När jag köpte mitt hus tog det 8 månader innan säljarna acceptera budet. Så har inte säljarna bråttom så kan det ta lång tid.

• Gilla
Ekrot
  • Laddar…
Jo, man får komma ihåg att säljaren bestämmer. Vill han sälja till Svenne Gurka för tvååfemti, eller skänka till församlingen, ja, då blir det så.

• Gilla
Ekrot
  • Laddar…
Hemmakatten
Tänker lite på vilka skilda husmarknader det finns i Sverige. (Stor)stadsområdena och mer landsbygd. Verkar nästan som två skilda världar.

E Ekrot skrev:
Pratat med mäklaren nu som verkar ganska trött på säljaren som bor i Norge och bara kommunicerar via mail…
Jag tycker att ditt förslag låter bra. Nu har ju huset inte legat ute jättelänge, men om du är den enda som har visat tillräckligt intresse för att buda så borde säljaren vara åtminstone lite intresserad av att inte tappa dig. om du säger att du gillar det här huset, men tittar på fler och förmodligen kommer att gå vidare med något av dem om det inte blir affär så kan det kanske sätta fart.
+
Kanske kan du utnyttja det faktum att säljaren bor i Norge till att sockra ditt bud. typ "Eftersom de bor i Norge kanske det underlättar ifall de inte behöver tömma huset och flyttstäda? Jag kan ta över allt sånt."
Vill du kan du då röja/städa själv eller lägga en slant på att anlita någon. (Se till att mäklaren håller koll på vad som gäller i kontraktet när det gäller själva fastigheten respektive lösöret, tror att lösöret måste stå separat?)

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering. Säljaren väntade och väntade. Så småningom dök det upp nya budgivare och huset såldes för ett högre pris. Antar att det ofta är så här i mindre orter. Synd för oss - bra för säljaren .

• Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.