Vad röstar du på?

  • Antal röster
    37
Jag tror också att, förutom i nybyggda lägenheter ~50-70kvm inriktade på yngre par, så kommer öppen planlösning bli alltmer sällsynt. Det funkar även i riktigt stora hus. Men precis som nämnts, är man en familj med barn som är mellan 5-20 (och många har 2-3 barn med ett spann på ett par år, så perioden är väl 25 år man har denna familjekonstitution) så är det, framförallt i dessa tider av "home office", otroligt mycket värt att kunna stänga en dörr om sig.

För unga utan barn och pensionärer så är öppen planlösning perfekt, man kan ha stora sociala sammankomster. Då verkar det väldigt lockande för andra. Men i vardagen är det ju hopplöst (svärföräldrarna har öppen planlösning och egentligen bara 2 sovrum man kan stänga till (förutom toa, tvättstuga osv) fast deras hus är ungefär lika stort som vårt (150kvm)). Även om de haft ett sovrum till (och det är små sovrum som i princip bara går att sova i) skulle det vara en mardröm att bo där med en familj med 2 vuxna och 2 barn. Men som middagsgäst en kväll är det ju fantastiskt.

Map kök, fönster att titta ut när man står vid bänken är trevligt men blir lätt smutsigt. Nära mellan kyl-spis-vask är värdefullt. Skåp för disk som är placerat vid diskmaskinen som i sin tur är placerad vid vasken är också bra. Vårt kök är litet och uppfyller det. Men jag skulle gärna haft lite större, dock hade jag inte ökat avstånd mellan just kyl-spis-vask. Jag tycker det är bra att ha separat matrum och separat kök.
 
  • Gilla
Bemby och 1 till
  • Laddar…
Varför röstar ingen på kök i burspråk? Vet att det är ovanligt med när jag ritar upp det i 3D ser det rätt mysigt ut. Då får jag allt jag vill ha - kök med uppsikt mot vägen och lite avskilt vardagsrum med ljusinsläpp från tre håll..

Förutom att det är ovanligt/att man kan tycker det ser konstigt ut undrar jag om jag missar något annat som är rent opraktiskt?
 
J Jonasdzm skrev:
Inget av de alternativen i alla fall.

Jag hade haft köket direkt efter rummet med huvudentren. I läget med morgonsol och med en egen dörr som går till angränsande uterum/altan. Man får även se till att solen kommer åt dessa ytor under stora delar av den tid den är uppe.

Samt ingen frukost-bar, säljs de fortfarande?

Har ni tänkt igenom flow på era skisser?
Det är en tanke, men jag föredrar att ha ljusinsläpp från alla håll i hörnet av huset, vilket dessvärre fallerar om köket är i mitten
 
BirgitS
B Bemby skrev:
Varför röstar ingen på kök i burspråk? Vet att det är ovanligt med när jag ritar upp det i 3D ser det rätt mysigt ut. Då får jag allt jag vill ha - kök med uppsikt mot vägen och lite avskilt vardagsrum med ljusinsläpp från tre håll..

Förutom att det är ovanligt/att man kan tycker det ser konstigt ut undrar jag om jag missar något annat som är rent opraktiskt?
Alternativ 2:
Köket ser inklämt ut och det går inte att ha så mycket fönster eftersom högskåp och häll ska få plats mot vägg utan fönster. Själva vitsen med en så liten vinkelbyggnad är väl att få fönster åt tre håll.

Det må vara fönster åt tre håll i delen för matplats och soffgrupp men när man sitter i sofforna ser man bara ut åt ett håll.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Alternativ 2:
Köket ser inklämt ut och det går inte att ha så mycket fönster eftersom högskåp och häll ska få plats mot vägg utan fönster. Själva vitsen med en så liten vinkelbyggnad är väl att få fönster åt tre håll.

Det må vara fönster åt tre håll i delen för matplats och soffgrupp men när man sitter i sofforna ser man bara ut åt ett håll.
Ja visserligen ser man bara ut åt ett håll från sofforna men jag tänker mer på att ljusinsläppet blir större jämfört med att ha både vardagsrum, matsal och kök i söderläge iaf...

