Jag tycker vilket som helst duger bra men man borde ha koll på styckningen. Det är en mycket komplicerad matematisk övning med spillbitar mm. Jag har lagt säkert trettio rum men jag måste fundera varje gång.

• Gilla
bhenke
  • Laddar…
50/50 blir i vart fall skitfult, dom andra kan möjligen funka men helst ingen symetri alls.

• Gilla
bhenke
  • Laddar…
Det beror lite på golvet, vissa är snyggast att lägga helt osymmetriskt, andra blir bäst med symmetri. Provlägg en bit löst och se hur det blir. Om ändskarvarna syns tydligt är det ofta snyggt med någon typ av symmetri, dock inte 50/50.

• Gilla
bhenke
  • Laddar…
japp. Får välja bort 50/50 tror jag även om den är enklast. Plankorna är väl 130 cm. 120 cm hade ju varit det bästa..matematiskt :)

Ditt tredje förslag, det längst till höger på bilden, tycker jag borde bli snyggast.

Spelar det någon roll om skarven blir väldigt kort sista skarven på den högra sidan av rummet,typ 4cm.?

Brukar anges minsta mått typ 30cm. Det är ju bara kapa första lite så du får större bit.

Ja...andra raden ska börja med ett mått på minst 30 cm..men du menar att i slutev av första raden ska inte måttet vara mindre än 30 cm mot väg mot högra sidan?

Minsta mått gäller ju både start och mål så att säga.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Blir mycket spill

Inte om du kör löpande, ska du ha symetri så kan det ju bli det.

Varje platta är 128 cm..enligt instruktion ska skarven läggas in på 30 cm minst
Varje platta har en låtsas skarv in på 64 cm

Redigerat:
Hittade på en sida hur man ska räkna

Dokument med instruktioner för beräkning av golvpaneler och sockellestjocklek samt diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

KnockOnWood skrev:
Ditt tredje förslag, det längst till höger på bilden, tycker jag borde bli snyggast.
Så här blev det till slut med enstavs 130cm (128,4) i tre trapps mönster. Ursäkta stöket :). Var inte alls svårt att lägga trots att golvet sträcker sig som ett U ut i och runt hallen. Köpte en enmeters linjal på biltema, och tejpade fast maskeringstejp på de 1/3 och 2/3 avsnitten och markerade för sågning. Lade även till ett streck för att mäta från andra sidan.

Enstavsparkett lagd i tre trappstegsmönster i en U-formad hall med städredskap och byggmaterial.
Skapa konto
Enmeters linjal ligger på ett nyinstallerat laminatgolv i fiskbensmönster.
Skapa konto

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ser mycket bra ut!

Du kan känna dig stolt över väl förrättat värv (y)

• Gilla
bhenke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.