cameljointen skrev:
Man har slutat med tjärpapp på nya hus just på grund av bra kvalité på betongpannor, men det är ju helidiotiskt. Skall man tjacka ny kåk bör man ha tjärpapp som extra utrustning, dubbel säkerhet.
Jag anser att det är lite väl förenklat. Jag har boardskivor som undertak, en slags impregnerad masonit med plastyta och sedan betongpannor ovanpå. Det fungerar utmärkt. Jag har ALDRIG haft en enda snöflinga under betongpannorna eller på vinden. Dessutom så är boardskivor mer beständiga mot påväxt än råspånt eller plywood.

Tjärpapp torkar ut och efter ett tag har du inte dubbel säkerhet utan falsk säkerhet. Det slutar med att du får riva ner betongpannorna i förtid, bara för att lägga om tjärpappen och läkten.

Hur som helst, vilket material undertaket består av är inte frågan. Frågan är hur sjutton en svensk husbyggare kan bygga ett hus där det driver in snö under yttertaket? Att det ibland kan blåsa in på vinden är en sak, men det ska inte blåsa in drivor av snö mellan ytter- och undertak.

Mitt tipps är alltså att det är snö som blåst in. Och det står faktiskt i unjderhållsinstruktionerna till huset att man när det yrt snö som det gjorde förra veckan, ska kontrollera de utrymena, och vid behov "skotta". Det står faktiskt "skotta"
Nu kan du väl inte mena allvar? Du har köpt ett nytt hus för ett par miljoner och när det snöar ska du upp på vinden och skotta snö? Så kan det väl ändå inte vara?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.