35 388 läst · 45 svar
35k läst
45 svar
Lättbyggd lounge-soffa, utemöbel
Riktigt snyggt. Har de senaste dagarna börjat fundera på att göra något liknande, och så snubblar jag på den här tråden. Nu finns ingen återvändo.Kroonan skrev:Vi behövde en loungesoffa på framsidan och drog upp en enkel ritning. Först baserade vi måtten efter kuddar som damen hittat men övergav det senare för en större, bekvämare möbel med bra rygglutning. Det slutade på 256 X 235 cm lång.
Vi använde 70X45 för att regla runt, sedan 45X45.
Sitt och ryggstöd är 22X95 trall och underredet är staketreglar 28X45.
Virket tillsammans med skruv gick på 1900kr.
Troligen inte. Det här kommer bli den nya plast eller papper-tråden. Eller vem borde betala om grannes träd faller på min bil-tråden. Eller får man flytta på cykeln någon ställt på min tomt-tråden. Eller nåt. Jag ser ingen lösning alls faktiskt. Internet kommer mättas av sandal- och toffelinlägg!LenEd skrev:
Jag har funnit mitt kall.
Knappast dolt fel, toffelsandalen är ju fullt synlig, bärarens upplysningsplikt är uppfylld. Och troligen är sandaltofflan inte värd tillräckligt mycket för att det ska bli något ändå. (Sorry Kroonan, det är väldigt fina skodon, men jämfört med den snygga soffan är värdet ringa. )C claym skrev:
(Crap, jag har alldeles för mycket dötid på jobbet för tillfället... )
Medlem
· västra götaland
· 367 inlägg
Jättefin. Jag gillar verkligen din armstödsdesign. Går skruvarna ända in till den mittersta regeln eller har du fäst den innan? Har du någon bild från när den var halvgjord. Jag är nyfiken på hur du gick tillväga då jag är sugen på att själv bygga mig en liknande tron.A Andreas Ludde Lundell skrev:
Medlem
· västra götaland
· 367 inlägg
Dålig på att ta bilder under byggnation, är så inne i arbetet så jag glömmer bort bildernaKroonan skrev:
Det är stacketribbor 28x45 jag använt mig av var av två liggande och en stående som sedan kläs in med liggande ribbor.
Gjorde två stycken lika dana kortsidor som skruvade i benen till fåtöljen och sedan klädde jag in allt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för bilder och förklaringar. Jag har lite virke kvar så jag kanske satsar på att göra något liknande.A Andreas Ludde Lundell skrev:Dålig på att ta bilder under byggnation, är så inne i arbetet så jag glömmer bort bilderna
Det är stacketribbor 28x45 jag använt mig av var av två liggande och en stående som sedan kläs in med liggande ribbor.
Gjorde två stycken lika dana kortsidor som skruvade i benen till fåtöljen och sedan klädde jag in allt
[bild] [bild] [bild]
Kroonan skrev:Vi behövde en loungesoffa på framsidan och drog upp en enkel ritning. Först baserade vi måtten efter kuddar som damen hittat men övergav det senare för en större, bekvämare möbel med bra rygglutning. Det slutade på 256 X 235 cm lång.
Wow! Såååå fint!! Ska försöka oss på något liknande i sommar. Tack för bra beskrivning ocksåKroonan skrev:Vi behövde en loungesoffa på framsidan och drog upp en enkel ritning. Först baserade vi måtten efter kuddar som damen hittat men övergav det senare för en större, bekvämare möbel med bra rygglutning. Det slutade på 256 X 235 cm lång.
Medlem
· västra götaland
· 367 inlägg
Tackar, absolut ingen detaljerad ritning, mycket kommer ur hövvet när jag bygger.Davlun80 skrev:
Gör en enkel mall på en spånskiva så alla delar blir lika i vinklarna.
Intressant då jag själv är sugen att bygga en soffa.
Det jag har fastnat på är att jag har ett bord som är 710 mm hög.
Försöker hitta hur hög sitsen ska vara från marken för att det ska bli smidigt att kunna sitta och fika och kanske kanske äta något. Hittade en del mått men frågan jag inte förstog om det var inkl eller exkl sittdynan.
Söker även efter tips på sittdynor då det verkar vara varierande priser.
Försöker hitta hur hög sitsen ska vara från marken för att det ska bli smidigt att kunna sitta och fika och kanske kanske äta något. Hittade en del mått men frågan jag inte förstog om det var inkl eller exkl sittdynan.
Medlem
· västra götaland
· 367 inlägg
Beror ju på hur tjock dyna du väljer samt hur styv den är.C cazz skrev:Intressant då jag själv är sugen att bygga en soffa.
Vi kör med Ikeas FRÖSÖN/DUVHOLMEN 62x62 cm och dom är lagom styva och funkar färdigt bra, haft dom i flera år nu. Och så kör vi Ikeas SJÄLLAND som matbord och våra mått funkar väldigt bra både för vuxna och barn att sitta och äta vid.
Dynan är 120mm så hur hög är soffans sittnivå?A Andreas Ludde Lundell skrev:
Medlem
· västra götaland
· 367 inlägg