopplaren, men inte vredet då utan "gaffeln" där inne och/eller "drivdrevet" eller vad man kallar det.

Exploded view diagram of a power tool with parts circled in red indicating area of potential damage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså att något innanför detta området är trasigt!

Hur menar du trycka in en mejsel, skruvmejsel?

Tack för all info men det här är nog inte något jag rår på själv, lämna in kunde kosta så mycket som 2000:-

Om det är någon här som tror att dom kan laga det här så skicka gärna ett pm :)

Så menar vi :)

Jag ska troligen till jobbet idag, ska jag kolla vad det skulle kosta att fixa? :)

Ja gärna :)

Hände inget med mejsel i, om det inte var för liten mejsel då

C
C Challe777 skrev:
Vid dom 2 översta lägena snurrar borren, vid dom 2 nedre hör man bara ett motorljud men borren snurrar inte, ska det vara så eller är det ett tecken på utslitna kuggar som inte går i varandra tro?
Det skall vara så. Översta läget är borrning utan hammarfunktion. Nästa är borrning med hammarfunktion, Tredje är mejslingsläge med frikopplat chuck (ingen rotation alltså), och sista är mejsling med låst chuck (återigen ingen rotation).

Som jag (och andra) skrev måste den ha mottryck för att hamra. Det går inte att avgöra om hammarfunktionen fungerar eller ej genom att bara trycka på avtryckaren. Och det räcker inte med att bara stoppa i en mejsel eller borr heller.

C Challe777 skrev:
Hände inget med mejsel i, om det inte var för liten mejsel då
Storleken spelar mindre sexuell roll, slår den så slår den vilken storlek du än har :cool: Så då är det någonting som gör att slaget inte fungerar som det ska :)

Det ända är la att ju mindre mejsel du har, desto mer tryck behövs

Var på jobbet förut och frågade en kollega som är vassare på te 6orna än vad jag är och han trodde det var vevstaken eller omväxlanren inne i vid dreven. Kunde inte kolla vad det skulle kosta men han tippade på att pristaket för reparation på en te 6 var ca 1500-2000kr :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.