L Leo Sattler skrev:
Tack för tipsen om robotmodeller, ska läsa på lite om dem.
Förlåt min slarviga skiss, men den var mest avsedd att förklara var zonerna ligger i förhållande till varandra.
Helt riktigt är det en pool vid siffran tre och det går inte att nå område tre på annat sätt än att gå över betongvägen. Det finns redan ett par spår i betongen som kan fungera att lägga kabeln i och det går bra att göra ytterligare något spår.
Kabeldragningen känns inte olösligt. Tänkte använda grusgången bakom garaget som passage mellan 1 o 2.
Bif.ett par bilder sett från husets entré.
I dom befintliga spåren i betongen ligger 220 v kablar till gårdsbelysningen, vet inte om avgränsningskablarna kan ligga i samma spår?
Gräskanterna vid parkeringen till h om garaget är lite för höga just nu, men skall fixas så jag kan låta klipparen gå med ena hjulet på betongen. Enligt Mysmans skiss nedan blir det endast en zon, vilket kanske är enklast. Kommer att klippa luft över betongen, men gör jag avståndet mellan kablarna smalt så funkar det nog. Tre zoner kanske är onödigt krångel?
Hur nära varandra kan man lägga begr.kablarna och hur nära kan det vara mellan guide- och begränsningskablar?
PS: I morrn kommer 2m³ grus som ska kärras ut, pust!:sweat:

[bild]
[bild]

[bild]
Guiden kan ligga som närmast 30 cm från begränsningskabeln och begränsningskablarna kan ligga som närmast 60 cm från varandra. Det gäller Gardena och troligtvis även Husqvarna och McCulloch.
Gardena kan ha 3 zoner (startpunkter) + starta direkt vid laddstationen. Jag skulle "start vid laddstation" som ett zon, längst till höger i område 1 som en zon, området vid polen som en zon och slutligen område 2 som en zon.
Som du har ritat in begränsningskabeln ser bra ut. Mitt val hade hamnat på en Gardena Smart Sileno Life 1000. Behöver du inte uppkoppling till mobilen så kan du skippa smart och spara en tusenlapp. Vill du spara ännu mer så kan McCulloch R1000 vara ett bra val, men vet inte om den klarar lika många startpunkter. I det här fallet ser jag ingen anledning att köpa en Husqvarna.
 
G golfgreen skrev:
Guiden kan ligga som närmast 30 cm från begränsningskabeln och begränsningskablarna kan ligga som närmast 60 cm från varandra. Det gäller Gardena och troligtvis även Husqvarna och McCulloch.
Problemet här är väl att det funkar då den inte klipper utan följer guiden. Den kommer knappast ut under klippning.
Alternativet som jag ser det är då att gå över betongen igen framför parkeringen vid 2 istf. vid garaget.
 
30 cm minst mellan Guidekabeln (GK) och begränsningskabeln (BK) betyder att jag kan använda grusgången bakom garaget till zon 2 och sedan skära spår i betongen mellan zonerna 2och 3. GK skall rymmas med lite marginal mellan båda BK.
(om jag tänkt rätt)
Flera startpunkter kan ju vara en god idé.

På ett par ställen är jag tvungen att korsa nedgrävda 220V kablar och i ett fall kommer BK att gå längs med dito ett par meter. Hur känsligt är det?
Skiss över trädgård med markerade zoner för robotgräsklippare, inklusive guide- och begränsningskablar nära en grusgång och betongväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir nog bra det där, men du måste inte dra guiden sådär noga. Drar du den bara närmsta vägen (men med mjuka böjar) 1-2-3 så kommer klipparen hitta hem då med. Och sen sätter du en startpunkt i område två och en i område tre. Övriga gånger låter du klipparen starta direkt vid laddaren, så behövs ingen programmerad startpunkt i område ett.
 
  • Gilla
Leo Sattler
  • Laddar…
L Leo Sattler skrev:
30 cm minst mellan Guidekabeln (GK) och begränsningskabeln (BK) betyder att jag kan använda grusgången bakom garaget till zon 2 och sedan skära spår i betongen mellan zonerna 2och 3. GK skall rymmas med lite marginal mellan båda BK.
(om jag tänkt rätt)
Flera startpunkter kan ju vara en god idé.

På ett par ställen är jag tvungen att korsa nedgrävda 220V kablar och i ett fall kommer BK att gå längs med dito ett par meter. Hur känsligt är det?
[bild]
Du behöver absolut inte svänga ner till vänster om grusgången som du har gjort, det blir mest sämre av det. Den extra svängen vid 2 kan bli problematisk, jag hade stora problem när klipparen följde guiden och sen råkade komma för en annan del av guiden när jag svängde så där. Det beror naturligtvis helt på avståndet inne i svängen. Jag tror faktiskt inte att du behöver ha något extra där, klipparen kommer att hitta guiden ändå.
Kroken vid 3 är helt onödig, dra guiden rakt ner bara.

Angående att lägga kabeln över 220V så har jag ingen aning. Men det borde väl vara enkelt att skärma av genom att lägga något mellan kablarna?
 
  • Gilla
Leo Sattler
  • Laddar…
Missade svängen vid 1 också. Den är helt onödig.
 
Klipparen ska vara okänslig för 50 Hz från elkablar. Frekvensen som den lyssnar på är betydlig högre (kHz-området).
Tänk på att zoner är ett litet felaktigt begrepp. Det är startpunkter längs guide som nyttjas, sedan är det fri åkning för klipparen som gäller. Den kan hamna i princip varsomhelst inom avgränsad yta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E etompau skrev:
Klipparen ska vara okänslig för 50 Hz från elkablar. Frekvensen som den lyssnar på är betydlig högre (kHz-området).
Tänk på att zoner är ett litet felaktigt begrepp. Det är startpunkter längs guide som nyttjas, sedan är det fri åkning för klipparen som gäller. Den kan hamna i princip varsomhelst inom avgränsad yta.
OK! Tack, då slipper jag flytta ett par 220v kablar till gårdsbelysningen.
 
Det blev till slut en Gardena Smart Sileno Life 1000 + ett åskskydd. Leverans hit till Thailand om ett par veckor.
Bästa pris jag hittade online var 11799:- på Bygghemma.se
Återkommer med rapport. Tack för alla tips och råd.

Hittade ett litet skärmtak 60x100 för under 300:- Fanns på lokala byggmarknaden
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
L Leo Sattler skrev:
Det blev till slut en Gardena Smart Sileno Life 1000 + ett åskskydd. Leverans hit till Thailand om ett par veckor.
Bästa pris jag hittade online var 11799:- på Bygghemma.se
Återkommer med rapport. Tack för alla tips och råd.

Hittade ett litet skärmtak 60x100 för under 300:- Fanns på lokala byggmarknaden
Jag har både den och en 750-modell. Tror att du kommer att bli helnöjd!
 
  • Gilla
Leo Sattler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.