Jag har lyckats göra ett kök i burspråk med fönster åt alla håll och bifogar bilder. Du får gärna granska det :) Är medveten om att det inte blir lika mycket överskåp som i de andra alternativen, men frågan är om detta ändå räcker... (finns även möjlighet att ha lite skafferi under trappan mitt emot)
 
  • 3D-design av ett hörnkök i burspråk med fönster på tre sidor och en köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett kök med ö-matplats och fönster i burspråk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett ljust kök med ett burspråk och fönster åt tre håll, överskåp saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur mycket förvaring man behöver är ju väldigt individuellt. Vi bodde tidigare i ett hus med ett litet kök så vi var tvungna att stapla mycket på varandra, ställa jättetrångt och hade sällan använda grejer i förrådet i källaren. Det gick ju men ofta lät man bli att använda vissa prylar för att man inte orkade leta fram dem.. Sen var det jätteskönt att flytta hit där vi har ett väldigt stort kök (L-format 5 m + 3 m) med överskåp överallt och det är härligt att det går att ha överblick och det är lätt att ta fram även sånt man sällan behöver. Tänk på att hörnskåp inte blir lika väl utnyttjade som raka bänkskåp.

Hörnspis är något som vissa gillar och vissa avskyr. Vi tillhör den senare gruppen eftersom vi vill kunna använda spisen samtidigt båda två. Lite långt mellan diskhon och hällen eftersom man helst bör kunna nå över den ytan och inte ha för långt att bära den stora pastagrytan full med kokande vatten.

Det gäller att kunna utnyttja baksidan av högskåpen på ett bra sätt så att det inte ser tokigt ut från det hållet.
 
B Bemby skrev:
re jämfört med att ha både vardagsrum, matsal och kök i söderläge iaf...
B Bemby skrev:
i burspråk med fönster åt alla håll och bifogar bilder. Du får gärna granska det :) Är medveten om att det inte blir lika mycket överskåp som i de andra alternativen, men frågan är om detta ändå räcker... (finns även möjlighet att ha lite skafferi under trappan mitt emot)
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket förvaring man behöver är ju väldigt individuellt. Vi bodde tidigare i ett hus med ett litet kök så vi var tvungna att stapla mycket på varandra, ställa jättetrångt och hade sällan använda grejer i förrådet i källaren. Det gick ju men ofta lät man bli att använda vissa prylar för att man inte orkade leta fram dem.. Sen var det jätteskönt att flytta hit där vi har ett väldigt stort kök (L-format 5 m + 3 m) med överskåp överallt och det är härligt att det går att ha överblick och det är lätt att ta fram även sånt man sällan behöver. Tänk på att hörnskåp inte blir lika väl utnyttjade som raka bänkskåp.

Hörnspis är något som vissa gillar och vissa avskyr. Vi tillhör den senare gruppen eftersom vi vill kunna använda spisen samtidigt båda två. Lite långt mellan diskhon och hällen eftersom man helst bör kunna nå över den ytan och inte ha för långt att bära den stora pastagrytan full med kokande vatten.

Det gäller att kunna utnyttja baksidan av högskåpen på ett bra sätt så att det inte ser tokigt ut från det hållet.
Tack för tipsen!! Vi får ta oss en sista funderare, men inte lätt när man är världens veligaste...
 

Bästa svaret

Gammelnörden
B Bemby skrev:
ett kök i burspråk med fönster åt alla håll
Jag försökte klura lite på kök i burspråk och det ena ledde till det andra så det blev en lite annorlunda planlösning i övrigt också. Om man gillar u-kök bättre funkar det ju också istället för ö...

Byggnadsarea inkl verandor; 139,3 kvm (yttervägg 30 cm, innevägg 15 cm). Boarea; 191 kvm.
Planritning av ett hus med kök i burspråk, u-formad layout och markerade möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en våning i ett hus med u-format kök i burspråk, flera rum och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

taket;
Ritning av husplan med varierad planlösning och indragen entréngavel, samt burspråk i köksområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lite 3D inspiration...
3D-visualisering av kök med ö-planlösning, burspråk, matplats och öppen spis, i ett modernt hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tänkte att man kunde ha porslin i vitrinskåpet (skåpet vid klockan)
3D-planritning av ett hus med u-format kök i burspråk, vardagsrum, matplatser och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-planritning av ett tvåplanshus med öppen planlösning inklusive kök i burspråk, vardagsrum och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en våningsplanslösning med kök i burspråk, vardagsrum, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan inte ta bilder på båda våningarna tillsammans utvändigt men man kanske kan få lite känsla för entrén och kökets burspråk i alla fall;
3D-modell av hus med verandor, burspråk i köket och indragen entréngavel.
Entréngavel är indragen på övervåningen för att skapa liv i fasaden och få bort monolitkänslan av massiv vägg. Med takfall som går åt två håll tänkte jag att huset skulle se mindre brett ut i sin placering på den något långsmala tomten. Personligen hade jag nog valt lite större lutning på taket och hellre tagit lite vägg invändigt istället för ett helt andra våningsplan, men det finns ju bestämmelser och olika smak att förhålla sig till.
Det regnade idag och jag hoppas att det i alla fall kan ge lite inspiration. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Fabaa och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag försökte klura lite på kök i burspråk och det ena ledde till det andra så det blev en lite annorlunda planlösning i övrigt också. Om man gillar u-kök bättre funkar det ju också istället för ö...

