När man lägger klickgolv så lägger man ju vanligtvis golvet "som det råkar bli", dvs man tar stumpen som blir över i en rad och börjar nästa rad med, och då hamnar oftast skarvarna "osymmetriskt". Men nu undrar jag hur det skulle se ut om man istället ser till att plankorna hamnar helt symmetriskt som i den bifogade bilden. Kommer det se konstigt ut på det färdiga golvet eller är det inget man egentligen lägger märke till? Golvet i fråga är 3-stav ek (Tarkett Viva 8.5mm).

I lägginstruktionerna står att man ska förskjuta skarvarna minst 30cm från varandra. Innebär det då även att kortaste brädan i ändarna ska vara minst 30cm eller kan dom vara kortare?

Enligt instruktionerna så ska glipan mellan golv och vägg vara 1.5mm * bredden på golvet. Största bredden på mitt golv kommer bli strax under 8m vilket ger en glipa på 12mm. De flesta "släta" golvsocklar är på just 12mm. Finns det tjockare socklar utan att behöva välja "allmogesocklar"?

När är golvet som mest expanderat, på vintern eller sommaren? Är det något man behöver/ska ta hänsyn till när man lägger golvet, med avseende på glipan mellan golv och vägg? Ta tex om man lägger golvet när det är som mest expanderat och lämnar en glipa på 10mm och väljer 12mm tjocka socklar. Är det då risk för att golvet krymper "utanför" socklarna när det är som mest krympt?
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarvarna vågar jag inte svara på, men jag kan berätta att jag anar att de där måtten för avstånd till väggen är väl tilltagna. Jag la två klickgolv i min lägenhet år 2001, och hjälpte min svåger att lägga tre i hans villa år 2003. Jag har inte kunnat upptäcka en enda millimeters skillnad vid något tillfälle i dessa fem rum.

Någon annan får gärna säga emot mig om de har andra erfarenheter, men personligen skulle jag aldrig lämna så mycket som 12mm till väggen. Jag tycker 8-10mm fortfarande låter mycket, men om nu ditt rum är så stort som 8m kanske man behöver ta i lite. 4-6mm har jag själv använt, men de rummen var i storleksordningen 3-5m.
 
Samma här, använt 5mm till rum i storleksordningen 3-5m.
 
Har aldrig bott i nåt hus med raka väggar så allt mellan 3-12 mm har jag haft i glipa, men får jag välja gör jag som övriga i tråden, 4-5 mm har jag utgått ifrån oavsett rummets storlek.

Personligen tycker jag att det är mkt snyggar om man lägger efter instruktionen, dvs den lilla biten blir som den blir och skarvarna är osymmetriska, som det ser ut på din bild är inge snyggt tycker jag ser konstgjort ut.

Bitar kortare än 30 cm ska Du inte lägga om det står så i instruktionen, jag skulle hålla mej till det måttet där det syns och ffa där man går eller belastar golvet men i hörn eller prång eller där jag vet att det kommer att stå en hylla skulle jag nog bara köra på med den korta.
 
  • Gilla
Arkitektwannabe
  • Laddar…
Lägger du dem symmetriskt så kommer nog skarvarna att synas mer och jag kan bara gissa att styvheten försvinner då du mer eller mindre skapar "gångjärneffekt"

/Glad amatör
 
Stavarna varförsig i varje planka ligger ju osymetriskt både vad gäller skarvar och längd, så utifrån detta känns det som att räkna ut så att skarvar hamnar exakt tar mer tid än vad det ger. Hade det varit tiljor kanske saken hade hamnat i ett annat läge.
 
Jag åkte till golvbutiken idag och frågade om det här med glipan mellan golv och vägg. Dom sa att dom alltid gjorde en glipa med ca halva sockelns tjocklek, oavsett årstid. Så om jag gör en glipa på ca 8mm så borde jag klara mej bra med 12mm socklar. Dom sa också att Viva har en hård MDF-kärna som inte expanderar och drar ihop sig så mycket som "vanliga" trägolv gör.

