Kroon Kroon skrev:
Funderade på om luftfuktigheten och temperaturvariationer kunde påverka iom att det är i sommarstuga, men är man noga med att lägga rätt avstånd till vägg så borde det kanske inte vara ngt problem?

Som ngn skriver här ovan så borde ju det innebära att man aldrig ska använda fullängder. Vilket låter som ett vettigt resonemang.

Fan, jag lägger nog fullängd iaf
Då får du nog problem. Kortändarna styvar upp golvet.
 
Hur skulle de kunna göra det?
 
Ni som förespråkar alternativ två. På vilket sätt skulle det kunna bli ett "stabilare" golv med mindre risk för "bulor" genom att man inför extra (onödiga) skarvar? :thinking:
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Kroon Kroon skrev:
Uppmärksamt Och du har helt rätt! Jag har skrivit fel, fönster samt dörr sitter båda på 215-väggarna.

Kanske blir att jag lägger med skarv bara för att eliminera riskerna med bulor och dyl. Även fast det skulle varit förbannat mycket smidigare utan skarv..
Men då borde du ju lägga det i ljusets riktning och då blir det med skarv vare sig du vill eller inte, eller menar du att du skrivit fel och dörr/fönster sitter på 231 väggen?
 
M
Det där med ljuset har jag funderat på. Hur gör man om man har fönster på alla väggar? Jag hävdar med bestämdhet att ett parkett/laminatgolv läggs så att man lägger längderna utefter längsta väggen.
Själv har jag ett vardagsrum där dom största fönsterpartierna är på långsidan, börjar 50cm ovan golv. Man jag har ändå valt att lägga längderna utefter längsta sidan. Kan inte se några skarvar eller liknande för att solen lyser in, eller vad är det man ska se?
För övrigt så kan jag inte se varför golvet skulle resa sig för att man inte har en skarv. Enda gången jag lyckats få till resning (på ett golv alltså) är i min källare där det av nån anledning inte räckte med 5mm spalt och det expanderade så en skarv reste sig lite. Men det räckte att köra lite med multitjofräsen i änden på golvet mot väggen så sjönk det ned igen.
 
tttomten TomasJor skrev:
Men då borde du ju lägga det i ljusets riktning och då blir det med skarv vare sig du vill eller inte, eller menar du att du skrivit fel och dörr/fönster sitter på 231 väggen?
Sorry, fort men fel tidigare. Fönstret och dörren sitter såklart på 231-sidan
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Sent svar på en kanske död tråd.
Alt. 2 är det enda riktiga, parkett är ett levande material, det kommer att bångna sig med tiden i formen av ett liggande "(" har man däremot skarvar i golvet så motverkar det att parketten gör på detta viset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.