5 495 läst · 23 svar
5k läst
23 svar
Låg COP på värmepump
H H-Thomasson skrev:
Detta är min delta de senaste dagarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hastighet 4 på ciruklationspump med ca 9l/minut.Jag kan dock inte sänka pumphastigheten mer då flödet blir för lågt och pumpen varnar med felkod.
Redigerat:
Roade mig för ett tag sedan att lägga in en ny sensor i HA med delta T samt COP. Kontaktat åf 3 gånger men de bara lovar och kommer ej och tittar. Påverkar det något om man har 1 rörs system? Pumpen har ju en schema funktion, funderat på att sätta ett schema så den enbart får köra varannan timme, borde reducera antalet start och stopp något?
Suttit ute och jobbat på trädäcket under eftermiddagen. Utedelen kör ca 20 min, sen paus i 5-10 min sen kör den 20 min igen osv. Inomhus temp är ca 22 och utomhus 9.
Suttit ute och jobbat på trädäcket under eftermiddagen. Utedelen kör ca 20 min, sen paus i 5-10 min sen kör den 20 min igen osv. Inomhus temp är ca 22 och utomhus 9.
Redigerat:
Våran kommer stå precis på samma sätt, du menar att det ej är bra? Varför?U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 853 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 853 inlägg
Värmepumpens funktion är att utvinna energi (värme) ur luften. All luft som passerar igenom värmepumpen kommer då få lägre temperatur.G Ganescha skrev:
För att värmepumpen ska jobba så effektivt som möjligt så vill den ha så varm luft som det bara går.
Att då ställa den inträngd i ett hörn riskerar man att den kallare luften cirkulerar tillbaka genom pumpen.
Den kalla luften blåses ju ut. Tror placeringen är försumbar.U Utsliten och utdömd skrev:Värmepumpens funktion är att utvinna energi (värme) ur luften. All luft som passerar igenom värmepumpen kommer då få lägre temperatur.
För att värmepumpen ska jobba så effektivt som möjligt så vill den ha så varm luft som det bara går.
Att då ställa den inträngd i ett hörn riskerar man att den kallare luften cirkulerar tillbaka genom pumpen.
Skulle det leda till ett scenario där den startar och stannar var 30 minut?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 853 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 853 inlägg
Nej jag sa ju till dig högre upp att det inte borde sänka ditt COP så mycket som 30%.F Fideliox skrev:
Även om den blåser utåt så måste det ju komma in ny luft bakom, in i hörnet, det kommer ju påverka i slutändan.
Du måste ha ett annat/fler problem som sänker ditt COP.