3 800 läst · 21 svar
4k läst
21 svar
Lästips: För- och nackdelar med smarta hemmet
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 968 inlägg
Det viktigaste tycker jag är att systemen känns intuitiva. Det ska vara lättanvänt och utan krångel.
Sen är väl själva vinsten ganska liten, branchen försöker komma på nya funktioner för att sälja fler prylar men det är ju inte direkt något revolutionerande som presenterats på senaste tiden.
Timer på tvättmaskinen ligger väl i topp
Sen är väl själva vinsten ganska liten, branchen försöker komma på nya funktioner för att sälja fler prylar men det är ju inte direkt något revolutionerande som presenterats på senaste tiden.
Timer på tvättmaskinen ligger väl i topp
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Jo är man naken och springer runt i huset tror jag man tittar upp på kamerorna och ser dom står fysiskt rätt. Även så sneglar man på dom omedvetet för att veta om huset har sköt sig. Kan vara lite över vad man skulle bry sig om men hur många gånger kollat folk status på Facebook utan att få någon vettig info tillbaka.BirgitS skrev:
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Har du löst allt detta är du min stora idol och får gärna göra en typ video om hur du löst allt. Roliga idéer som jag absolut skall försöka efterta när jag får tid. Jag kör irule som multi fjärr och en hdmi växel som styr ut rätt video och Audio rätt. Kanska trevligt system och väldigt fru och barn värnligt.AndersPS skrev:När jag går hemifrån och går ut genom dörren låser jag dörren och slår igång larmet genom att knappa in min kod på utsidan av dörren. Larmet aktiveras omedelbart, vattenfelsbrytaren slår över till en känsligare nivå - men tillåter fortfarande att tvättmaskinen går eller att frysen fyller isfacket. Eftersom jag inte gillar fjärrkontroller stänger stereon av sig med automatik och "onödig" belysning släcks.
Under tiden jag inte är hemma kan jag tänka och släcka lampor slumpmässigt om jag skulle vilja (fast det vill jag inte) för att låtsas att någon är hemma. Däremot tycker jag det är ganska bra att styra diverse ytterbelysning och fönsterlampor etc.
När jag sen kommer hem, så låser jag upp dörren och slår av larmet direkt på utsidan av dörren. Redan innan jag kliver in i huset känner mitt "smarta hem" av att jag är hemma. Behövs det tänds lampan, jag kan dessutom få en hälsning eller styra olika aktiviteter beroende på vem som öppnar dörren (fast jag vet inte vem som är i sällskap, bara den som faktiskt låser upp dörren).
Har tvättmaskinen blivit klar under tiden jag var på jobb ser jag det enkelt genom att en av mina "uplights-led-lister" lyser upp taket i en särskild färg. Bra för mig som flera gånger har glömt att jag har alla mina strumpor i tvättmaskinen.
Dags att slå sig ner i soffan och kolla på nyheterna. Jag ber Alexa om senaste nyheterna på tvn (som eg. är en projektor). Alexa slår upp och skickar lite kommandon till min box, som drar igång en hel kedja av händelser:
- startar projektorn (just med min modell fungerar detta dock inte)
- om det är ljust utomhus hissas mörkläggningsgardinerna ner
- projektorduken hissas ner
- förstärkaren startas och ställer in sig på rätt "input".
- min lilla pc drar igång en Chrome i fullskärm och spelar upp senaste nyhetsinslaget av Rapport eller Aktuellt från SVT Play.
Detta sker helt utan att jag har tryckt en enda gång på varken mobil, fjärrkontroll eller annat. Det enda som behövs är att be Alexa om senaste nyheterna.
När jag ska sova ber jag Alexa ställa alarmet (visst, man måste prata engelska med henne, men det är ett övergående problem). En stund innan det är dags att vakna dras rullgardinerna upp och solljuset (beroende på säsong) fyller sovrummet. Har jag sovit gott vaknar jag av detta, innan larmet startas. Om inte så drar förstärkaren igång P3 och om jag fortfarande inte vaknar, spelas en "väckarklocka" upp. Jag funderar fortfarande på om Snooze är bra att ha som röstkommande eller om man faktiskt ska göra något fysiskt för att snoozea.
