Min fina ASKO diskmaskin från 2011 läcker, med en droppe i sekunden, ur de små hålen i den svarta plasten på undersidan av växelventilen, [se bild i slutet av detta inlägg med siffran 1 i röd färg]. Fick felkod 10 och tvingades dra elen för att få slut på pumpandet.
Det är trångt att på plats lossa växelventilen från slangen som kommer från cirkulationspumpen. Kan jag ta ut cirkulationspumpen tillsammans med växelventilen för att enklare komma åt och eventuellt montera ny ventil? Vad är lämpligast?
Om jag även lossar cirkulationspumpen, skall jag även lossa pumpen från värmaren för att få ut allt? Är det bara att dra isär cirkulationspumpen från värmaren, [se bild sist i detta inlägg med siffra 2 i röd färg]?
Kan man laga en läckande växelventil på något vis, lim eller packning? Såg att man kan köpa två oringar men om dessa följer med vid köpet av ny växelventil framgår ej.
Tacksam för era synpunkter.
C
Det är trångt att på plats lossa växelventilen från slangen som kommer från cirkulationspumpen. Kan jag ta ut cirkulationspumpen tillsammans med växelventilen för att enklare komma åt och eventuellt montera ny ventil? Vad är lämpligast?
Om jag även lossar cirkulationspumpen, skall jag även lossa pumpen från värmaren för att få ut allt? Är det bara att dra isär cirkulationspumpen från värmaren, [se bild sist i detta inlägg med siffra 2 i röd färg]?
Kan man laga en läckande växelventil på något vis, lim eller packning? Såg att man kan köpa två oringar men om dessa följer med vid köpet av ny växelventil framgår ej.
C
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
du byter ventilen då det är axeln som är på g att ge upp.C CalleDe skrev:Min fina ASKO diskmaskin från 2011 läcker, med en droppe i sekunden, ur de små hålen i den svarta plasten på undersidan av växelventilen, [se bild i slutet av detta inlägg med siffran 1 i röd färg]. Fick felkod 10 och tvingades dra elen för att få slut på pumpandet.
C
[bild]
[bild]
du kommer inte åt att täta
rinner inte detta vatten ut där så rinner det in i elen och skjuter kretskortet. då blir det riktigt dyrt
börja det rinna mer så går kretskortet oxå.
EN svag punkt men 12 år är ju jättebra.
byt så håller den 12 år till
precis som du skriver
ta ut motorn och ventilen samtidigt låt värmaren sitta kvar, det är absolut enklast
Tack för ditt kunniga svar.. skall försöka nu efter kvällsmaten men är det något mer jag kan kontrollera när jag ändå håller på?electroluxaren skrev:du byter ventilen då det är axeln som är på g att ge upp.
du kommer inte åt att täta
rinner inte detta vatten ut där så rinner det in i elen och skjuter kretskortet. då blir det riktigt dyrt
börja det rinna mer så går kretskortet oxå.
EN svag punkt men 12 år är ju jättebra.
byt så håller den 12 år till
precis som du skriver
ta ut motorn och ventilen samtidigt låt värmaren sitta kvar, det är absolut enklast
Tänker främst på slangen som sitter vid pumpen för utgående vatten.. något svår att lossa och även lite ivägen där den ligger just nu. Denna slang är förmodligen enkel att få på plats vid montering men hur får jag loss den? Vrida slangen går ej då det sitter någon form av låsmekanism/stift som förhindrar slangen från att lossna av sig själv. Skall detta "stift" böjas på något vis?
Bästa hälsningar!
C
Redigerat:
du kan vålda om du inte skall använda slangen mer annars kan man snäppa loss den från sidan, trångt men det går.C CalleDe skrev:Tack för ditt kunniga svar.. skall försöka nu efter kvällsmaten men är det något mer jag kan kontrollera när jag ändå håller på?
Tänker främst på slangen som sitter vid pumpen för utgående vatten.. något svår att lossa och även lite ivägen där den ligger just nu. Denna slang är förmodligen enkel att få på plats vid montering men hur får jag loss den? Vrida slangen går ej då det sitter någon form av låsmekanism/stift som förhindrar slangen från att lossna av sig själv. Skall detta "stift" böjas på något vis?
Bästa hälsningar!
C
slangen mellan spolarmsväxlaren och motorn sitter en liten veckslang som inte kostar nått den går att köpa med båda slangklämmorna vilket kan vara en ide att göra när man ändå håller på
Tackar för tipsen!electroluxaren skrev:
Fick precis loss cirkulationspumpen och växelventilen. Kul!
Tänkte använda slangen igen så vill inte köpa en ny bara för att jag gillar att pilla och rensa så mycket det går när nu allt är tillgängligt. Flärpen och slangens öra verkar inte vilja ge efter eller fjädra något.. jäkligt stumt alltså. Funderar på om jag kan vrida av slangen med någon tång på något vis men då går kanske flärpen sönder.. låter dyrt. Har några dagar på mig att prova innan jag beställer reservdelar. Antar att de som servar.. bara bänder sönder och trycker på ny slang.
