Jag laddar med 6 Ampere vilket ger ca 1.4 kW laddeffekt till en Kia creed laddhybrid. - har aldrig råkat ut för att bilen bara skulle vara halvladdad när jag senare skall åka till jobbet på morronen. Ställt in tiden så att laddningen påbörjas efter tiden när effektavgiften inte räknas längre - typ efter kl 21.00 på kvällen och det är avslutat innan det blir högpris igen.
som redan sagt innan så verkar du ladda på en fas som redan innan har en annan last, typ värmepump/VVB eller liknande och därför inte laddar mer än runt 9 ampere då 5 Ampere går till något annat och så har man 2 Ampere i marginal som man inte nyttjar.
Skall du få 13 (eller mer) Amperes laddning så måste du lägga på en fas som knappt drar någon ström alls - typ L2 om man ser till din startinlägg med bara 1 Amperes last - och det är elektrikerjobb att flytta/byta plats på två faser till laddboxen.
Laddhybridbilar har oftast bara 1-fasladdning och min bil 13 Ampere som max vilket maximerar laddeffekten till 3 kW - skall man ha ut mer så måste bilen själv vara utrustad med laddning via 2 och 3 faser och det gäller nog bara rena elbilar.