Har inget bra förslag på läsning. Nästan 50 år sedan jag själv läste något basic i ämnet.

Det är rätt avancerad elektronik på dessa kort, både med kraftkomponeneter och sannolikt mikroprocssorer som kräver erfarenhet för att kunna fixas.
Större hålmonterade komponenter kan relativt enkelt bytas och även mätas upp. En multimeter och bra lödutrustning är minimuutrustning som behövs.

I allmänhet är det krafthalvledare som dör. De är rimliga att mäta sig fram till och byta. Även kondensatorer ger sig med tiden. Men det tror jag inte är fallet här.

• Gilla
Erica Victoria
  • Laddar…
Ska till kompis med lite erfarenhet i helgen. Tänkte försöka ta med själva kretskorten. Finns det nått jag ska akta mig för när jag tar loss dem?

Elektronik som är ”naken” är generellt känslig för statisk elektricitet. Egentligen skall man ha på sig en sorts jordat armband när man hanterar elektronik. Vilket är lite överdrivet. Men jag brukar röra vid något jordat precis innan jag tar i ett kort eller en komponent.

Av säkerhetsskäl bör man däremot aldrig hålla i något jordat samtidigt som man tar i något elektriskt. Någon dag slarvar man och råkar ta i något strömförande. Håller man då i jord så ökar risken att dö dramatiskt.
Men man bör upprepa ”urladdningen” mellan varje beröring av kortet. Det kan räcka att du kröker armen så din tröja gnider mot en annan yta på tröjan för att bygga upp statisk elektricitet.

En annan basic sak när man rör elektronik, ta aldrig på en kontaktyta. Stiften på kortet som det sitter kontakter på skall man aldrig röra med fingrarna. Din handsvett förstör kontaktfunktionen. Har du dessutom använt någon handkräm så är det katastrof.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
E Erica Victoria skrev:
Ska till kompis med lite erfarenhet i helgen. Tänkte försöka ta med själva kretskorten. Finns det nått jag ska akta mig för när jag tar loss dem?
Glöm inte att ta bilder av hur kortet är monterat och vilka sladdar som sitter var - ifall du lyckas laga och vill montera tillbaka sen.
Kompletta kort kan gå att köpa på t.ex. fixpart.se men det är ju klart att det blir billigare ifall du lyckas lokalisera och byta trasiga komponenter.

Ser ut som att någon kondensator brunnit också.

Den här? Är detta likriktarbryggan?

• Elektronisk komponent som troligtvis är en likriktarbrygga monterad på ett kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den ser inte uppenbart trasig ut. Men kan definitivt vara det.

Jag är själv väldigt intresserad av att lösa diverse problem, bla med hjälp av detta forum.

Men i detta fall: är det inte rimligt att den elektriker som orsakat problemet är den som ska se till att problemet avhjälps? Problemet orsakades som jag förstår det av en felaktig inkoppling, då ska vederbörande se till att skadorna åtgärdas tex via komponentbyte eller byte till ny fungerande maskin.

Redigerat:
Duger denna som översiktsbild?

E Erica Victoria skrev:
Duger denna som översiktsbild?
Bilden i inlägg #27 är inte samma som i din häll/spis, jag lade in den för att visa ett mer användbart att visuellt se hela kortet.
Dina foto på en bränd komponent är för nära tagna för att kunna se felet.
Men det tyder på att det är felkopplade elinstallation så kretskortet fått 400V i stället för 230V

L Leif i Skåne skrev:
Bilden i inlägg #27 är inte samma som i din häll/spis, jag lade in den för att visa ett mer användbart att visuellt se hela kortet.
Dina foto på en bränd komponent är för nära tagna för att kunna se felet.
Men det tyder på att det är felkopplade elinstallation så kretskortet fått 400V i stället för 230V
Ja det är precis det som hänt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.