Flera rum har rörelsesensor som tänder belysningen. Vissa av dem styr ljusstyrkan beroende på tid på dygnet eller om skalskyddet i larmet är påslaget eller ej. Ytterbelysningen stängs av kl 12, men om jag inte är hemma (= huset är larmat) lyser det tills jag kommer hem.
När jag öppnar garderoben tänds belysningen. Värmepumpen känner av elförbrukningen och om det är mycket annat som drar effekt skruvas den ner, istället för att dra huvudsäkringarna. Sen är det mer "icke-tekniska" detaljer som är smarta. Uppsamling av regnvatten för bevattning, vattensensorer som stänger av inkommande vatten vid läckage utöver vattenfelsbrytaren, uppkopplade brandvarnare till larmcentral i nästan alla rum etc.
Riktigt där allt detta fungerar är jag inte, men stora delar av det är på plats och ytterligare fler saker är testade men inte riktigt hopsatt. I alla nya eluttag placeras det styrpuckar så jag kan slå av/på samt mäta effekt på 2 av uttagen (av totalt 4).
Om jag hade klarat mig utan allt detta? Absolut. Men det gör livet både bättre och lite roligare.
Man får givetvis anpassa sig efter olika förutsättningar där man bor. När jag bodde i stan hade jag ingen bil, nu när jag bor utanför har jag bil. Osv.Eva a skrev:
Jag kommer att ha gas-häll så jag kan bjuda in grannskapet på mat om strömmen skulle gå. Värmen är ett större problem, vatten har vad jag vet inte varit ett problem även när det varit lite längre strömavbrott. Det klart, det pumpas väl upp i vattentornen på något sätt, men om det blir långvarigt avbrott kör de väl diesel. Bor man med egen brunn och är bekymrad är ett elverk inte så dyrt.
Eftersom jag och majoriteten av oss som bor i Sverige trots allt bor där det är normal tillgång och stabilitet på el-leveranserna så är det inget större problem i vardagen. Trots det har jag UPSer som klarar några dygns avbrott på min nätverksinstallation.
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Naturligt vis fungerar inte smarta hem utan ström men det gör inte lampor och tvättmaskinen utan smarta hem.Eva a skrev:
Angående dörren så får jag plocka fram telefonen och köra via bluetooth eller ta fram nyckel.
Jag håller själv på med det här.
Och funderingarna är hur sätter jag upp en webserver utanför brandväggen och hämtar data för att presentera. Data finns innanför brandväggen. Hur sätter jag upp säkerheten så jag kan kolla och ändra temperaturen och annat utan att öppna upp för alla.. Det är en hel del man måste sätta sig in i för att bygga upp ett sånt här system. Här skulle man behöva en standard så man kan sätta upp ett system innanför brandväggen som komunicerar med dom enheter man vill kunna styra och övervaka sen publicera över det här till en webserver utanför brandväggen. Många enheter fungerar så att dom har en molntjänst.. Men har man många olika apparater så blir molnet stort man måste logga in på olika ställen för att ta del av data. Det är inge bra...
Och funderingarna är hur sätter jag upp en webserver utanför brandväggen och hämtar data för att presentera. Data finns innanför brandväggen. Hur sätter jag upp säkerheten så jag kan kolla och ändra temperaturen och annat utan att öppna upp för alla.. Det är en hel del man måste sätta sig in i för att bygga upp ett sånt här system. Här skulle man behöva en standard så man kan sätta upp ett system innanför brandväggen som komunicerar med dom enheter man vill kunna styra och övervaka sen publicera över det här till en webserver utanför brandväggen. Många enheter fungerar så att dom har en molntjänst.. Men har man många olika apparater så blir molnet stort man måste logga in på olika ställen för att ta del av data. Det är inge bra...
Liknande trådar
-
Köpa ny kompressor. Oljefri eller oljesmord kompressor? För- och nackdelar.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
För- och nackdelar med plast under ekgolv
Golv -
Diffusionsöppen underlagstakduk - för- och/eller nackdelar?
Tak & Vind -
Microcement eller kakel i badrum, för- och nackdelar?
Badrum -
Anlägga naturpool - fakta, pris, för- och nackdelar
Artikelkommentarer