optimum
K knipo skrev:
Klart att äldre som har mer problem än att bara hålla hastigheten inte självklart skall behålla sitt körkort utan vidare.
Det är inte det jag menar.

MEN, jag hävdar, med emfas, att det är inte den som kör sakta som är problemet.
Det är den som kör om!
Jag kan med bli frustrerad och vilja köra om, men jag har trots det ett konsekvenstänk som gör att jag inte gör några idiotiska omkörningar.
Jag kommer nästan garanterat om bilen inom någon minut.

När man övningskör för riktig övningslärare får man lära sig att hålla tempo i trafiken.
Det är då den långsamma föraren som framtvingar farliga situationer.
Detta gäller även yngre som sitter och pillar med sin mobiltelefon.
Har för många gånger kommit i kapp långsamgående bilar med tron om att där sitter en äldre som inte borde köra bil och blivit överraskad när det (oftast) är en tjej i 20-30 års åldern med fokus på något annat.

Du får gärna tycka vad du vill men så här är reglerna:

I trafikförordningen (2 kap 1§) står det att:

"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
 
Då får vi ta bort alla som kör med släpp, husvagn, etc, och håller hastighetsgränsen, har inget med ålder att göra men är avvikelser i trafiken som resulterar i köbildning och omkörningar.
Tror vi ska släppa detta med omkörningar och konstatera att ålder bara är en av det som orsakar omkörningar, det görs x fler omkörningar av oss, japp jag tillhör dem, som kanske ligger lite över hastighetsgränsen på landsväg.

Frågan är inte ålder som avgör utan när vår hälsa har försämrats på något sätt som gör att vi är olämpliga. Vid en körkontroll skulle t.ex. många med begynnande demens troligtvis klara den galant då den oftast inte är konstant utan varierar, lite "virrig" som personlighet kan ju vem som helst vara, eller?
Så det som blir relevant är trådens rubrik, med borttagande av "äldre" behövs det hälsokontroll, t.ex. psykisk ohälsa med självmordstankar är det tillräcklig orsak. Vart går gränsen för när man är trafikfarlig.
Ser också riskerna med att många med behov av sjukvård börjar undvika besök utifrån risken att man skulle bli av med sitt körkort. Man ska inte köra bil med viss medicin, så får man sådan utskriven åker körkortet utifrån att sjukvården gör anmälan.

Området är betydligt mera komplicerat ä enbart "läkarkontroll för äldre" om man ska väga in alla risker som finns.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Klarar du inte att hålla hastigheten skylten påvisar. Så är du en olämplig och farlig förare.
En ska hålla lämplig hastighet, givet alla omständigheter som årstid, tid på dygnet, underlaget, väder med mera. Per definition kan lämplig hastighet ALDRIG vara högre än skyltat, eftersom det bryter mot lagen. Lämplig hastighet kan dock vara betydligt lägre än den maximala tillåtna.

13th Marine 13th Marine skrev:
Har man 370hästar under huven så är varje km/h under skyltat olidligt.
Om du inte klarar av att hantera styrkan i bilen rekommenderar jag att du byter till en som bättre passar dina begränsningar. Om du mest tycker att hastighetsbegränsningen är för låg, ligger Autobahn i Tyskland, eller så bokar du tid på motorbana och leker där.
 
Mikael_L
K knipo skrev:
Att de kör lite långsammare är i mina ögon att vara medveten om sina begränsningar och ta ansvar för sin körning.
Jag har hört att de sitter och mumlar...
"Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd" .. ;)
 
Mikael_L
G GargamelSE skrev:
Tycker att visst äldre borde ha täta koller att de klarar av att hantera fordon.
En av de svåra sakerna med detta är vad man tänker med täta kontroller?
Varje månad, varje år, var 5'e år etc?

Jag har själv bevittnat en nedgång från att vara någorlunda duglig förare till att tre månader senare vara helt 100% oduglig, faktiskt inte ens säkert att karln skulle vare sig hittat bilen eller tagit sig in bakom ratten utan hjälp.

Så med detta exempel, taget ur det verkliga livet, skulle månadskontroll krävts för att fånga denne man i sin resa nedåt i kognitiva förmågor.



Själv har jag resonerat som dig när jag var ung (och d...). Jag var oerhört provocerad av alla som inte körde minst 10% över skyltad hastighet.
Idag är jag betydligt lugnare, mer trygg i mig själv och inte så stressad. Jag vet att det går lite hur som helst på vägarna, ibland löper det på bra, ibland är det smått olidligt. Vissa perioder under året tar samtliga bönder ut precis alla fordon de har ut på vägarna och korkar igen rubbet.
Det är ingen idé att hetsa upp sig.


