3umblebee 3umblebee skrev:
Tackar för bilderna du delade från det här projektet. Har gått med tankar om att hyra grävare för liknande stubbar och rötter i en slänt men nu när jag såg hur du gjort blev jag mer sugen på att bröta loss dem istället. Tack 😊
Det är möjligt men det tar lite tid, dock är det enormt tillfredsställande när den väl släpper. Det hjälper enormt mycket med dragblock eller liknande (jag körde spännband mot roten intill) då dessa större är svårare att rubba med enbart spett och vilja. Bara gräva fram rot efter rot och kapa med yxa eller tigersåg tills man känner att man kan jobba sig inåt under. Då började jag med dragblock och spett för att komma åt rötterna under. Lycka till!

Här kommer sista uppdateringen. Fick en bra deal från firman som hyrde ut grävmaskinen att de kunde göra jobbet och även forsla bort allt. Utfördes tillslut med en Kubota KX027-4 utan tjälkrok på 1-2h. Sista roten var så stor att det knappt gick att få loss den med denna på 2,6ton. Tror det hade varit svårt med en 1ton då det är ont om plats att gräva runt

• Kubota KX027-4 grävmaskin i en trädgård som utför grävarbeten, med uppskurna trädstubbar och utspridd jord i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kubota KX027-4 grävmaskin bortför rot och jord i en trädgård, intill en röd tegelbyggnad.
    Skapa konto
  • Kubota KX027-4 grävmaskin som avlägsnar en stor jordklump med rötter från en trädgård bredvid ett tegelhus.
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.