46 508 läst · 105 svar
47k läst
105 svar
Lät dottern skriva på väggen med tusch...
Vi har kompisar med förre husägarens namn synligt över hela väggen genom våtrumsmattan i tvättstugan.Johan Gunverth skrev:
Vid bygget av huset -91 så var det namnet skrivet stort på innerväggen på ett av väggblocken och antagligen syntes det inte från början men det syns tydligt nu.
Mamma och pappa lät mig och en kompis gå lös med spritpennor(!) på mitt rum inför omtapetsering (någon gång tidigt 90-tal). De hade anlitat målare för att tapetsera om och man kan väl säga att det tog längre tid och blev dyrare än förväntat...
Nu har jag fått tid att påbörja testet.
Förutsättningar:
En spillbit med tusch och bläck, ett lager "glasfilt" pålimmat, alltihop övermålat med ett lager FXA väggfärg.
Det man kan konstatera när FXA färgen torkat i ca ett dygn är att tuschen har blödit igenom, men inte lika mycket på ordet "vägen".
Antingen beror det på att tuschpennan blivit lite trött mot slutet av meningen, eller så har jag inte fått färgen lika tjock där.
Tittar jag på väggen, som fått vila i ca en vecka nu, så har dock texten blivit mycket tydligare och jämnare, vilket får mig att tro att det mest är en tidsfråga.
Bläckpennan verkar såhär långt hålla sig på rätt sida färgen.
Nu har jag kladdat på en vända med de olika artiklarna jag hade hemma, planen är följande:
1. Vitlim +vatten, ca 70:30
2. Vitlim +vatten, ca 70:30 i två lager
3. Vitlim
4. Vitlim i två lager
5. FXA väggfärg
6. FXA väggfärg i två lager
7. Beckers väggfärg
8. Beckers väggfärg i två lager
9. Alcro Kraft grundfärg
10. Alcro Kraft grundfärg i två lager
11-15. Kontroll
Nu får testet vila tills i morgon då jag tar lager två på 2,4,6,8, och 10.
Edit: glömde att ladda upp en bild
Förutsättningar:
En spillbit med tusch och bläck, ett lager "glasfilt" pålimmat, alltihop övermålat med ett lager FXA väggfärg.
![En spillbit trä med texten "rita inte på vägen" i olika tester av tusch och övermålning, samt bordsyta med pennor, sax, och disktrasa.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/348/348191-eb9f3246e3d5d6e8dbb85962dadf35b9.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Hink med FXA väggfärg och rulle med glasfilt, använda i ett väggfärgstest.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/348/348193-c09daf08e7561fe26cdfaf22cd64ee45.jpg)
Logga in
Skapa konto
![En spillbit med tuschritningar delvis övermålad med vit FXA väggfärg för test.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/348/348192-adc59357f5810b702acd52a2596b65a6.jpg)
Logga in
Skapa konto
Det man kan konstatera när FXA färgen torkat i ca ett dygn är att tuschen har blödit igenom, men inte lika mycket på ordet "vägen".
Antingen beror det på att tuschpennan blivit lite trött mot slutet av meningen, eller så har jag inte fått färgen lika tjock där.
Tittar jag på väggen, som fått vila i ca en vecka nu, så har dock texten blivit mycket tydligare och jämnare, vilket får mig att tro att det mest är en tidsfråga.
Bläckpennan verkar såhär långt hålla sig på rätt sida färgen.
Nu har jag kladdat på en vända med de olika artiklarna jag hade hemma, planen är följande:
1. Vitlim +vatten, ca 70:30
2. Vitlim +vatten, ca 70:30 i två lager
3. Vitlim
4. Vitlim i två lager
5. FXA väggfärg
6. FXA väggfärg i två lager
7. Beckers väggfärg
8. Beckers väggfärg i två lager
9. Alcro Kraft grundfärg
10. Alcro Kraft grundfärg i två lager
11-15. Kontroll
![Test med spillbit och tusch under olika lager väggfärg, numrerade sektioner och klotter.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/348/348198-c0481063e35d3d2cb6e29702e8b0c967.jpg)
Logga in
Skapa konto
Nu får testet vila tills i morgon då jag tar lager två på 2,4,6,8, och 10.
![Tre hinkar med väggfärg och en tub lim på en byggarbetsplats, text skrivet på underlaget.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/348/348195-a594428f73148bc5eb4c82c3d6eaa56f.jpg)
Logga in
Skapa konto
Edit: glömde att ladda upp en bild
Privat tvätta med vim o vatten innan? Och kanske slipa bort det innan ni målar över. Det kanske är som fettfläckar. De kan man inte bara måla/tapetsera över. Först måste det "låsas in".
Lostmoose skrev:
Hej alla glada!
Jag tänkte berätta om en liten fadäs jag gjorde för någon vecka sedan.
I ett anfall av schysst-och-lite-galen-pappa så lät jag dottern skriva lite på väggen i vad som ska bli hennes nya rum.
Hon tyckte att det var riktigt spännande men (som tur var!!!) övergick ganska snart till att rita på golvspånet.
Efter det så limmade jag upp väv, och igår rollade jag allt en första gång med en billig väggfärg (jäklar vad även en tunn väv suger i sig färg!).
Till min förvåning så ser jag, när det torkat lite, att texten skiner igenom trots att jag tycker att jag dränkt väggen i färg!
Fort som tusan fram med telefonen och söka... Facepalm!!
[bild]
Vad vill jag med den här tråden då?
-jo, för det första vill jag varna andra från att begå samma misstag.
För det andra undrar jag om det finns alternativ till spärrfärg, eller om det bara är att blaska på med den dyrköpta, illaluktande burken jag hade hoppats på skulle räcka till hela det här projektet.
För det tredje så skulle jag vilja att ni med liknande erfarenheter delar med er så att jag slipper stå helt själv i skamvrån
[bild]
Det gör jag gärna ,har varit vaktmästare på skolor en tid, det är mycket svårt att måla över tusch så det täcker skadan, så jag varnar för tuschritande på väggar.Lostmoose skrev:
Hej alla glada!
Jag tänkte berätta om en liten fadäs jag gjorde för någon vecka sedan.
I ett anfall av schysst-och-lite-galen-pappa så lät jag dottern skriva lite på väggen i vad som ska bli hennes nya rum.
Hon tyckte att det var riktigt spännande men (som tur var!!!) övergick ganska snart till att rita på golvspånet.
Efter det så limmade jag upp väv, och igår rollade jag allt en första gång med en billig väggfärg (jäklar vad även en tunn väv suger i sig färg!).
Till min förvåning så ser jag, när det torkat lite, att texten skiner igenom trots att jag tycker att jag dränkt väggen i färg!
Fort som tusan fram med telefonen och söka... Facepalm!!
[bild]
Vad vill jag med den här tråden då?
-jo, för det första vill jag varna andra från att begå samma misstag.
För det andra undrar jag om det finns alternativ till spärrfärg, eller om det bara är att blaska på med den dyrköpta, illaluktande burken jag hade hoppats på skulle räcka till hela det här projektet.
För det tredje så skulle jag vilja att ni med liknande erfarenheter delar med er så att jag slipper stå helt själv i skamvrån
[bild]
Nej, eftersom jag inte insåg att det var ett problem innan jag satt upp väv och målat ett lager.K Karriärmamman skrev:
Jag tror tyvärr inte att tvätt hjälper mig nu.
Hade jag frågat här innan jag satte upp väven så hade jag lätt testat att tvätta med olika medel eftersom jag då kunnat fixa eventuellt slitage på gipset med spackel.
Slipar jag nu så kommer man tydligt att se vart jag slipat även om jag spacklar, eftersom väven har en struktur som lyser igenom svagt när det är färdigmålat.
Som jag ser det så återstår bara, som du skriver, att "låsa in" tuschen, därav mitt lilla test.
Men spraya bara med isolerspray, så e saken biff sen ju.
