13 330 läst · 59 svar
13k läst
59 svar
Lättbetonghus i Budapest
Ja takstolarna vilar på en träregel som är bultad fast i betong kransen, har ingen bra bild på det men man ser lite på dennaH hhallen skrev:
Själva putsandet var inte så jobbigt men mycket runtomkring tig tid som att isolera runt alla fönster innan putsning och flytta ställning och bära puts. det gick cirka 50 säckar puts för 2 lager. hade helst lagt på ett lager till för att få det perfekt, kanske till våren…J jonte0 skrev:
Spännande projekt! Kul att se att du gjort det mesta själv. Ser superfint ut. Vi kommer om allt flyter på mura själva med snäppet smalare block under nästa år. Vi har Xellas 40cm breda. Är det något som var knepigt med murningen, eller har du något tips för att underlätta arbetet?
Hej, vad kul att ni ska börja bygga. allt med ytong har varit väldigt smidigt och hde jag byggt fler hus hade dom blivit i ytong också. det jag tyckte var jobbigt var ytongs egna limsläde som jag testade 1 dag och gick sen över till en tandad spackelspade. funkade mycket bättre för mig.P peterj66 skrev:
Det man vinner mycket tid på är att dra över stenarna på plats med slipskivan ordentligt så det blir helt rakt för nästa lager ytong. hos oss skillde det upp till 5 mm på vissa block så blev en del slipande.
Hej, vad kul att ni ska börja bygga. allt med ytong har varit väldigt smidigt och hde jag byggt fler hus hade dom blivit i ytong också. det jag tyckte var jobbigt var ytongs egna limsläde som jag testade 1 dag och gick sen över till en tandad spackelspade. funkade mycket bättre för mig.P peterj66 skrev:
Det man vinner mycket tid på är att dra över stenarna på plats med slipskivan ordentligt så det blir helt rakt för nästa lager ytong. hos oss skillde det upp till 5 mm på vissa block så blev en del slipande.
Det man vinner mycket tid på är att dra över stenarna på plats med slipskivan ordentligt så det blir helt rakt för nästa lager ytong. hos oss skilde det upp till 5 mm på vissa block så blev en del slipande.
P peterj66 skrev:
Det man vinner mycket tid på är att dra över stenarna på plats med slipskivan ordentligt så det blir helt rakt för nästa lager ytong. hos oss skilde det upp till 5 mm på vissa block så blev en del slipande.
Insida
Mycket uppfriskande att se ett propert hus med rejäl stomme/skelett. Inte som legohusen här...
Hur tjocka är själva pelarna som gjutits?
Är det vanligt i Ungern att man använder sig av ihåliga block och gjuter mellanrummet? Har annars oftare sett att pelarna gjuts först för att sedan mura väggarna mellan. Blir kanske sämre isoleringing iofs
Är det vanligt i Ungern att man använder sig av ihåliga block och gjuter mellanrummet? Har annars oftare sett att pelarna gjuts först för att sedan mura väggarna mellan. Blir kanske sämre isoleringing iofs
Hej,L leecher skrev:Mycket uppfriskande att se ett propert hus med rejäl stomme/skelett. Inte som legohusen här...
Betongpelarna är 30X30 cm. Jag har sett man gör lite olika. det absolut vanligaste i ungern är att man sätter hålblock till betongpelarna och sedan tegel till väggarna. utanpå det sätter man 10cm eps isolering på hela fasaden då blir isoleringen likvärdig vår.
Medlem
· Halland
· 4 217 inlägg
Och kul att man vågar använda frigolit, här på Byggahus verkar det betraktas som en oerhörd risk. Ok för att du bygger i betong, men ändå.V Viktorjansson skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska man tänka med isolering i källare i ett lättbetonghus?
Stenhus -
Letar efter lättbetonghus som är mellan 60 till 100 år gamla
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Tjock- eller tunnputs på nytt lättbetonghus?
Fasad -
Badrumsrenovering – Lättbetonghus
Badrum -
Kalla ytterväggar i lättbetonghus
Isolering