Min asko är också från 2011. För ett par år sket sig växelventilen. Köpte en ny men fick den inte att funka så det slutade med att jag plugggade den gamla med en skruv och epoxi och kör sedan dess utan funktionen och har inte märkt någon större skillnad
Skam den som ger sig! Jag fick loss slangen!! Trixigt men med rätt storlek på skruvmejsel så går det att försiktigt bända upp örat på slangens anslutning. Använde en sminkspegel för att se hur plasten betedde sig. Ser nu att gummimembranet som fungerar som backventil är ovalt till formen och inte sluter tätt helt. Kanske läge att göra en nytt membran? Vattnet som annars finns i slanger kommer rinna tillbaka och påverka vätskenivån?electroluxaren skrev:
Slangen är det inget fel på, har hög temperatur när jag diskar.. Kommer att återanvändas.
ingen mening med att byta membran det håller ju inte helt tätt ändåC CalleDe skrev:Skam den som ger sig! Jag fick loss slangen!! Trixigt men med rätt storlek på skruvmejsel så går det att försiktigt bända upp örat på slangens anslutning. Använde en sminkspegel för att se hur plasten betedde sig. Ser nu att gummimembranet som fungerar som backventil är ovalt till formen och inte sluter tätt helt. Kanske läge att göra en nytt membran? Vattnet som annars finns i slanger kommer rinna tillbaka och påverka vätskenivån?
Slangen är det inget fel på, har hög temperatur när jag diskar.. Kommer att återanvändas.
Mycket intressant information! Har du beskrivit detta här på forumet? Skall kolla upp det som sista nödlösning men får du inte olika flöde i armarna, kanske inte gör något? Tack för ditt tips, uppskattas!D Dsl skrev:
Det påverkar inte diskmaskinens funktion på något vis? Går ju att stansa ut ett nytt membran om man vill och har tid.. men det kanske egentligen är onödigt?electroluxaren skrev:
Funderar nu på att eventuellt lossa avloppspumpen.. ser en rostfri skruv med bricka som blänger på mig lockande. Tanken är att göra rent då jag skar mig på en glasbit när jag kände på impellern.
Okej, låter bra!electroluxaren skrev:
Tog bild på backventilens membran, något skev och lite uppsvälld. Det var inga problem med att blåsa baklänges i avloppsslangen även med vatten. Skulle kunna betyda att vatten kan rinna från diskbänkens avlopp in i diskmaskinen om olyckan är framme.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser ut som avloppspumpen kommer från Asien, trodde ASKO var svensk kvalitet att vara stolt över.
Logga in
Skapa konto
Funderar nu på hur man kommer åt kretskortet. Vill se om någon vattenskada kan ha blåst någon krets.. tex SCR eller TRIAC. Skall alla skruvar på luckans insida lossas eller är det plasten längst upp som skall lossas med kniv, bara bända upp?
Redigerat:
det är det backventilen är till för om det blir stopp i husets avlopssystemC CalleDe skrev:Okej, låter bra!
Tog bild på backventilens membran, något skev och lite uppsvälld. Det var inga problem med att blåsa baklänges i avloppsslangen även med vatten. Skulle kunna betyda att vatten kan rinna från diskbänkens avlopp in i diskmaskinen om olyckan är framme.
[bild][bild][bild]
Det ser ut som avloppspumpen kommer från Asien, trodde ASKO var svensk kvalitet att vara stolt över.
[bild]
Funderar nu på hur man kommer åt kretskortet. Vill se om någon vattenskada kan ha blåst någon krets.. tex SCR eller TRIAC. Skall alla skruvar på luckans insida lossas eller är det plasten längst upp som skall lossas med kniv, bara bända upp?
Hanning är ett kvalitetsmärke som miele och de andra stora använder, men jag håller med om att typsnittet ser ut som kina.
Numera är allt kinseiskt skit i ASKO tom ägs av kineserna, din är väl den senaste som gjordes i sverige annars hade den inte hållit så länge.
kolla kretskortet? um jaha
lossa alla skruvar på insidan och bräck upp ytterluckan det är det enkla sen sitter kretskortet i en hållare som täcker bredden hela insidan vilken inte är så enkel att få bort hel dessutom är det interlock med kretskortet och lucklåset, om du inte är bered att byta kretskortet för 4000,-? så rör det inte
man sätter dit en adapter istället så minskar man den sista risken med vad rostiga skruvar kan göraC CalleDe skrev:
Hade det bara funnits en grå packning enligt bilden nedan så hade vissa sluppit köpa en helt ny växelventil.electroluxaren skrev:
När jag på lunchen hann undersöka växelventilen fann jag även att det låg en avlagring i det svagt genomskinliga röret på bilden nedan. Är röret ett dränage för någonting? Vattnet rinner i alla fall ut på bottenplåten. Jag har inga sprängskisser men är detta ett överfyllnadsskydd av något slag, inifrån diskmaskinen? Tex om en magnetventil i inloppet skulle kärva eller något är fel på nedre spolarmen?
Logga in
Skapa konto
Redigerat: