5 297 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Läggning parkettgolv litet rum
Då får du nog problem. Kortändarna styvar upp golvet.Kroon skrev:Funderade på om luftfuktigheten och temperaturvariationer kunde påverka iom att det är i sommarstuga, men är man noga med att lägga rätt avstånd till vägg så borde det kanske inte vara ngt problem?
Som ngn skriver här ovan så borde ju det innebära att man aldrig ska använda fullängder. Vilket låter som ett vettigt resonemang.
Fan, jag lägger nog fullängd iaf
Hur skulle de kunna göra det?
Men då borde du ju lägga det i ljusets riktning och då blir det med skarv vare sig du vill eller inte, eller menar du att du skrivit fel och dörr/fönster sitter på 231 väggen?Kroon skrev:
Det där med ljuset har jag funderat på. Hur gör man om man har fönster på alla väggar? Jag hävdar med bestämdhet att ett parkett/laminatgolv läggs så att man lägger längderna utefter längsta väggen.
Själv har jag ett vardagsrum där dom största fönsterpartierna är på långsidan, börjar 50cm ovan golv. Man jag har ändå valt att lägga längderna utefter längsta sidan. Kan inte se några skarvar eller liknande för att solen lyser in, eller vad är det man ska se?
För övrigt så kan jag inte se varför golvet skulle resa sig för att man inte har en skarv. Enda gången jag lyckats få till resning (på ett golv alltså) är i min källare där det av nån anledning inte räckte med 5mm spalt och det expanderade så en skarv reste sig lite. Men det räckte att köra lite med multitjofräsen i änden på golvet mot väggen så sjönk det ned igen.
Själv har jag ett vardagsrum där dom största fönsterpartierna är på långsidan, börjar 50cm ovan golv. Man jag har ändå valt att lägga längderna utefter längsta sidan. Kan inte se några skarvar eller liknande för att solen lyser in, eller vad är det man ska se?
För övrigt så kan jag inte se varför golvet skulle resa sig för att man inte har en skarv. Enda gången jag lyckats få till resning (på ett golv alltså) är i min källare där det av nån anledning inte räckte med 5mm spalt och det expanderade så en skarv reste sig lite. Men det räckte att köra lite med multitjofräsen i änden på golvet mot väggen så sjönk det ned igen.
Sent svar på en kanske död tråd.
Alt. 2 är det enda riktiga, parkett är ett levande material, det kommer att bångna sig med tiden i formen av ett liggande "(" har man däremot skarvar i golvet så motverkar det att parketten gör på detta viset.
Alt. 2 är det enda riktiga, parkett är ett levande material, det kommer att bångna sig med tiden i formen av ett liggande "(" har man däremot skarvar i golvet så motverkar det att parketten gör på detta viset.
Liknande trådar
-
Parkettgolv från Barlinek - Kvalitet på golv lagda 2022?
Golv -
Behöver litet hjälp med att styra en Alde-värmeanläggning till husvagn
Värme allmänt -
Ett brunt slitet parkettgolv
Golv -
Gatsten kvalitet på läggning - vad är rimligt
Grund & Markarbeten -
Hur lösa besvärlig grundläggning för litet hus?
Grund & Markarbeten