Byggnadsarea inkl verandor; 139,3 kvm (yttervägg 30 cm, innevägg 15 cm). Boarea; 191 kvm.
[bild] [bild]
taket;
[bild]
lite 3D inspiration...
[bild] tänkte att man kunde ha porslin i vitrinskåpet (skåpet vid klockan)
[bild] [bild] [bild]
Jag kan inte ta bilder på båda våningarna tillsammans utvändigt men man kanske kan få lite känsla för entrén och kökets burspråk i alla fall;
[bild]
Entréngavel är indragen på övervåningen för att skapa liv i fasaden och få bort monolitkänslan av massiv vägg. Med takfall som går åt två håll tänkte jag att huset skulle se mindre brett ut i sin placering på den något långsmala tomten. Personligen hade jag nog valt lite större lutning på taket och hellre tagit lite vägg invändigt istället för ett helt andra våningsplan, men det finns ju bestämmelser och olika smak att förhålla sig till.
Det regnade idag och jag hoppas att det i alla fall kan ge lite inspiration. ;)
Men JÖSSES!! Är du arkitekt?? Känns som du tänkt på precis allt in i minsta detaljt! (och coolt med kamin både ute och inne, det har jag aldrig sett!) Vad har du för program? Ser otroligt fint ut när man ser det möblerat inifrån!

Stort tack för ditt engagemang, vi blev minst sagt förvånade här hemma och tycker planlösningen ser riktigt bra ut. Jag är dock väldigt nyfiken på husets fasad.. Om du nu har ritat upp det tas det tacksamt emot! :)
 
B Bemby skrev:
Men JÖSSES!! Är du arkitekt?? Känns som du tänkt på precis allt in i minsta detaljt! (och coolt med kamin både ute och inne, det har jag aldrig sett!) Vad har du för program? Ser otroligt fint ut när man ser det möblerat inifrån!

Stort tack för ditt engagemang, vi blev minst sagt förvånade här hemma och tycker planlösningen ser riktigt bra ut. Jag är dock väldigt nyfiken på husets fasad.. Om du nu har ritat upp det tas det tacksamt emot! :)
såg nu att du skrivit att du inte kunde ta kort på båda våningarna samtidigt, synd! har så svårt att föreställa mig hur det ser ut utifrån med alla indragna väggar.. men misstänker att det är ett sekelskifteshus? Tycker det är väldigt fint men detta är ett nybyggt område där folk antingen har pulpettak, ”box-hus” eller vanliga klassiska hus… så vi skulle ju sticka ut med sekelskifte, men det kanske bara är positivt, jag vet inte.. du har verkligen satt griller i huvudet på mig! :)
 
Gammelnörden
B Bemby skrev:
Vad har du för program?
RoomSketcher
B Bemby skrev:
sekelskifteshus?
Jag tänkte lite mer "new england lake house" eftersom jag tyckte ert påminde om det...
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
RoomSketcher

Jag tänkte lite mer "new england lake house" eftersom jag tyckte ert påminde om det...
okej, efter en snabb googling ser det också fint ut! Du skrev att du bara kunde ta kort på en våning i taget, kan du då ta kort på övervåningen så man ser hur taket ser ut?
 
Gammelnörden
  • Gilla
Bemby
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Formen typ såhär;
[bild]
[länk]

fast panelen och entrédörren mer såhär;
[bild]
Fint! Gick igenom lite gamla trådar och såg att du gjort ytterligare en planslöning och redan tipsat om roomsketcher.. Så nu har jag betalat för detta och ritat upp flera alternativ. Nu var det helt plötsligt lättare att bestämma sig när man fick se det i 3D :)
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Åsa Lund
Vad har du kommit fram till för beslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.