Själv kom jag fram till 6,3 kN så då är vi rätt nära varandra. Vad har du för lägen för punktlasterna?

S
c/c 1.2 m över 6 m balk på 3 stöd.

Samma som jag. Vad fick du för max nedböjning?

S
Total initial utböjning 2.4 mm, total slutgiltig utböjning 4.4 mm.

Hur får du fram de siffrorna?

S
Orkade inte räkna på det för hand med tabeller och superposition så jag använde ett online balkverktyg som bygger på FEM.

S
Bild av en teknisk beräkning för byggkonstruktion med formler och resultat på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Lite fusk är det allt med FEM, men det förklarar de små skillnaderna mot min uträkning.Din är säkert bättre.

S
haha, fusk och fusk vet jag inte men programmen är farliga för en som inte förstår dem helt klart!

B
S scorp1on skrev:
Det är nog ingen fara om man dimensionerar för klimatklass 3, kmod =0.65. Det reducerar hållfastigheten rätt så mycket utöver säkerhetsfaktorer.
snözon 1.5 är det….

34
år med 145x45

B
S scorp1on skrev:
[bild]
klimatklass3? Är det samma som snözon? Är 1.5 här

B
J justusandersson skrev:
Själv kom jag fram till 6,3 kN så då är vi rätt nära varandra. Vad har du för lägen för punktlasterna?
De ligger i ofas. 1.2m mellan takstolarna dvs

2.4
3.6
4.8

S
Snözon 1.5 motsvarar snölast 1.5 kN/m2 på mark som man sedan räknar om till en snölast på taket mht till bl.a. lutningen.

Klimatklasser har att göra med hträets fuktkkvot att göra: hur hårt utsatts det antas vara mot nederbörd och andra faktorer. Fukt påverkar träets hållfasthet.

Centrumavatånd 1.2 m innebär just att de ligger på 1.2, 2.4, ... 6m avstånd.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
B
S scorp1on skrev:
Snözon 1.5 motsvarar snölast 1.5 kN/m2 på mark som man sedan räknar om till en snölast på taket mht till bl.a. lutningen.

Klimatklasser har att göra med hträets fuktkkvot att göra: hur hårt utsatts det antas vara mot nederbörd och andra faktorer. Fukt påverkar träets hållfasthet.

Centrumavatånd 1.2 m innebär just att de ligger på 1.2, 2.4, ... 6m avstånd.
precis, det var en fråga om var de var placerade, de är alltså två per 3 m fritt. Men kommer köra på en 56x225, sen limskruva den mot hammarbandet som är där nu, det har dock böjt sig rejält...

skulle tro taklutningen är ca 15-20,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.