Vet du kört microlit å den äter färg innan den e mättad å blir slät, dok hade de varit bättre å köra armeringsduk typ cp100. Samma princip men man slipper glasfibern å betydligt trevligare å hälsosammare å arbeta med,Lostmoose skrev:
(fast bägge alt e overkill/onödigt på gips om du frågar mej). Men e microliten mättad så ska de inte bli nån skillnad där du spärrat, va noga med å tuscha ut färgen i kanterna när du spärrar så ska de lösa sej
Jo, det blir nog det om jag inte lyckas lösa det med produkterna jag har hemma.I Interista88 skrev:
Om det inte tydligt framgått vid det här laget får jag väl passa på att erkänna att mitt fokus nu flyttats en aning från "lös problemet kvickt och gå vidare" till "undrar vilket av medlen jag hade hemma som löser problemet bäst/billigast"
Edit: idag kladdar jag på andra lagret av de olika spärrsmörjorna!
Spännande, må du lyckasLostmoose skrev:
Jo, det blir nog det om jag inte lyckas lösa det med produkterna jag har hemma.
Om det inte tydligt framgått vid det här laget får jag väl passa på att erkänna att mitt fokus nu flyttats en aning från "lös problemet kvickt och gå vidare" till "undrar vilket av medlen jag hade hemma som löser problemet bäst/billigast"
Ett tips kan vara att kolla med de utbildade på området hur pass länge tuschen fräter sig fram.
Är det värt att köpa medel och lägga arbetstimmar på att motarbeta eller ska man byta ut hela delen av väggen.
Jag skulle välja det senare, för jag är inte en risktagare.
Har du testat alkydfärg? Bra om det blöder igenom vattenburen färgLostmoose skrev:
Jo, det blir nog det om jag inte lyckas lösa det med produkterna jag har hemma.
Som sagt, riktigt oljefärg är det enda som funkar. Sen luktar det apa i flera veckor i huset. Men allt vattenbaserat löser upp färgen direkt och så blöder det igenom. Jag prövade allt, till och med nån dyr "spärr" men vanlig oljefärg var det som till slut funkade.bosse53 skrev:
Dags för en uppdatering såhär ca 1 år senare när jag sprang på min testbit.
I dotterns rum syns inget av tuschen, fast det beror mest på att jag satt upp en loftsäng över området
.
Slutsatsen av mitt test av olika kladd är att jag hade kunnat ta det piano och bara kört på.
Ingenstans på kontrollsiffrorna hade det blött igenom
.
Testbiten har stått inomhus hela året.
Frågan är om jag hade tur, och dotterns penna råkade vara av gynnsam modell?
Jag minns inte om jag skrivit om pennan tidigare, men den var troligtvis av någon billig sort för barn köpt på jula eller liknande.
Undrar just om det hade varit bättre eller sämre med en riktig spritpenna eller kanske en whiteboardmodell?
Jag lät ju henne skriva med en vanlig bläckpenna på testbiten också, inte heller detta har tagit sig igenom.
Vi får se hur länge jag orkar spara på dena testbit, men kanske att jag kommer ihåg att titta till den om ett år igen, även om jag egentligen inte tror på någon förändring tills dess..
I dotterns rum syns inget av tuschen, fast det beror mest på att jag satt upp en loftsäng över området
Slutsatsen av mitt test av olika kladd är att jag hade kunnat ta det piano och bara kört på.
Ingenstans på kontrollsiffrorna hade det blött igenom
Testbiten har stått inomhus hela året.
Frågan är om jag hade tur, och dotterns penna råkade vara av gynnsam modell?
Jag minns inte om jag skrivit om pennan tidigare, men den var troligtvis av någon billig sort för barn köpt på jula eller liknande.
Undrar just om det hade varit bättre eller sämre med en riktig spritpenna eller kanske en whiteboardmodell?
Jag lät ju henne skriva med en vanlig bläckpenna på testbiten också, inte heller detta har tagit sig igenom.
Vi får se hur länge jag orkar spara på dena testbit, men kanske att jag kommer ihåg att titta till den om ett år igen, även om jag egentligen inte tror på någon förändring tills dess..