Jag tror idag att kontroller av körförmåga är ett alldeles för trubbigt verktyg för att tillföra något.
Då jag, genom att ha högre körkortsbehörigheter själv, varit tvungen att själv genomgå läkarundersökning var 5e år så tycker jag att jag har viss insyn i hur trubbigt detta är.
Jag lovar att dessa läkarundersökningar inte har haft en snöbollschans i helvetet att upptäcka ifall jag brukar köra 40km/h på vår 100km/h 2+1 väg... med min Ferrari ...240 dagar om året
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om du inte klarar av att hantera styrkan i bilen rekommenderar jag att du byter till en som bättre passar dina begränsningar. Om du mest tycker att hastighetsbegränsningen är för låg, ligger Autobahn i Tyskland, eller så bokar du tid på motorbana och leker där.
Jag inser nu att jag var för otydlig och ironin inte framgick. Åsyftade detta inlägg från @GargamelSE
https://www.byggahus.se/forum/threa...-2019-inga-produktbilder.342601/#post-3359420

Jag har själv oftast bara 115hk, ibland 156hk, och de riktigt få tillfällena när jag låter bilen köra både el och bensin 218hk. Har en sån där praktisk farthållare som jag kan ställa in skyltad hastighet med samt som själv kan hålla behörigt avstånd till framförvarande bil.
 
  • Gilla
  • Haha
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
optimum
Hur svårt kan det vara?

Precis som bilbesiktning men nu gäller det gubben eller gumman.
Inte katten ska de få fortsätta att köra precis som en bil med undermåliga bromsar eller andra för trafiksäkerhetens viktiga områden.

Men inte kontroll av läkare för de har sin uppgift till annat.
Byt rubriken till Lämplighetskontroll för äldre förare.
Borde utföras av någon med snarlig kompetens som de som man gör uppkörning hos eller en körskolas lärare.

Extra besök dit kan dock påtvingas av läkare om något allvarligt händer under året. T.ex. stroke eller hjärtproblem.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]



Har inte hittat något om att man måste köra i exakt skyltad hastighet.
Inte exakr, men...

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
 
Vad är då överdrivet låg?
Och vad är giltigt skäl?

Är exempelvis 70 på 90 överdrivet lågt? Spontant nej, men om så är fallet, är att man är osäker på sin körning ett giltigt skäl?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är då överdrivet låg?
Och vad är giltigt skäl?

Är exempelvis 70 på 90 överdrivet lågt? Spontant nej, men om så är fallet, är att man är osäker på sin körning ett giltigt skäl?
Transport av ömtåligt gods kan jag tänka mig är giltigt skäl. Regn likaså. Är man osäker på sin körning och kör långsamt därför, ska man nog inte hävda det som skäl till polisen, det skulle kanske kunna handla om vårdslöshet i trafik.
Men eftersom lagstiftaren valt att vara vag, den ansvariga myndigheten inte förtydligat och det mig veterligen inte finns någon prejudicerande dom, är det upp till den övervakande polisen att bedöma och vid behov bötfälla (tror det kostar 500).
 
Utan att ha något fysiskt att backa upp våra påståenden med kommer vi nog bara komma med gissningar båda två tyvärr.
 
optimum
Dags att sluta snacka skräp.
Gamlingar som ligger i 65 på en 90 väg borde inte få köra bil.
På en fin sommarväg finns ingen anledning att köra i en så avvikande hastighet.

De kan åka med bussen eller färdtjänst.

Troligen har de flesta här råkat ut för dessa i trafiken.
 
Men du som vurmar över att alla inte kan åka kollektivt och de som är fattiga, har inte de rätt att ta sin gamla bil på söndagsturen?

Varför får epor, traktorer, och andra lgf-fordon köra på samma vägar som vi andra?

Nej, hade vi varit mindre stressade och visat större hänsyn hade detta inte varit något problem...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Men du som vurmar över att alla inte kan åka kollektivt och de som är fattiga, har inte de rätt att ta sin gamla bil på söndagsturen?

Varför får epor, traktorer, och andra lgf-fordon köra på samma vägar som vi andra?

Nej, hade vi varit mindre stressade och visat större hänsyn hade detta inte varit något problem...
Senila ska inte köra bil. Svårt?
 
Varför inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.