H
Vad har ni för flöde samt delta mellan stig / retur på era Mitsubishi. Det påverlar cop mycket att det är rätt. Det justeras med
cirkulations-pumphastigheten

F
H H-Thomasson skrev:
Vad har ni för flöde samt delta mellan stig / retur på era Mitsubishi. Det påverlar cop mycket att det är rätt. Det justeras med
cirkulations-pumphastigheten

Detta är min delta de senaste dagarna.
Temperaturhistorik över tid med datum, tidpunkter och grader Celsius på en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har hastighet 4 på ciruklationspump med ca 9l/minut.Jag kan dock inte sänka pumphastigheten mer då flödet blir för lågt och pumpen varnar med felkod.

Redigerat:
F
F Fideliox skrev:
Detta är min delta de senaste dagarna.
[bild]

Jag har hastighet 4 på ciruklationspump med ca 9l/minut.Jag kan dock inte sänka pumphastigheten mer då flödet blir för lågt och pumpen varnar med felkod.

Men det ska sägas att COP på varmvattnet är ganska uselt. Har schemalagt att köra vv mellan 13-16. Trots det hade vi COP 1.96 igår och det var 8 plusgrader. Skärmbild av energiövervakning, graf visar daglig COP för varmvatten, datumintervall 17-18 mars 2023.
Skapa konto

F
Roade mig för ett tag sedan att lägga in en ny sensor i HA med delta T samt COP. Kontaktat åf 3 gånger men de bara lovar och kommer ej och tittar. Påverkar det något om man har 1 rörs system? Pumpen har ju en schema funktion, funderat på att sätta ett schema så den enbart får köra varannan timme, borde reducera antalet start och stopp något?

Suttit ute och jobbat på trädäcket under eftermiddagen. Utedelen kör ca 20 min, sen paus i 5-10 min sen kör den 20 min igen osv. Inomhus temp är ca 22 och utomhus 9.

• Mobilskärm visar en dataloggnings-app med temperaturhistorik för en radiator över tid.
    Skapa konto
  • Appskärm visar energieffektivitet, daglig COP för varmvatten, mellan 29 mars och 4 april 2023.
    Skapa konto
  • Skärm med historik och graf över daglig COP (värmeenergieffektivitet) från 29 mars till 3 april.
    Skapa konto
Redigerat:
Attitudeswe
Kör du på timer så får den ju jobba hårt. Du får bättre COP om den tillåts jobba på halvfart...

Vilken hastighet på cirkulationspump? Alla element fullt öppna?

U Utsliten och utdömd skrev:
Lite vanskligt att trycka in den i ett hörn men bör inte sänka det så mycket som 30%

vi pratar om någonstans mellan 3000-5000m3/h luft som ska gå genom fläkten, och helst ska ju all denna luften va ny och inte luft som den redan minskat i energimängd.
Våran kommer stå precis på samma sätt, du menar att det ej är bra? Varför?

U
G Ganescha skrev:
Våran kommer stå precis på samma sätt, du menar att det ej är bra? Varför?
Värmepumpens funktion är att utvinna energi (värme) ur luften. All luft som passerar igenom värmepumpen kommer då få lägre temperatur.
För att värmepumpen ska jobba så effektivt som möjligt så vill den ha så varm luft som det bara går.
Att då ställa den inträngd i ett hörn riskerar man att den kallare luften cirkulerar tillbaka genom pumpen.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Värmepumpens funktion är att utvinna energi (värme) ur luften. All luft som passerar igenom värmepumpen kommer då få lägre temperatur.
För att värmepumpen ska jobba så effektivt som möjligt så vill den ha så varm luft som det bara går.
Att då ställa den inträngd i ett hörn riskerar man att den kallare luften cirkulerar tillbaka genom pumpen.
Den kalla luften blåses ju ut. Tror placeringen är försumbar.

Skulle det leda till ett scenario där den startar och stannar var 30 minut?

U
F Fideliox skrev:
Den kalla luften blåses ju ut. Tror placeringen är försumbar.

Skulle det leda till ett scenario där den startar och stannar var 30 minut?
Nej jag sa ju till dig högre upp att det inte borde sänka ditt COP så mycket som 30%.
Även om den blåser utåt så måste det ju komma in ny luft bakom, in i hörnet, det kommer ju påverka i slutändan.

Du måste ha ett annat/fler problem som sänker ditt COP.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.