Jan-Å skrev:
Bitar kortare än 30 cm ska Du inte lägga om det står så i instruktionen, jag skulle hålla mej till det måttet där det syns och ffa där man går eller belastar golvet men i hörn eller prång eller där jag vet att det kommer att stå en hylla skulle jag nog bara köra på med den korta.
Det enda som står i lägganvisningen är att skarvarna ska ligga minst 30cm förskjutna. Det står ingenting om hur långa ändbitarna måste vara (bara att brädor som man måste klyva på längden ska vara minst 5cm breda). Undrar om änden på en rad räknas som en skarv... Tyvärr glömde jag fråga om detta i butiken.
 
B
japp skarv också
 
Hmm, det lär bli lite småknepigt att klura ut hur raderna bör läggas så att både skarvarna kommer minst 30cm ifrån varandra och att ingen ändbit blir kortare än 30cm. Rummet är nämligen osymmetriskt 5-hörnigt... :)

Ungefär så här (skalan helt åt skogen):
__________
| __________\
| ___________\
|___________/

Golvet ska läggas från vänster till höger i bilden.
 
Min petnoga far hjälpte oss att lägga klickgolv (IKEAS markland) och började köra på "som vanligt". Sen ringde han och sa att det såg för d-ligt ut och gjorde om det och lade skarvarna i linje med förskjutning mellan raderna, så här:

--------|--------
----|------------
--------|--------
----|------------
--------|--------

Ser riktigt snyggt och symmetriskt ut måste jag säga, men det tog sin tid.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
stewed skrev:
Hmm, det lär bli lite småknepigt att klura ut hur raderna bör läggas så att både skarvarna kommer minst 30cm ifrån varandra och att ingen ändbit blir kortare än 30cm. Rummet är nämligen osymmetriskt 5-hörnigt... :)

Ungefär så här (skalan helt åt skogen):
__________
| __________\
| ___________\
|___________/

Golvet ska läggas från vänster till höger i bilden.
Om stumpen som blev över från raden innan är kortare än 30cm kasserar du den. Tar en ny bräda och kollar vart skarven hamnar. Om det blir för nära skarven innan kapar du av lite.

Det blir ofta lite spill.
 
Det var snarare i slutet av raderna, dvs vid högra väggen, som jag föreställer mig att det kan bli lite klurigt eftersom den är sned. Varje rad av plankor blir alltså olika lång.
 
Jag inbillar mig att man förr eller kommer att råka få en rad som är omöjlig att uppfylla kraven på tillräckligt långa ändbitar i både början och slutet samt avståndet mellan skarvarna med avseende på föregående rad. Då lär det väl bara vara att lägga om föregående rad lite förskjuten för att få till det (och hoppas att man då inte dessutom behöver förskjuta raden före den, osv). Det enda säkra sättet är nog att "lägga" golvet i förväg i SketchUp...
 
Vissa golv kommer i paket där en bräda är utbytt mot två halvbräder. Väldigt praktiskt om man märker att sista biten mot väggen kommer att bli väldigt kort. Då tar man istället en halvbräda och sedan en lång bräda och kapar den strax efter mitten. Då kan man alltid undvika korta endbrädor oavsett rumsform.

Har precis lagt 45 m2 Junckers skeppsgolv. Väldigt enkelt jämfört med parketten från Byggmax som ligger på ovanvåningen. I köket la vi lineoleumgolv (Marmoleum Click) och det var också superenkelt att lägga. Där la vi skarvarna symmetriskt eftersom vi lade i ett mönster. Annars skulle jag undvika symmetri.

Avståndet mellan golv och vägg lägger jag alltid mindre än vad som rekommenderas så att jag kan vara säker på att 12mm-listen täcker fogen. Eftersom jag har totalrenoverat och satt ny vägggips så la jag in golven under gipset och därmed fick jag extra 12 mm att gå på.
 
Lånar frågan sisådär 6 år senare :)

Har köpt 1 stav i stil med detta och även med "v-kant" så det blir en minimal glipa.
På denna bilden ser det ut som det ligger huller om buller utan minsta tanke på mönster. OCD'n inom mig vill gärna lägga symmetriskt antingen 50/50, 33/33/33 eller 25/25/25/25 förskjutning. Vad tycker stilpolisen?

Rummet är U format förresten. Kök och hall och lite annat.
Kök med grått kakel och trägolv i plankmönster utan synlig ordning, vit köksö och rostfria vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av U-format golv med ojämnt lagda bruna trästavar på rutnät, ingen synlig symmetri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.