Jag har en Husqvarna 310. Laddstation blinkar blått och när jag kontrollerar vilken sida det gäller så är det den vänstra eftersom den högra ger grönt sken. Men problemet är att när jag mäter kabeln så är den hel ända ner till guidkabeln går. Och efter guidkabelns start så kommer ju den sida som är hel och lyser grönt.
Någon som har nått tips?
Någon som har nått tips?
R Robin-8 skrev:Jag har en Husqvarna 310. Laddstation blinkar blått och när jag kontrollerar vilken sida det gäller så är det den vänstra eftersom den högra ger grönt sken. Men problemet är att när jag mäter kabeln så är den hel ända ner till guidkabeln går. Och efter guidkabelns start så kommer ju den sida som är hel och lyser grönt.
Någon som har nått tips?
Har du kabel och kopplingar så du kan göra en provisorisk slinga 2-3 meter ut från laddstationen och säkerställa att det verkligen är en intakt slinga inkl. guidekabel. Skarven där kan du provisoriskt tejpa med eltejp för att säkerställa den delen till 100%.
Har du provat växla kontakt höger/vänster i laddstationen och se vad som händer?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
E EasyCash skrev:Har du kabel och kopplingar så du kan göra en provisorisk slinga 2-3 meter ut från laddstationen och säkerställa att det verkligen är en intakt slinga inkl. guidekabel. Skarven där kan du provisoriskt tejpa med eltejp för att säkerställa den delen till 100%.
Har du provat växla kontakt höger/vänster i laddstationen och se vad som händer?
Du menar att jag ska ta en ny kabel och koppla på begränsningskabeln och vänster? Eller förstår jag fel?
Är det förhöjd slingresistans (R>20 ohm) så börjar laddstationen blinka och klipparen vill ej köra.
De beröringsfria instrumentet tar inte hänsyn till detta utan detekterar glatt signalen i slingan.
En batteridriven radio med mellanvåg duger också till att plocka upp signalen i slingan.
Om det är förhöjd resistans i slingan kan skarvdonen misstänkas. Kolla dessa om du vet var de ligger.
Använd enbart skarvdon av fabrikat 3M. Grimsholms grönsa skarvdon är undermåliga.
De beröringsfria instrumentet tar inte hänsyn till detta utan detekterar glatt signalen i slingan.
En batteridriven radio med mellanvåg duger också till att plocka upp signalen i slingan.
Om det är förhöjd resistans i slingan kan skarvdonen misstänkas. Kolla dessa om du vet var de ligger.
Använd enbart skarvdon av fabrikat 3M. Grimsholms grönsa skarvdon är undermåliga.
Okej. Får mäta resistansen. Tack för svaret.E etompau skrev:Är det förhöjd slingresistans (R>20 ohm) så börjar laddstationen blinka och klipparen vill ej köra.
De beröringsfria instrumentet tar inte hänsyn till detta utan detekterar glatt signalen i slingan.
En batteridriven radio med mellanvåg duger också till att plocka upp signalen i slingan.
Om det är förhöjd resistans i slingan kan skarvdonen misstänkas. Kolla dessa om du vet var de ligger.
Använd enbart skarvdon av fabrikat 3M. Grimsholms grönsa skarvdon är undermåliga.
Ska alla kablar vara isatta eller bara den vänstra när jag mäter?
Ta ut alla kablar från laddstationen och mät upp resistansen på den sektion du menar är defekt.R Robin-8 skrev:
Sedan kan det vara bra att göra en komplett mätning som referens för framtida felsökningar, alltså total slingresistans och resistansen i respektive sektion (vänster--guide och höger--guide)
Jag menar inte så utan såhär som illustrationen visar... Men längre ner skriver du att den röda är fel... Är det ett kabelbrott du letar efter?R Robin-8 skrev:
Om det är ett kabelbrott du letar efter så skulle jag utgå ifrån alla skarvar till att börja med. Har alltid använt mig av en vanlig AM radio för att fånga upp signalen och identifiera var kabelbrottet är någonstans.
Vi hade en kabelrulle över eftersom vi fick köpa extra kabel. Så jag koppladeR Robin-8 skrev:
ihop denna t.ex där den röda börjar från laddstationen och kollade ohm värdet vid
en skarv jag gjorde t.ex där kabeln viker av mot huset. Om denna del är ok
kan man ju mäta och se om slingan runt huset är ok ( ohm värde mindre än
20 , vi hade 5-6 ohm med slingan hel ) Blev ju några skarvar men det får man väl
leva med , de är dock uppmärkta så man vet var de är.
Vi mätte slingan och den visade bara att den var av. Slingan som var hel visade 2-3 ohm.galento skrev:Vi hade en kabelrulle över eftersom vi fick köpa extra kabel. Så jag kopplade
ihop denna t.ex där den röda börjar från laddstationen och kollade ohm värdet vid
en skarv jag gjorde t.ex där kabeln viker av mot huset. Om denna del är ok
kan man ju mäta och se om slingan runt huset är ok ( ohm värde mindre än
20 , vi hade 5-6 ohm med slingan hel ) Blev ju några skarvar men det får man väl
leva med , de är dock uppmärkta så man vet var de är.
Jag gjorde nått liknande som det du skriver. Så nu har jag fått ner felet ytterligare. Men nu måste jag köpa mer kabel.