222 läst · 6 svar
222 läst
6 svar
Lämpliga gångjärn och tips till ”platsbyggd” garderob för okunnig
Hej,
Jag har tänkt platsbygga en garderob. Ska använda 22 mm MDF. ”Sekelskiftesstil” kan man väl säga ändå. Taklister ska följa garderoben. Jag har köpt gamla garderobsdörrar i massivt trä, som jag ska använda som dörr. Jag tänker inte bygga någon karm, utan endast sätta dörrar direkt i ursågad öppning och ha magnetlås som stopp. Sedan dörrfoder direkt på MDF:en.
Vilken sorts gångjärn bör användas för lämplig, enkel och stabil lösning?
Jag är hemmafixare med relativt dålig tillgång till verktyg (saknar exv överhandsfräs).
Om nedan gångjärn används antar jag att jag behöver fräsa ut för gångjärnen i både dörr? Tips på hur jag gör det på enkelt sätt/saker att tänka på? Kan jag använda stämjärn för att fasa ur? Tips på hur jag ser till att utfasning på dörr lirar med urfasning på garderoben. Är det bara noggrann mätning som gäller, eller andra knep?
https://www.sekelskifte.com/product/gangjarn-massing-80-x-50-mm
Tacksam för all hjälp.
/PM
Jag har tänkt platsbygga en garderob. Ska använda 22 mm MDF. ”Sekelskiftesstil” kan man väl säga ändå. Taklister ska följa garderoben. Jag har köpt gamla garderobsdörrar i massivt trä, som jag ska använda som dörr. Jag tänker inte bygga någon karm, utan endast sätta dörrar direkt i ursågad öppning och ha magnetlås som stopp. Sedan dörrfoder direkt på MDF:en.
Vilken sorts gångjärn bör användas för lämplig, enkel och stabil lösning?
Jag är hemmafixare med relativt dålig tillgång till verktyg (saknar exv överhandsfräs).
Om nedan gångjärn används antar jag att jag behöver fräsa ut för gångjärnen i både dörr? Tips på hur jag gör det på enkelt sätt/saker att tänka på? Kan jag använda stämjärn för att fasa ur? Tips på hur jag ser till att utfasning på dörr lirar med urfasning på garderoben. Är det bara noggrann mätning som gäller, eller andra knep?
https://www.sekelskifte.com/product/gangjarn-massing-80-x-50-mm
Tacksam för all hjälp.
/PM
Tack!nanowire skrev:
Ja, jag har också en känsla av att MDF är svårjobbat med stämjärn.
Jag funderar på om ett alternativ bara är att fasa/raspa ur MDF med hjälp av rasp. Det blir väl inget superresultat, men kommer antagligen inte synas särskilt väl. Det är inte en dörrpost där man ständigt ser resultatet, och dörren är ju nästan alltid stängd.
På dörr (som alltså är massivt trä) kan man nog använda stämjärn.
Vad tror du om det?
/PM
Fäst en bit trä eller mdf i höjd med "botten" på gångjärnsurtagen så kan du skära bort mdf genom att följa stödet med stämjärnet. Har du då gjort snitten längs kanterna på uttaget så märker du när du når så långt som du ska. Inget våld utan ett vasst järn och små skärande rörelser.
Tack! Det där låter görbart och ger mig trygghet i att det går att klara med stämjärn!Z z_bumbi skrev:
/PM
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
TIPS: Byt gångjärn på ugnen för jämnare värme!
Vitvaror -
Gångjärn - fönster, någon som kan tipsa?
Fönster & Dörrar -
Tips på lämpliga luftflödesmätare för kontroll/injustering av FTX?
Ventilation -
Tips på gångjärn till litet hobbyprojekt
Möbelsnickeri -
Träd som insynsskydd, tips på lämpliga sorter.
Häckar, Buskar & Träd