Detg kan spöka om man lagt en "reservspole" tråd någonstans. Den har låg resistans för dc-mätning med ohmmeter men hög impedans för statinens växelspänningssignal.
 
R Robin-8 skrev:
Ja jag har en sån. Så det är bättre med en ohm mätare alltså.
Yes. Min var inte heller helt av, så slingtestaren sade den var hel. Men med multimetern kunde jag konstatera att något var fel. Över 40 ohm på höger sida. 2 på vänster. Hittade brottet efter att ha dragit upp halva gräsmattan. Brottet var såklart 1,5 meter höger om skarven till guideslingan.
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Schematisk bild av en kabeldragning runt ett hus med markerade testpunkter och en gul slinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag köpte mer kabel och testade på några ställen. X visar var jag testade att bryta slingan. Till slut räckte det med att slinga det gula.. Mer än så orkar jag inte felsöka. Utan jag kommer byta ut den röda delen. Lite trist att jag får 3 nya skarvar på slingan , men så får det bli.

Tack för all hjälp.
 
edelman edelman skrev:
Yes. Min var inte heller helt av, så slingtestaren sade den var hel. Men med multimetern kunde jag konstatera att något var fel. Över 40 ohm på höger sida. 2 på vänster. Hittade brottet efter att ha dragit upp halva gräsmattan. Brottet var såklart 1,5 meter höger om skarven till guideslingan.
Min slingtestare sa att den var hel. Men ohm mätaren sa att den var av. :crysmile: Nu verkar jag ha löst det.
 
galento
Ok gött att de löste sej . Jag drog inte upp tråden runt trädet heller utan lade en ny till avgränsnings kabeln.De får bli en senare fråga isåfall. Blev några extra skarvar här också men det är vi nog inte ensamma om ;):rofl:.
 
  • Gilla
Robin-8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.